HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Smått med Peerless 830985 + liten sub 830946
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/05 :  19:22:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Limning av ena långsidan. Dubbel klen-mdf så det åtminstone hamnar på 20mm tjocklek. Mölevis med lim så det sitter redigt.

Och så var det andra långsidan...

För att få det som jag ville så fick jag övertyga hörnen om att de skulle samarbeta med varandra.

*kläm, kläm*

Fick pyttsa i lite extra och pressa. Men samtidigt så är innerhörnen tvungna att vara limfria. Då skulle limmet hamna ivägen. Skrapade rent med kniven.
Kameran vill inte jobba lika fokuserat som jag.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/06 :  18:22:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Limmat hela vägen runt. Tjusigt, tjusigt. Nu skall det putsas och målas på lite grund.

Och här var det målat! Det är ju snart DIY-mässa, så man får ju jobba på.

Nu måste krabaten stå och vila till sig...

/M
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/06 :  19:20:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har du egen färgspruta

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/06 :  20:32:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Egen och egen... Vi kan kalla det tillgång och möjlighet.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/06 :  21:03:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Mycket avis

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2013/05/07 :  23:11:53  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jobba på så du hinner klart till träffen! Det vore skoj att få provlyssna.

DIY och rör.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/08 :  15:34:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi får se hur det går. Men framåt rör det sig åtminstone. Jag har anmält dem som mässdeltagare iaf.

Här står lill-basen och slappar till sig. Så kan vi ju inte ha det.

Det låter inget utan förstärkeri av något slag. Sådant är på väg in och det skall måttas på plats. Vi får hoppas att ritningar och verklighet passar ihop. I min verklighet är det sällan så, men någon gång skall väl vara den första.

Här gäller att inte vara blyg. Nu hade jag mobilen med och fick på ett skott i fräsarbetet.

Efter några dubbel- och trippelkollar så skall minibasen toppmålas likt sateliterna.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/09 :  22:09:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Krabaten fick sig en omslipning och allmän up-touch med fyra varv ny grund och äntligen topplack.

Efter lite vila fick jag tillfälle att mäkta försiktigt passa in den försänkta baffeln för att knyta ihop designen mellan sub och sateliter.

Och med tungan rätt i mun fick sig till och med baffeln ett nytt hål!

Blev visst lite mer sextio-/sjutiotal över färgkombon än jag först anade.

/M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/05/09 :  23:24:19  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja-det bli ju rätt så mycket retrolook....förresten, frontbaffeln fick en riktigt stöddig tjocklek

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/05/10 :  06:58:41  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Otroligt läckert!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/10 :  14:08:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tackar, tackar. Och även en liten sub kan behöva baffel av rejälare sort.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/10 :  20:51:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Innan vi går in på dagens dumheter så tar vi framstegen.

Att angöra en baffel.

Lim, lim och mera lim. Fast inte för mycket för det skall inte pysa upp längs kanterna. Sedan pressas det för glatta livet!

Så långt allt väl...

/M

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/10 :  21:54:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Snålheten bedrar visheten heter det ju och nu sitter man där med brevlådeskägget.

Lång historia kort: Sitter här med ett slutsteg till basen i klass-D. SAM-300D från Monacor. Litet och smutt. Billigt och funktionellt.

Kopplade upp detta till en testhögtalare i baslådan för att kolla funktion. Spelar ytterst lågt (nervös för att nåt skall gå på tok såklart). Fungerar perfekt i 1 timme. Var på basen ger ifrån sig ett "pop", ett kort brumm, för att sedan dö. Stänger genast av steget. Öppnar lådan och det luktar inte hallon. Talspolen körd.

Plockar ur steget och kopplar upp för mätning. I viloläge strilar det stilla ut någon tiondels volt eller mindre DC på utgången. När steget slår på (aktiveras via sense) så dunkar det ut 80V DC på utgången och det börjar lukta varm elektronik.

Ser ut att bli torr-demo på basen på mässan i morgon. Riktigt trist. Sen blir det hem och laga eller köpa nytt steg till drivning.

/M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/05/11 :  08:23:35  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Vilken otur. Går det inte på garantin?

Musik är livet
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/05/11 :  11:04:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Både kanonsnyggt o proffsigt. Jag misstänker att det är sånt här smått som går bäst hem hos den stora massan idag.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/11 :  20:13:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

WZ - Det går med all säkerhet på garantin. Men nu sitter man i situationen man hamnar i när något krånglar och man har handlat från utlandet. I mitt fall visserligen Nederländerna (Europe-audio), men det blir ändock ett hinder. Snålheten bedrar ibland. Som denna gång tex. Skall ändå försöka felsöka så snart jag får möjlighet.

Eriksson - Tackar, tackar! Smått skall det vara i dagsläget (gärna osynligt!). Tja, trender kommer och går - men hifi´n består.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/06/19 :  18:07:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

En liten uppdatering: Det finns en liten möjlighet att det löser sig med steget till basen. Kanske nästa vecka. Dock ej med någon hjälp från Europe-audio.

/M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/19 :  19:09:30  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Vad tevligt. Började precis undra hur detta skulle sluta.

Musik är livet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/06/19 :  23:14:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Läckert bygge

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/06/20 :  17:27:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tackar. Jag hoppas att bygget kan fortskrida snart.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/19 :  14:06:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu skall vi se om detta bygge kan gå vidare...

Läxa lärd: Köp inget du inte har råd att missta eller lösa själv från Europe-audio. Ingen hjälp därifrån mao. Superservice när man skall handla något - utbud, pris och snabba leveranser (om det finns i lager dvs). Men skall något reklameras - inte lika medgörliga.

Utan hjälp från Europe-Audio sökte jag den från distributören Monacor. De kanske kunde hjälpa mig med att hitta felet eller hjälpa till att laga steget? Monacor Tyskland hänvisade mig till dotterbolaget i sverige. Som efter att ha upplyst mig om att de inte hade någon skyldighet att hjälpa mig pga utlandsköp och ingen delad budget med tyska Monacor... ändå tyckte att: "självklart skall du ha grejer som fungerar."

Jag fick skicka steget till dem för inspektion. Kunde de laga det så skulle de det. Om inte skickade de ett nytt på ren goodwill.

Tydligen mådde några komponenter inte gott av att få 80VDC på jordplanet för häromdaget kom något stiligt med posten.

Något stiligt...

/M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/07/19 :  21:28:12  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Åhhh. Detta måste jag hänga på å kolla på.....(undrar om F5-knappen kommer att palla med så mycket mer)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/19 :  23:37:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Lugn och fin. Vi tar det i lagom tempo.

Innan det blir till att fylla hålen på subben igen med elektronik och element passar man på att dämpa lite mer. Tak och botten är ju bara 20mm så med värmepicka och bladkniv limmades bitumen i förstnämnda parets kaviteter.

Och med så stora hål i lådan blir den även vit inuti när man målar, ja.

För att inte råka illa ut dubbelt upp testkörde Monacor Sverige steget åt mig innan de skickade det till mig. Tumme up! Men liiite nervös är man ju ändå inför kommande test hemmavid.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/20 :  09:51:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

SAM-300D. Ett Klass-D slutsteg ämnat för inbyggnad. Hög- och lågnivå samt allt det vanliga man kan fövänta sig av inställningsmöjligheter för en sub.

Byggkvalitén är av medelstark kinasort. Lite klyddigt och aningen rörigt, men allt sitter där det skall. Jämförelsevis så ligger ett steg från Hypex några steg upp i byggstandard, känner jag. Men ibland är önskemålen många och budgeten begränsad och då får man kika efter fungerande alternativ.

Nätbrunn, switchad nätdel, stärkeri och diverse intag och filter. Svart och röd kabel kopplas till tilltänkt element.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/07/21 :  08:44:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Väldans nöjd med passformen. Steget satte sig som en handske.
De svarta skruvarna köptes från Hifikit.

Röd och svart redo att kopplas! Inte direkt raketforskning.

/M
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000