Author |
Topic |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/23 : 22:21:11
|
Det hela började med att jag ville ha nya datorhögtalare och sedan läste M.J. Kings artikel om ett kompakt bashorn. Konceptet att beakta att små bashorn är mer kvartsvågspipor än de är riktiga horn och dessutom använda en intern Helmholz resonator för att få ett mer distinkt lågpassfilter var intressant. Då ingen verkade bygga hornenkollade jag vad jag hade på hyllan och där hittade jag Tangband 4#8221; som är ganska nära värdena för de Fostex element som King använt i sin simulering, från början låg Fr långt över specifikationerna. Botemedlet var att varje gång huset skulle vara tomt kopplade jag in elementen och spelade Rammstein så högt jag vågade med flera millimeters konutslag.
En tur till Bejer Bygg och jag fick 11 mm OSB skiva tillkapad dels de två sidorna dels sex stycken ca 70 cm långa längder 180mm breda, det blev en märklig skarv men avsikten var att bygga en prototyp att leka med inte vinna skönhetspris. Resten handsågade jag med dragsåg. Rikligt med snickarlim tätade skarvarna. Receptet är 25 g vadd i kammaren 23 gram i IHR 2,6g i första horn sektionen 15 gram i nästa och 25 i tredje.
Det visade sig kinkigt med tvingarna för att få tätt så impedansmätningarna gjorde jag på ett bord med mig som vikt.
Olika varianter på dämpning provades
Här är sex steg från odämpat,
Kammare
Kammare och IHR
Kammare, IHR och P1 första sektionen
Ditto + sektion 2
Allt dämpmaterial monterat.
När man mäter en odämpad låda på bord, fristående och i hörn så blir impedanskurvorna likadana så för frekvensmätningarna mäter jag impedanskurvan för att se att allt är OK
Med dämpmaterial i ser det ut så här mätt med Omnimic 10 cm avstånd från elementet. På längre håll så stiger responsen över 10 kHz men toppen runt 6 kHz finns kvar.
Hornöppningen
I hörnet av en stökig källare 1 m framför drivern
Hornet verkar kunna funka ner till 60-70 Hz men det krävs mer tester. |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2013/01/25 : 05:31:03
|
Intressant, har du mätt skillnad med och utan Helmholz? |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/25 : 08:22:16
|
Om vi börjar med den anbefallda dämpningen. Svart översta kurvan dämpmaterial i elementkammare och Helmholz resonator. Blå + tofsen i P1 Grön +P1+ P2 15gram Brandgul fullständig dämpning
42 gram i kammaren inget i pipan notera att hyllan runt 40-60 Hz kommer tillbaka
Här har jag fyllt kammaren med en påse ris notera att 190 Hz peaken är reducerad med 7 dB eller så. IHR är avstämd till 255 Hz men är mycket bredbandig mellan 100 och 450 Hz (http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc)
Svart sluten IHR och hela 63 gram dämpning i elementkammaren. Jag limmade ihop två stycken 11 mm OSB spillbitar och borrade två 25 mm hål genom dessa. Beräkningarna är att porten är 22 mm lång och har diametern 25mm (en port) eller 35mm (två portar) till en kammare på 14x14x18 cm
Brun och röd kurva är ett hål öppet gjort före och efter mätningen med två hål öppna. Avstämmningen är 100Hz men verkar gå från 100 till 160 Hz. Blå kurva är med båda hålen öppna (128 Hz) Jag tycker att denna kurva ser bäst ut än så länge. Helst skulle jag vilja använda IHR till att reducera toppen vid 100 Hz men då måste kammaren stämmas runt 60-70 Hz. Vad har man för rör med en diameter runt 25 mm hemma? |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/29 : 21:53:54
|
Så här ser de ut med 50x50mm hörnreflektorer och några spillbitar av asfaboard ditlimmat
Frekvensgången 5 cm framför elementet Röd kurva odämpat horn notera dippar vid 40 85 och 150 Hz Brun kurva dämpad kammare och IHR 40 Hz dippen några Hz lägre och 3 dB mindre djup dipp, 85 Hz oförändrad och 150 Hz nästan borta Svart kurva hela dämpningen, 40 och 150 Hz dipparna borta och 85 ganska like kanske vid några Hz lägre frekvens.
Svart odämpad, röd kammare och IHR brun fullständig dämpning bra överenstämmelse med dessa toppar och dipparna i diagrammet ovan, jag måste lära mig hur man byter färger så att man får bättre kongruens och kontrast.
Impedanskurvor i fyra steg Odämpad Kammare Kammare och IHR Kammare, IHR och tre delar av pipan
Att sedan få bort skumplasten för att kunna limma var ett elände. Nu har jag kört med PU lim som skummar igen eventuella små otätheter, vi får se när jag får tid att göra lyssningstest. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/29 : 23:42:59
|
Tidigare mätningar i detta forum visar likande kurvor. Jag vill minnas att K&T mätningar för många år sedan visade en topp uppe vid 10 kHz i stället för 7 kHz. Jag skall göra några fler mätningar lite off axis och på längre håll |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2013/01/30 : 08:59:20
|
Kul att se den där toppen vid 6-7 kHz uppmätt. Byggde för några år sedan ett par små basreflexlådor med samma driver W4-657. Lät för hemskt i de övre registren med bara den drivern, men med delning 12dB/oktav vid 3kHz så låter det elementet mycket bra :) |
/Mats, född nyfiken |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/01/30 : 22:15:42
|
Har nu limmar ihop hornen med dämpmaterial i kammare och IHR. Dessutom har jag stagat upp hornmynningen. På tvären är det en rundstav på hela 5mm!
Nu ser jag att limmade hornet har spetsigare toppar än med lös sidovägs sido vägg skall det vara förbannade rättstavningsfunktion! Trots mina 80 kg liggande på så funkade vsidoväggen som membranabsorbent. Daccas hörnorna är utan dämpmaterial och all dämpning kommer från de tunna väggarna. Nästa gång skall jag ha små inpektionluckor inte engelska lös sidovägg
|
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/02/02 : 22:02:27
|
Mätning av impedansen är stabil, jag skruvade dit sex tvingar utan att kurvorna ändrade sig. Mätningen på elementet är bredvid faspluggen precis framför talspolen.
Jag tycker att det ser riktigt bra ut med reduktion av konutlag 90-150 Hz och även runt 38-50 Hz. Hornet faller snyggt över 150-200 Hz. 90 Hz peaken får jag se i rumsmätningar hur det ser ut. Lyssning får anstå några dagar.
Dessutom borde jag göra något åt den där fula 7 kHz peaken...
|
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 13:57:19
|
Nu har jag testa Altec Lansing, Audax, Bravox, Coral and Quadral.Inte dages standard drivers men de täcker en variation av egenskaper.
Elementen var monterade med fronten mot lådan då det inte rymdes i det ursågade hålet.
Altec Lansing A 405
Bravox 5FDRPRP polopropylene kon skumplastkant..
Coral 4L-81
Quadral M132/25/8/PF
Återkommer om Audax drivern. Jag är imponerad över att man får pipan att trycka ut 40 Hz från ett mellanregisterelement med ett Fr på 130 Hz. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 21:27:46
|
Nu ville jag mäta hornen integrerade i ett hörn med betongväggar. Rummet kommer att spöka till det så därför mätta jag först en AudioPro 2.14 högtalare placerad i samma hörn. Det är inte riktigt samma sak. AudioPro har en basreflex öppning i hörnet och sedan bashögtalaren ca 40 cm från hörnet ca 25 cm över golvet. Hornet har öppningen i hörnet med sedan är elementet 80 cm upp och ca 1 meter från hörnet så integrationen är lite annorlunda men en fingervisning är det i alla fall.
Ganska bra matchning och faktiskt mer bas från hornet runt 40 Hz.
Hur låter det då NADs testskiva låter riktigt bra man får lite tyngd från bastrummorna och den där fula 7 kHz toppen i drivern låter inte illa ens rakt framifrån och sitter man lite åt sidan är det riktigt bra. Riktigt nöjd, det som saknas är lite "slam" eller klipp men med en 50cm2 4" driver kan man inte vänta sig knuffen i bröstet som från en 15", bashorn eller inte.
The Committment filmmusiken Låter kanon, upp och dansar med!
För länge sedan byggde jag Accousta 115 anpassade för hörn och drivna av Philips 9710. Inte tillstymmelse till bas under 80 Hz och en vass strålkastardiskant som ytterliggare förstärkte det ljusa och bassvaga. Dessa horn som är 1/3 av Accousta 115 och som drivs av ett element med mindre än 1/5 av konarean av 9710, är mycket bättre. De kan inte spela lika högt kanske men låter mycket mer balanserade, lättbyggda var de också.
En sak att fundera på är att ändra layouten på hornen lite grand så att elementen kommer på mitten på långsidan och hornöppningen på den andra långsidan. Då skulle man får baffelstöd en oktav lägre ner det skulle kanske ge lite mer klipp i nedre mellanregister/övre bas. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 00:05:29
|
Nu närmar sig sluttampen för dessa lådor, jag har ju några 5" element att prova Så dags att stänga hålet för 4"
När jag ändå skall såga hål för 5" element så varför inte flytta det till långsidan och få mer baffelstöd
Sedan flyttar jag hornöppningen till andra långsidan
Vis av tidigare erfarenheter då det visade sig att impedansförloppet och frekvensgången på den igenlimmade lådan varier om man mäter i hörn eller fristående så blir det inga mätningar innan limmet torkat/expanderat och ett lämpligt hörn har röjts fram. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 18:53:45
|
Kombinerade responser är just det kombinerade inte summerade, jag satte toppen runt 90 Hz i jämnhöjd med det högsta av närfältsmätningarna.
Notabelt är hornet verka ge bäst output runt 40 Hz drivet av ett mellanregisterelement med Fr på 120 Hz.
2 m framför hörnet i höjd med elemenen får man följade kurvor. Nu med mer bas runt 40 Hz av de både Peerless elementen.
En hastig lyssning tydde på mer klipp med den bredare bafflen men det är ju också andra element. Vända på detta sätt så är de ganska nära Decca Corner Horn i storleken, detta blir nästa pip-projekt. |
|
|
|
Topic |
|