HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel filterfråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/03/03 :  14:25:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nej jag introducerar inga nya komponenter, Du säger att motståndet kan sitta precis var som helst, således sätter vi 4 ohms motståndet i min ovan nämnda hypotetiska konstruktion med 4 ohms element utanför lådan, på sladden, och vips så är elementen 8 ohm och vi skall beräkna spole och kondensator därefter.

Still dont think so.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2013/03/03 :  15:36:07  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
OK, vad betyder då "introducerar ett motstånd på 4 ohm på kabeln" om inte att du introducerar nya komponenter? Det förfaller ju vara exakt det som sker när man uttrycker sig som "introducerar ett motstånd på 4 ohm på kabeln". Det är ju fortfarande ingen mer än du som sagt nåt om det utan diskussionen handlar fortfarande om huruvida ordningen på motståndet på kända 2.7 Ohm och kondensatorn på kända 4.7 uF kan sitta i valfri ordning.

Jag har aldrig sagt att motståndet kan sitta precis var som helst och det skulle ju aldrig göra eftersom det självklart är helt fel. Däremot har jag, åter igen, sagt att det inte spelar någon roll vilken ordning man placerar motståndet och kondingen i just detta filter. Läs vad jag skriver istället för att hitta på något som jag aldrig ens antytt.

För att undanröja alla eventuella missförstånd så ser du i nedanstående bild tre "varianter" på filtret vi diskuterar. Samtliga dessa tre "varianter" är HELT ekvivalenta vad gäller delning och överföringsfunktion dvs det är INGEN skillnad mellan dem i slutresultat. Är du med på det? Det två första alternativen är föremål för diskussionen här men det tredje alternativet är lika identiskt det.

Edited by - UrSv on 2013/03/03 15:42:18
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/03/03 :  17:31:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nej, fortfarande samma sak. Om motståndet, oavsett placering, blir en del av den komposita impedansen filtret ser, varför blir det inte det om vi sätter det i högtalarkabeln?

Varför blir det inte en del utav baselementets impedans också om vi sätter det på sladden?

Trådskaparen ställde en enkel fråga, bör han följa konstruktörens schema? Korrekt svar fanns i det första inlägget i tråden efter frågan.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/03/03 :  17:58:41  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ser att jag återigen är på väg att hälla ättika i samtalet, ber om ursäkt, själv denna gång, ingen katt som försvar.

Däremot så är jag väldigt intresserad av en fortsatt, konstruktiv, diskussion med Dig UrSv, gärna via mail, ingvar@manovi.se då jag är gammal, ganska senil men inte helt dum i huvudet vill jag gärna förstå mer om det Du säger.

Ingvar

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2013/03/03 :  19:30:32  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Om du sätter motståndet på kabeln har vi ju helt nytt filter och då påverkas naturligtvis filterfunktionen. Frågan var om det var någon skillnad på de två första alternativen i bilden ovan och svaret är alltså att det är det inte.

Trådskaparen ställde inte frågan "bör han följa konstruktörens schema" utan "kan man beroende på "diverse" faktorer göra på detta viset" och svaret är alltså att det inte spelar någon som helst roll varför man göra som man vill.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2013/03/03 :  20:01:11  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tack för svar! Saken är klar.

Har själv läst 0 timmar ellära, därför en fråga om nåt som eg är totalt självklart...

Hade ett enklare högtalarberäkningsprogram i min förförra dator, iofs bara ett med färdiga formler så det lämnar vi därhän. Men saken var att jag vill minnas att det alltid på de ritningarna över kopplingen var så att för en enkel diskantdämpning medelst seriemotstånd så placerades motståndet före kondensatorn. Även i scheman jag hittat på diverse byggtipssidor på nätet har det alltid varit på det viset.

Frågan har eg bara uppstått just i och med det exempel från SEAS äldre dagar (vilket UrSv så gentilt klippte in i tidigare post) som poppade upp minnet, och vilket när jag letat fram det igen bjöd på "överrraskningen" att kondning/motstånd satt i (som jag kom att uppfatta det) omvänd ordning. Det blev jag lite lätt förvånad över (som sagt, har inte läst nån ellära)

(Märkte heller ingen skillnad när jag provade att byta komponenternas placering så att det är egalt framstår ju i och med det som ännu mer givet).

Jag antog att SEAS hade med en eventuell sådan betydelse när dom räknat/mätt/lyssnat fram sin publicerade lösning.
Att jag från början hade denna SEAS-modell som viss utgångspunkt var för att dess bas hade väldigt näraliggande egenskaper, på pappret i vart fall, som mitt numera utgångna 8" Excel-element. Byggde sålunda en låda av liknande dimensioner etc.
Det lite småtrevliga är att det nu låter bra mycket bättre än jag minns att det gjorde när jag hade slängt ihop mina golvare från början. Klart är att Edison 60 inte alls klarar att driva dom som ACURUS A100-steget mäktar att göra. (slapp och lite svullen bas med 60:an)
Nån gång vore det ju roligt att genom ett program/mikrofon etc mäta sig fram till ett bra och mer korrekt filter, men det blir nog inte på ett bra tag.

Blir att skaffa några fler kondningar/motstånd/spolar och prova lite mer.

Tack igen för svar, och hoppas det kan gå lugnt till framöver också när det ska diskuteras!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2013/03/03 20:05:43
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/03/15 :  09:21:26  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Jag brukar leka lite i Boxsim, att ändra i delningsfiltret och se resultatet direkt är enkelt, att få in sina egna element är lite klurigare.

Nu är det inte samma diskant, men "you get the picture.."

\\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

Edited by - edelbrink on 2013/03/15 09:21:47
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000