HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Smått med Peerless 830985 + liten sub 830946
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/07/21 :  11:36:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Full pot på estitiken enligt mig, material, färgval och yta är otroligt snyggt!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/21 :  12:06:48  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Snyggaste mini systemet jag sett. Men vad är det för bas som du ska ha i subben?

Musik är livet
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/21 :  20:32:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tack! martinsson och Wing Zero. Kul att det gillas.

Så var det ju det där med elementet som gick åt fanders... Dagen före DIY-mässan och allt. Paniken satte in och febrilt jagades nya kandidater. Högtalaren jag hade från början i subben var en Peerless 830657 - en budgetklassiker som trots allt levererar. 6,5" och helt ok. Dock numera med kokt talspole.

I dagarna efter mässan dök det upp ett par andra Peerless på Blocket. På Hisingen! (dvs ca 10 stenkast). Mailade, "jag köper", bestämde träff utanför Biltema.

Gammalt, trist och inte så piggt element till vänster. Ett betydligt mera suget element till höger!

Eftersom hålen till elementurtag och skruvar redan var gjorda vad det absolut tvunget att de nya elementet passade. Tack, Peerless för att ni har samma mått och borrhål på flera serier i er katalog!

Samma, samma.

Och som svar på frågan om vilket element det är som gäller:

PDF

/M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/07/22 :  19:14:08  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
http://i189.photobucket.com/albums/z234/rannagarden/Mini/Submini_33_zps1b7d7262.jpg

kan nog pumpa på rätt bra...sällar mig till de andra å tror att systemet kommer å bli riktigt snyggt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/25 :  09:56:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Då skall vi se hur detta fungerar. Ett 6,5" Peerless 830946 monterat och klart. Ser betydligt mer potent ut än det förra 830657. Förhoppningsvis kommer det fungera utan för mycket protester. Databladen gör de bägge elementen både olika och lika, men jag tänker att i en såpass liten, sluten sub finns inte för mycket som kan gå på tok. Det enda som skulle kunna vara smolk är att nya 830946 dippar impedansmässigt ned till 3,6 ohm. Kanske inte steget gillar detta?

Hursom. Vi testar och låter svetten pärlas...

Det går att ratta lite på inställningarna också. Minihögtalarna behöver hjälp ett stycke upp.

Inget går sönder i första läget iaf. Får testa under veckan och se ifall man kan slappna av och lita på steg, element och mig själv.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/28 :  14:48:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Dags att runda av detta bygge med lite snyggbilder.

Det kan ju snabbt konstateras att baslådor är kul! Iaf när de fungerar. Det var inte särskilt svettigt eller krångligt att få sub och minisar att låta hyggligt tillsammans. Rattarna på baksidan ger bra möjligheter för inställningar och flexibel placering av systemet gör det tacksamt.

Det låter trevligt med hygglig rondör men samtidigt med bra bett. Opretentiöst och avslappnat. Såpass opretentiöst och avslappnat att storsystemet i vardagsrummet fått tiga still oroväckande länge. Subben gjorde sitt till om man säger så. Botten på ljudet är viktigt!

Bygget har varit lärorikt och kul. Något att pilla med eller tänka på i bakgrunden för att hålla intresset levande även under stunder då det är svårt att få tid till finlyssning i storsystemet. Man har snappat upp lite om filter och hur element fungerar och även fått lite inblick i mätning med mick och hur rum och låda påverkar. Kul!

Är det något som återstår så är det då kanske någon form av stativ/hållare för Minisarna samt eventuellt också elementskydd. Subben får klara sig utan dylikt.

Nu gäller det bara att hitta en bra integrering i vardagsrummet. Känns lite som om Minisystemet blev snyggare än vardagsrummet... Den som lever får se.

/M
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/07/28 :  18:55:26  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kul att det blev så bra, riktigt snyggt i alla fall.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/07/29 :  19:45:58  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där ser ju riktigt stiligt ut..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/30 :  08:13:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tackar, tackar.

Det är ju svårt att inte bli lite extra nöjd när något blir över förväntan. *klapp på axel, klapp på axel*
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000