HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gör ditt eget baselement
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  13:14:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Från diskussionen om 18Sound sänker Qms på nya element började tankarna spinna igen.

Är Rubanoide/Lineaum/Janus50 en väg att gå?

Tänkte mig en variant av Janus125 i så fall baserat på mina gamla bandhögtalare.
Med linjarisering av magnetgapet över hela djupet med hjälp av järn framför magneterna skulle fältet bli mellan 0,2 och 0,25 T.
Magnetgapet blir då 25 mm brett och 20 mm djupt med ett nästan homogent flöde enligt ovan.

Strömkretsen:
Vänd i detta flöde på den traditionella orienteringen av bandet 90 grader.
Mångfaldiga antalet band till 10 med 2 mm mellanrum.
Det skulle göra en Bl på 1,25 x 10 x 0,225 = 2,8 Tm.
Låt folien ha bredden 6 mm, det skulle innebära 7 mm linjärt Xmax.
Anpassa folietjockleken för att få 8 ohm. Kanske kan antalet folier i gapet dubbleras = ökad Bl.

Membran:
5 mm XPS för golvdämpning väger 180 gr/kvm.
För att stötta folien görs en limmas ett flerlagrig "kaka" i magnetgapet som är 6 cm bred.
Denna ansluter till ett membran framför och bakom som är 20 cm brett effektiv membranyta (upphängning tillkommer).
Membranytan blir då 20 cm x 1,25 m vilket motsvarar en Sd på 2500 cm2.
Sammanlagd yta är då cirka 1,25 kvm, dvs 225 gr. I mesta laget för det Bl som finns. Men det går säkert att tweaka lite.

SPL:
Sd motsvarar då en membrandiameter på 22 tum.

Enligt denna kalkylator, skulle då 102 dB @ 1 m fås vid 20 Hz.

Detta förutsätter naturligtvis att man inte får uppbrytningar hos membranet vid dessa frekvenser.
Även fs är en öppen fråga, det beror ju på membranets upphängning. Med en Cms på 0,2 mm/N skulle den då ligga på cirka 24 Hz.

Men Qes, Qms och därmed Qts ligger skyhögt för detta element...
En hel del måste tweakas vad det gäller Bl, massa, upphängning.

Är detta något att gå vidare med?

FEMM:

Edit: Ändrade rubriken till något mindre kryptiskt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/06 18:45:51

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2014/05/30 :  13:29:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har i flera år funderat på dessa element, men har inte kommit igång (som vanligt )
Har lite idéer jag tänkt prova, men hänger först med i din tråd Claes för att se hur du tänker

Jag hade tänkt använda konceptet till en tweeter (mer likt Linaeum, snarare än Rubanoide) typ:

I mitt fall var tanken att nyttja vågen i membranet och inte så mycket Vmax. Membranet skulle då i princip bara vara en halv cirkel och vara upphängd i bägge ändar
Men som sagt, kör på Claes, så hänger vi med och lyssnar och lär
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  14:56:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det kan kanske vara intressant att kanske använda vågen i en del av magnetstrukturen.
Kanske en MTMTM-lösning?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  16:34:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Som bärare av den rörliga massan tänkte jag mig segelduk, kanske uppspänd ytterliggare 20 cm utanför, dvs sammanlagd bredd blir då 60 cm.
Så en 20 mm bred pistong i magnetgapet är styvt kopplat till ett membran som är 20 cm brett som i sin tur sitter på 60 cm bredsegelduk.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

båndsei
Starting Member

5 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:00:49  Show Profile Send båndsei a Private Message  Reply
Jeg har også set på Rubanoide enheden,
Der er en tråd på diyAudio:http://www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/69450-diy-ribbon-speaker-different-kind-16.html
Jeg tror du har simuleret forkert med FEMM.
Bredere magnet felt er svagere.
Jeg kan prøve at simulere din ide med FEMM.

Bernt
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:19:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Japp, jag har kollat den tråden.

Och rätta mig gärna om jag fel !

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

båndsei
Starting Member

5 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:34:10  Show Profile Send båndsei a Private Message  Reply
Din Femm sim. er ok.
Men du behøver 9 returledere.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:51:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Japp, nio returledare. Men det tänkte jag få till på membranet utanför magnetkretsen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:51:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så här tänkte jag mig membranet, här visas endast 10 cm av det i höjdled.

Beståndsdelar:

Pistongen med aluminiumtejp här:

Pistongen hopmonterad med placering inritad på frontmembranets insida:

Delarna i z-riktning på plats:

En liten propeller på detta, så...

På plats i motorn, här är inte järnstängerna på plats änu:

På membranets framsida skall alltså segelduken hänga upp det hela.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/05/30 20:52:42
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/31 :  08:32:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lätt att fastna i gamla banor...

Baserat på den mekanik jag har kan nedanstående förbättringar göras av motorn:
Utan att ta ställning om detta skall bli en dipole eller monopol, så kan kretsen slutas.
Mer järn mellan magneterna i magnetkretsen har också tillkommit.

Det allra bästa hade förstås varit två parallella 10x50 mm plattjärn med en magnet i emellan för att få ett långt linjärt magnetgap.
Skall simulera på det för att se om det är värt att gå den vägen istället.
Tänk dig två eller fler rader med sådana motorer påverkande ett 50x50 cm stort membran...
Hmm, det där känns bekant, har nog varit inne på det tidigare och det finns säkert någon konstruktion där ute.
Men jag utgår i första hand med det jag har hemma och kan göra enkelt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/31 :  10:10:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Två parallella plattjärn:

Fast det gav inte så mycket högre fält:

Gapet borde dock kunna göras djupare om man vill ha större Xmax.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  00:59:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Funderar på att ha två motorer med 30 cm mellanrum per membran med olika flödesriktning.
På så sätt slipper jag återledare.
Denna talspoleform skulle då bli en fyrkant 30x60 cm.
(Ännu bättre vore givetvis en kvadrat eller varför inte en cirkel.)
Längden på ett varv i magnetfälten blir då 1,2 meter.
Beroende på konstruktion av motorn så kan jag få 0,4 till 0,7 Tesla i gapet.
Så kan jag matcha bredd på aluminiumfolie eller tjocklek på koppartråd till 8 ohm skulle det behövas:

B   varv  Bl
0,4 10    4,8
0,4 20    9,6
0,7 10    8,4
0,7 20    16,4

Här får man ju också avväga vad som är möjligt att hantera map motorn och de uppkomna krafterna.

Om jag låter duken vara uppspänd 30 cm utanför magnetraderna samtidigt som jag förstärker centrumområdet med XPS-foamen, kan då erfoderlig komplians erhållas?
Antar att jag måste vecka och gummera eller dylikt i periferin längs ramkanten för att få samma komplians genom hela det tilltänkta Xmax-området.
Det är väl bara att spänna upp och se hur mycket en 100 gramsvikt tynger ner membranet.

Den något prassliga segelduken som jag har tänkt att använda väger 40 gr/kvm så foam plus segelduk kanske väger 50 gram.
För att få bort prassligheten kanske något slags coating behöver strykas på.
Sedan tillkommer förstås talspolens vikt.

En idé för talspole är att direkt på segelduken bygga upp en stomme, lager för lager, tills den så uppkomna 3-4 mm breda kvadraten har nått in bit in i det tilltänkta magnetgapet.
Väl där lägger jag själva spolen lager för lager. Spolen blir då verkligen tunn i z-led och Xmax kan i princip sägas vara halva magnetgapets djup, i detta fallet 10 mm.
Givetvis under förutsättning att jag lyckas centrera spolen i z-led.

Sedan kan ju allt fallera på allehanda resonansfenomen eller dålig hållbarhet.

Verkar någon (alla?) av mina antaganden knas så säg till.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  07:15:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Helt klart är att mitt första konstruktionsproblem blir att få till en långslagig upphängning.

Får att nå säg 20 Hz som fs behöver kompliansen vara 1 mm/N för en Mms på 60 gram.
Är det rimligt? Hur skall man uppnå det?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/06 08:31:15
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2014/06/06 :  07:22:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hur pass styv är segelduken?
Ett alternativ till en bas kan ju annars vara balsa-trä
Här Rullits 15" bas med balsa-trä och läder-upphängning
http://4.bp.blogspot.com/_NVQujPOPx2c/TPkGLCwI3UI/AAAAAAAATYU/4I19RyHAkEs/s1600/rc805-1.jpg
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  08:26:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Segelduken är inte ett dugg styv men ej heller töjbar.
Det är därför jag tänkte limma på en XPS-förstyvning för själva membrandelen.
Som upphängning görs ett antal veck eller ett S med silikonsträngar som formar vecken eller S:t.
En annan idé är att använda 3M 74-film som bakats till rätt form.

Jag tror att det är detta materialet (fick tag på en 1 x 1,4 m "stuvbit").

Rullits (länk?) membran och upphängning verkar vara väldigt tungt och ha låg fjädring.
Hur blev slutresultatet?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2014/06/06 :  08:41:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu är den där galna människan igång igen kör hårt Claes det skall bli intressant att få höra i framtiden på någon DIY-mässa.

quote:
Linaeum

Denna variant har jag tittat på många gånger men jag har inte haft tid eller så har andra projekt kommit i mellan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2014/06/06 :  09:02:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Rullit har ju som signum att sticka ut lite, så jag vet ej om detta element är mer show än nytta
Läderupphängning har dock förekommit tidigare
Bl.a renoverades Lowther (kort Vmax) med tunt sämskskinn flitigt förr

Ett "lätt" alternativ kunde även vara att impregnera tunt siden med zapon-lack, som får torka på en vaxad form till rätt utseende

Segelduken ser ju fin ut, men "prassligheten" blir nog en utmaning
Men utmaningar har ju inte varit några problem för dig tidigare

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  09:52:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Ett "lätt" alternativ kunde även vara att impregnera tunt siden med zapon-lack, som får torka på en vaxad form till rätt utseende

Just så, men med segelduken rakt igenom veckningen/formen. Och kanske med silikon eller latexmjölk.

Prassligheten kan kanske fås bort med samma typ av lack/silikon.

Antar att jag måste offra en bit segelduk för att prova; just silikonen har jag hemma.
Här är ett annat material att få bort prassligheten med.
Eller varför inte 3Ms 74-film som jag har använt till AMT:erna.

Testar alla tre varianterna...

quote:
Nu är den där galna människan igång igen

Javisst, men det är väldigt stimulerande och man tvingas lära sig nya teorier och använda dom praktiskt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  18:44:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Segelduk och 3M-filmen. Två olika vikningar:

Innan bakning:

Efter bakning, underifrån:

3x10 mm veck från sidan:

1x10 mm veck från sidan:

Båda veckningarna behåller formen bra efter uttänjning. Det känns dock som om den mindre varianten lättare kan bära resten av membranet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/06 18:46:42
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2014/06/06 :  20:04:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snyggt Claes
Vad väger laminatet?

Edited by - pix on 2014/06/06 20:04:55
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/06 :  20:14:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Den är 15 x 7,5 cm och väger 0,9 gram.
Ett 40 x 60 cm stort membran skulle alltså väga 20 gram plus talspolen.
Att baka ett helt membran blir dock inte lätt.

Tror nog mer på latexmjölken ändå med uppfrästa spår i en MDF-platta för vecken (tack Matti för idéen!).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2014/06/06 :  20:38:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En dum idé kanske, men hur skulle en-sidig wellpapp funka?

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/07 :  10:58:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En-sidig wellpapp är en superbra idé istället för att fräsa spår i MDF.
Testar det...

Funderar lite på Cms generellt. Hittade denna gamla tråden på diyaudio om linjärt Cms.

Eftersom jag har ett linjärt fält under spolens väg genom gapet, dvs kraften från motorn är linjär genom hela rörelsen, hur mycket möda måste man lägga på att också försöka få Cms linjärt under samma rörelse?
Förutsatt då att man försummar övriga linjeariteter. Eller måste det bli en OB-lösning i alla fall, Vas lär ju bli jättestort?

Här måste ju antalet wellpappvågor vara tillräckligt stort för att uppnå önskat Xmax.
Samtidigt måste fjädringens styvhet orka bära membranvikten.
Membranet i sig måste ju styvas upp för att få en linjär rörelse av luften = ökad vikt.
Så antalet latexlager påverkar också.

Här finns det lite experimenterande att göra, Cms är ju dock mätbart genom att lägga en känd massa på membranet och mäta membranets nedböjning.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/07 :  11:22:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ännu bättre vore det att använda 3D-skrivaren för att få vilken mall man vill, men det blir många 10x10 cm plattor för att bygga ett helt membran. Det går ju att bygga det i sektioner i och för sig.
Får se hur det går med testen först, många lager latex blir det.

Zaponlacken eller liknande (decoupagelack?) är kanske bättre.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/06/07 11:56:22
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/07 :  19:15:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har nu testat ett antal olika vätskor: RTV/HB silikon, Latexmjölk samt polyester.
Det blir alldeles för mjukt för att kunna hålla formen.
Zaponlack skulle nog inte heller fungera, det går ju liksom inte att impregnera duken.

Bakning med 74-filmen är nog det som gäller. Säg fem veck av varianten till höger fast med 45 graders lutning.

Skulle kompliansen bli för hög, så kan några dalar "kortslutas".

Så det blir till att bygga en tillräckligt stor ugn för att få in en MDF-skiva med urfrästa spår.
Som värmekälla kan ett par varmluftspistoler duga.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/10 :  07:38:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har fräst ut ett antal koncentriska spår i en MDF-skiva men ingen metod för att få till en bestående "fjäder" har lyckats.

quote:

Tips på inköpsställe?

Skulle kvistlack kunna vara ett alternativ?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000