HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Börja med en Hård Rock samling
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2013/03/03 :  20:44:58  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag har börjat intresera mig för Hård Rock var ska man börja vad ska man köpa ?

Jag har inskaffat

AC / DC Back In Black levereas snart
Metalica : Black Album
Guns & Roses: Apetite ForDestruction
iron Maiden: Number Of The Beast

Led Zeppelin samling
Deep Purple samling

Sen återstår ju Rush

Kansas är ju inte hårdrock men bra

Tack för tips

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/03 :  21:02:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Black Sabbath fattas!
Jag gillar alla albumen där Ozzy sjunger, nämligen:

1970 Black Sabbath
1970 Paranoid
1971 Master of Reality
1972 Vol. 4
1973 Sabbath Bloody Sabbath
1975 Sabotage
1976 Technical Ecstasy
1978 Never Say Die!

Skulle jag välja en av dom blev det nog Sabbath Bloody Sabbath.

Sen tycker jag du ska skaffa Ozzy Osbourne - "No More Tears" och Metallica - "Master of Puppets"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/03/03 21:07:26
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/03/03 :  21:26:31  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Det finns ju otroligt mycket!
Black Sabbath får man väl säga tillhör grunden, de fyra första skivorna är alla mycket bra men börja från början med den självbetitlade debuten tycker jag.
Jimi Hendrix är ju mer psykedelisk rock men ganska hård ibland, mycket bra, kolla in "Are You Experienced" och se om det är något du gillar, sen är det bara att fortsätta.

Metallica? Då kanske du gillar de andra banden som kom fram i samband med den första thrashvågen, Slayer, Anthrax, Megadeth,Testament, Exodus mfl.

Om du gillar thrashen kanske du gillar deathmetal också, kolla in Entombed, Carcass, At The Gates.

Modernare? Kolla in The Haunted, Burst, Cult Of Luna, Witchery.

Mer psykedeliskt? Kolla in Opeth, Graveyard.

Sen finns ju mycket hård rock som har mer släktskap med punk än med metal också.

En rätt kul resurs är http://mapofmetal.com där kan du provlyssna på mycket och se släktskapen mellan de olika genrerna.

Något att börja med i alla fall, och mycket nöje på resan! :)

# Jon
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2013/03/03 :  21:37:00  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Nirva Nevermaid är bestäld

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/03/03 :  22:21:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nirvana, "Never mind" är en bra skiva..

AC/DC, är alltid bra,
Bernts förslag, Ozzy, kan väl ingen ha något imot.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/03 :  22:35:08  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag vet inte samlarvärdet i det men jag är själv mycket förtjust i AC/DCs tidigare album med Bon Scott på sång.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/03/03 :  23:06:59  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Van Halens första är en grym platta, Accept`s Breaker, Demon - Night Of The Demon är plattor jag gillar, Sator - Headquake är en annan bra platta.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/03/03 :  23:16:33  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
top 100 hard rock albums of all time

http://rateyourmusic.com/list/Viikate/100_greatest_hard_rock_albums__classic_rock_and_metal_hammer_
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/03 :  23:41:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Sator - Headquake är en annan bra platta.
En av mina favoriter. Ganska fin kvalité på i spelningen också tycker jag.

Mvhff

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/04 :  00:06:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det här är ju underbart!
Välkommen in i den Hårda, men varma gemenskapen

Du har ju börjat bra med lite AC/DC, Metallica, Zeppelin, Deep Purple och Metallica.
Guns & Roses tycker jag är överskattade, men just den plattan du köpt är dock bra.

Bra att du börjat med hyfsat gamla plattor, det är nog lättare att arbeta sig framåt i tiden än tvärtom.

Ett basutbud bör som jag ser det även innehålla:

Kiss - Alive & Destroyer
Dio - Holy Diver & The Last In Line
Accept - Balls To The Wall
Judas Priest - Brittish Steel
Iron Maiden - Iron Maiden & Live After Death (egentligen allt fram till Fear of The Dark)
AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap & Powerage
Testament - The New Order
Metallica - Master Of Puppets (det här ÄR Metallica, de nyare skivorna är någon slags unket halvfabrikat)
Led Zeppelin - IV & Houses Of The Holy
Deep Purple - Burn & Stormbringer
Black Sabbath - ALLT med Ozzy (kanske Technical Extacy kan bytas ut mot Heaven And Hell ?)
Rainbow - Rising & Difficult To Cure
Whitesnake - Slide It In & Ready And Willing
Thin Lizzy - Jailbreak & Black Rose
Gary Moore - Run For Cover & Wild Frontier
Yngwie Malmsteen - Marching Out
Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus
Y&T - Black Tiger & Mean Streak
Ozzy Osbourne - Blizzard Of Ozz, Diary Of A Madman & Bark At The Moon
Mötley Crüe - Too Fast For Love & Shout At The Devil
Helloween - Walls Of Jericho & Keeper Of The Seven Keys pt.1 (och kanske pt.2)

När du är klar med de gamla 70 & 80 talsplattorna så kan du gå på:

Dream Theater - Images And Words & Awake
Opeth - Morningrise & Still Life
Burst - Lazarus Bird
Therion - Theli, Vovin & Deggial
Tiamat - Wildhoney
Mastodon - Leviathan
Pantera - Far Beyond Driven
Swallow The Sun - Hope
Nightwish - Oceanborn
Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Dissection - The Somberlain & Storm Of The Light's Bane
Naglfar - Pariah
Katatonia - Viva Emptiness
Ozzy - No More Tears
GammaRay - Land Of The Free
Entomed - Left Hand Path
Morbid Angel - Blessed Are The Sick
In Flames - Lunar Strain
Dark Tranquillity - Character
Rage Against The Machine - s/t
Wolf - The Black Flame & Black wings
HammerFall - Legacy Of Kings
Witchcraft - Legend

Här någonstans bör du ha hittat några favoriter och hittat "din väg" i Hårdrocksdjungeln (vem vet, du kanske tom. hittar flera favoriter)
Vad är det du gillar? är det riff, tyngd, snabbhet, melodier, attityd, texter, spelskicklighet, atmosfärer, gillar du att lyssna själv i ensamhet eller när du svingar några bägare med polarna? osv...
(Jag tänker såhär: AC/DC och Judas Priest är kanske inte sånt man sitter och analyserar i Sweetspot, där funkar kanske Dream Theater el. Opeth bättre?)

Rush och Kansas är ju ruggigt bra band! Hårdrock? kanske...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/03/04 00:53:42
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2013/03/04 :  03:27:22  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Pearl Jam - Alive
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/03/04 :  07:09:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tror du kan ha mycket glädje av Uriah Heep, t.ex. salisbury, Demons & Wizards m.fl. plattor.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/03/04 :  07:16:20  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Varför blir jag så varm i kroppen när jag läser Bernt Janssons och Opethics lista/or?

:-D

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2013/03/04 :  19:59:30  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ett par hyffsat lättsmälta förslag:

Chickenfoot - Chickenfoot
Circa Survive - Violent Waves (Utsedd till 2012 bästa "alt rock" album)
Diablo Swing Orchestra - samtliga album men kolla in senaste först
Ghost - Opus Eponymous (numera heter de Ghost B.C. pga namnet var redan "taget")
Nightwish
Riverside
Savatage
Within Temptation

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/03/04 :  21:42:49  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Stabil lista hittills.
Skulle vilja fylla på med några :)

Montrose - Montrose.
Running Wild - Port royal.
Deep Purple - Knocking at your backdoor.
Saxon - Innocence is no excuse.
Judas Priest - Priest live.
Motörhead - No remorse.

Bara några axplock, det finns mycket trevligt.

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/04 :  22:02:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Riktigt spännande lista. En hel del känner jag till, annat inte men det som hittills presenterats och som jag känner igen gillar jag verkligen. Måste kanske börja samla jag med...

/mvhff

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/03/04 :  22:08:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Prova med den modernare vågen också
- Botch - "We are the Romans", en platta från -99 men som skulle visa sig visa vägen för många band i den nyare metal/hardcore vågen
https://www.youtube.com/watch?v=7dIQ2AzWGSI

- Knut - "Challanger", lite senare, -02, men är nog fortfarande Knuts bästa. Visar vägen för den sludge som andra band skall komma att förstå 6-8 år senare.
https://www.youtube.com/watch?v=6r8oaR4GG3w

- Isis - "Panopticon", kanske fortfarande det bästa exemplet på Drone som går mot mer tekniskt utmanade prog. Isis levererade aldrig en lika bra platta igen, å andra sidan tror jag inte att jag känner till så värst många plattor som är såhär bra. Alls.
https://www.youtube.com/watch?v=wXMSY9gaA1o

- The Dillinger escape plan - "Calcuating infinity", kom 0ckså -99 är ett tidigt exempel på mathcore/jazzcore men som också gav en inblick i hur hardcore banden skulle komma att försöka låta som under hela 2000-talet. En smalare platta, men den gav, precis som Sabbaths första platta, en ny riktning åt metalmusik.
https://www.youtube.com/watch?v=DtFoUboFyPk

- Poison the Well - "Tropic Rot", som släpptes -09 är ett senare exempel tung hardcore (eller post hardcore som den genren döptes till tre veckor efter att den uppfunnits..) som fick många fans för sin lite lugnare och tyngre stil. Rekommenderas varmt om du är nybörjare. Svängig platta!
https://www.youtube.com/watch?v=mv4KP1tG8C4

- Daughters - "Hell songs", kom ut 2006 och har ett namn som är lika genialt som passande, en lika mörkare metal-ton i all hardcore. Daughters släppte ett album efter detta och försvann sen från jordens yta. Kanske för att de visste att de "peakat".
https://www.youtube.com/watch?v=hKeapWaTMlQ

- The Chariot - "One wing", 2012. The chariot är ett av de band som många som lyssnar på lite nyare metal fastnar hårdast för. Troligen för att de förtjänar uppmärksamheten. Prova du också!
https://www.youtube.com/watch?v=ry0C_AmRFw0

- Converge - "You fail me", 2004. Förutom att det är ett subert albumnamn så är det också en av de mest betydelsefulla 2000-tals plattorna. You fail me anger tonen för den punk hardcore som kommit efter.
https://www.youtube.com/watch?v=uM7l8l-yE-Y

- Harkonen - "Shake harder boy" kom 2002. Inge fattade då men sedan ville nya band plötsligt låta som dem i mitten på 2000-talet. Harkonen är tung hardcore utan refränger och med massor av pathos.
https://www.youtube.com/watch?v=i7xAVQQ8RpU&list=AL94UKMTqg-9AlBWpphD-VUPMkp6eVm-RK

- Will Haven - "Carpe Diem" från 2001 får avsluta listan just för att de är värda att nämnas men ändå inte omnämns speciellt ofta. Carpe diem är ett måste i metal hyllan från dessa noise garanter.
https://www.youtube.com/watch?v=XZJ0T9iSoqE

Jag hoppas att du har fått lite till livs här och även om du inte skulle gilla ovan nämnda band så representerar de en del av det som metal kom att utvecklas till efter år 2000 och är väl värda en lyssning just för att de var banbrytande och influerade en mängd andra band. Värt att ha i åtanke är att detta är band som inte använt gimmickar eller teatrala tilltag i sin musik för att nå ut utan bara genom att skriva och spela så bra metal att de fick/får den uppmärksamhet de förtjänar. Food for thought..

Väl mött!
Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2013/03/16 10:10:36
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/03/04 :  22:30:48  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Glöm inte Tool! Ett måste för den hård rockande ljudintresserade.
Börja med de senare skivorna och lyssna dig bakåt i tiden.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/03/05 :  10:53:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Stormbringer hör kanske inte till Deep Purples bästa, enligt min mening. En ojämn platta som drar åt olika håll.
Den sättning man hade då var bättre på papperet än i verkligheten. Medlemmarna drog åt olika håll.
Glen Hughes smak för Soul-musik genomsyrar hälften av plattan, något Ritchie Blackmore hatade. Ritchie lämnade gruppen efter denna plattan och det blev inte bättre när de sedan tog in Tommy Bolin som ersättare, något som också såg väldigt bra ut på papperet, men en katastrof i verkligheten p.g.a knark!
Jag har aldrig gillat plattan Come Taste the Band, som till stora delar knåpades ihop av Tommy Bolin.
Burn är en bra platta men jag föredrar perioden med Ian Gillan.
DP in Rock, Machine Head och naturligtvis Made in Japan måste man ha.
Fireball är uppföljaren till in Rock, men där gruppen vägrade att göra en uppföljare utan i ställett blandade olika musikstilar. Funk, psykedelika, country och Gud vet vad. Men bra är den.
Den fjärde och sista plattan med den sättningen, "Who do we think we are?", gjordes när gruppen bestämt sig för att upplösas.
Lustigt nog märks inte detta alls utan det är en väldigt lättgillad hårdrocksplatta som står sig väldigt bra.
Efter återföreningen på 80-talet har de släppt en rad ojämna plattor.
Purpendicular är undantaget som håller rakt igenom, den första plattan där Steve Morse medverkar. Den är rolig med bra låtar och mycket spelglädje.

60-talets Deep Purple är ett intressant kapitel, men ligger helt utanför hårdrocken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/03/07 :  06:39:40  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Håller med föregående talare om att Deep Purples 60- tals era är väl värd att undersöka. Såg också att Nirvana och Pearl Jam omnämndes längre upp, bra musik men de tillhör inte direkt metal- genren.

Listorna ovan får i det närmaste betecknas som nära nog heltäckande, kunde dock inte uppfatta att följande guldkorn fanns med:

Helloween- deras tidiga alster håller fin klass, kika där efter "Walls of Jericho" och "Keeper of the Seven Keys Part I & II".
Kamelot- "The Black Halo"- en av gruppens allra bästa plattor.
Ozzy Osbourne- solodebuten "Blizzard of Oz" är en "måste- skiva" enligt mig om man gillar Ozzy.
Iron Maiden- såg att "The Number of the Beast" fanns med på listorna ovan. Skulle vilja slå ett slag också för gruppens debutalbum "Iron Maiden"- plattan som fick mig att upptäcka hårdrocken när det begav sig.

Det var det hele....

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/03/07 06:40:39
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/03/07 :  09:22:48  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Björn-Ola, hade jag skrivit inlägget hade texten varit exakt densamma ;) Har nästan samtliga album men inte just Purpendicular. Får ta och leta upp den för avlyssning. Annars är det DP Mk II som gäller plus Burn som är ett riktigt bra album. DP Mk I är som sagt intressant men inte hårdrock, har faktiskt börjat uppskatta de första 3 albumen nu på senare år.

Annat man bör lyssna efter till en blivande hårdrocksamling är

Budgie, speciellt de tidiga albumen.
Def Lepard med Pyromania och Hysteria
Aerosmith inte att förglömma. Toys in the attic är en höjdare.
Alice Cooper
Bachman Turner Overdrive
Bad Company
Black Country Communion
Blue Öyster Cult, livealbumen samt de tidiga fram till Agents of Fortune
Nazareth, framförallt Hair of the dog
Ted Nugent är också värt att kolla upp
Queen faller enligt mig också in här. Debuten och Sheer heart attack, två mycket bra album
Rainbow
Whitesnake
Rival Sons
Silverhead med Sixteen and savaged
The Sword
Thin Lizzy
UFO, ja varför inte, det mesta innan 80-talet

Det roliga med hårdrocken är att den aldrig dött ut och att den är ganska bred. Trots en del lågvattenmärken (pudelrocken...) så hittar man bra hårdrock från sena 60-talet ända fram till idag och det finns hur mycket som helst att upptäcka.

poppen: Mycket av det som nämnts i alla inlägg här ovan finns att hitta på Spotify och Youtube. Två bra källor för att upptäcka musik och undersöka vad det är man gillar.

Edited by - tomano58 on 2013/03/07 09:27:45
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/07 :  10:31:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det är väl såklart en smaksak...

Men jag tycker att Deep Purple mkIII & mkIV var bättre än mkII, visst var mkII viktigare rent historiskt men Coverdale/Huges gör musiken bättre än gapige Gillan som jag tycker drar ner helhetsintrycket.
Def Leppard var bäst på de två första plattorna "On Through The night" & "High N Dry", "Pyromania" är okej men sedan bar det rakt ner i avgrunden...

Bon Jovi glöms ofta bort (eftersom de idag låter som "Backstreat Boys goes Country") men deras tre första plattor är riktigt bra mjukishårdrock.
Och på tal om mjukishårdrock - Europe gjorde faktiskt två riktigt bra plattor innan de slog igenom och blev dagispop!
"Wings Of Tomorrow" är ett saftigt mästerverk tycker jag.

Skulle vara kul att höra om poppen har hittat några favoriter nu när vi tipsat om massor med band och plattor

Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/03/07 :  11:26:22  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jo, smaken är ju som baken, dvs delad. Och tur är väl det. Tänk så likriktat allt skulle bli annars
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/03/07 :  12:44:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Skulle vara kul att höra om poppen har hittat några favoriter nu när vi tipsat om massor med band och plattor

Ja herregud!!! Skulle spränga servern.

Vill också passa på att tacka alla som bidragit här med förslag. För mig började det och tog slut med Led Z.

Förresten, vad menar du med pop i detta sammanhang?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/07 :  13:09:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Förresten, vad menar du med pop i detta sammanhang?
Antar att du menar mig?

http://youtu.be/1eeJID5QeLg

http://youtu.be/hjN64A8nAfc

Europe har dock ryckt upp sig sedan comebacken, tuffare och "ärligare" musik, fast inget jag fastnat för.

Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/03/08 :  07:54:22  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Budgie- Bandolier/in för the kill

http://www.youtube.com/watch?v=Yja3nrlN7fw

http://www.youtube.com/watch?v=ybpaItOwNXo

http://www.youtube.com/watch?v=scIqFErh3v4

http://www.youtube.com/watch?v=o9Nii9wuidQ

http://www.youtube.com/watch?v=VG7e3-jm3UU

http://www.youtube.com/watch?v=IciFOX_IF0s&list=PLA87F2D632CE89A36

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000