HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fixa till en Yamaha CR-2020
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/03/24 :  10:06:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Jag hitta en Yamaha CR-2020 hos MC-klubben när dom flyttstäda.
Den har stått i en källare i många år och ingen visste om den fungera.
Så jag fick den.
Den är så cool och retro så var ju bara tvungen att ta den.
Tog av locket så fort jag kom hem så den skulle bli rumsvarm och bli av med all kondens.
Tryckte in hörlurarna, stängde av högtalarutgångarna och plugga in mobilen.
In med sladden och slog på den, förvänta mig en rökpelare och liet annat. Döm av min förvåning den starta snällt och ljuv musik strömma ur lurnarna, visst en del knaster och skrap när man vred på volym och tonkontroller. Nästa steg var att koppla in högtalarna, det var lite svårare, klämlister och morderna högtalarkablar var inte riktigt kompatibla. Men med lite tvinnande och övertalning så satt dom där.
På med högtalarna och ut strömma ljuv musik och vad bra det lät.
Inte alls som jag kunde minnas att Hifi lät från 80-talet, platt o tunt. Den här spelade ju musik inte alls olikt min Tuba/Vincent kombo.
Vad som saknas är effektresurser, visst den är specad 100w men orken tar slut ganska snabbt, så misstänker att nätdelen är den svaga punkten.
Sen när jag slog av den small det till och skön rök uppenbara sig, trodde det var slutet för den men inte då, den går men går inte att stänga av. Jag misstänker 2 kondensatorer som sitter på strömbrytaren, vad dom har för uppgift vet jag inte dom sitter parralellt , nöjd så länge det inte var värre.

Så det som behövs göras.
1. Rengöring framsida (hur får man loss vreden)
2. Slipa och lacka och limma träkabinettet
3. Gå igenom nätdelen eventeullt uppgradera om det finns plats.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/03/24 :  10:08:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Sen skulle jag behöva hjälp med kolla BIAS på den, jag har hittat service manual till den.

HenrikL
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/04/09 :  19:35:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Efter tittat på det här monstret så insåg jag att den var lite over the edge som nybörjar objekt. Så idag lämna jag in den till Vintages.se så går dom igenom den till mig.

HenrikL
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/09 :  20:21:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Smart Synd att sabba en så fin maskin

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/04/09 20:22:45
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/05/05 :  12:16:56  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ja det var ett väldigt bra fynd du gjort! Jag har själv en likadan som jag bytt det mesta i. Kan säga att den låter helt underbart.

En av några missar som Yamaha gjort är att några motstånd samt två transistorer MÅSTE bytas ut då de överhettas. Om Vintages.se inte gör det kommer den att dö. Googla på Yamaha CR-2020 service bulletin om du vill veta mer.

Den ser oroväckande rostig ut, se till att de även rengör den ordentligt!

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/05/06 :  10:16:16  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
elektronror: Jo dom har jag hittat och tror att dom på vintage har koll på. Hittade även en alternativ fix på transistor problemet. Någon hade satt dom på plåten vid VU metrarna och använde hela den som kylfläns, så fick man bort värmen från kortet. Så jag föreslog det till dom , får se om dom flyttar dom dit.

HenrikL
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/05/06 :  15:37:36  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Att sätta transistorerna vid VU metrarna är en väldigt bra sak att göra. Jag har själv gjort så och temperaturen har aldrig gått över 60 grader (jämför med 150-200 grader med original transistorerna).

Du vet inte vilken typ av elektrolyter de använder på de olika ställena? Jag har använt Elna Silmic II i signalvägen samt panasonic FC på alla andra ställen. Där värdena ska vara under 1uF har jag använt Wima MKS kondingar.

Att den inte går att stänga av kan vara att på/av knappen svetsats ihop eller att någon av avstörningskondensatorerna kortslutits, min gjorde det... Utsätts dom för fukt spricker dom och ja, det börjar lukta rätt illa.

Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/07/12 :  09:09:22  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hur har det gått? Väntar olidligt på att läsa vad du tycker om den. :)

Edited by - elektronror on 2013/07/12 09:11:19
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/07/12 :  13:12:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Dom har haft svårt att hitta alla delar, eller jo om man är beredd att betala vad som helst så finns det ju. Men jag har inte bråttom, så jag väntar också med spänning på prisuppgift för få den i ordning.

HenrikL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000