Author |
Topic  |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2012/12/29 : 15:44:50
|
Håller som bäst på att skruva ihop ett litet monoblock till mitt TH som jag har en tråd om här på forumet då min hembioförstärkare inte orkade med att driva Beyma basen något vidare :)

Hoppas bilden funkar...
Det är ett halvfärdigt kort Ska enl reklamen ge 700W och använder sig av 10st Toshiba 1943(PNP) och 10st Toshiba 5200(NPN) för att ge effekten. Enl Toshiba så ska varje trissa ge 100W i Audio så de kanske inte är helt off på just den biten.
Med på bilden är en 500VA 2*50V troid med som ska pluggas in till den. Det andra på bilden är en mjukstart.
Fick hem kontroll kortet idag med som håller i aktivt/ställbart delningsfilter och volymkontroll
Ska försöka hitta en vettig låda till detta. kylflänsen medger att höjden på lådan måste vara 3U minst, så jag letar efter en 19" låda med djupet 30-40cm att stoppa allt i.
Får jag plats så ska jag utöka kondensatorbanken som sitter på kortet med.
Tips på snygga knappar och rattar till detta? :) Iofs så är väl rattarna mindre viktiga egentligen för de ska sitta på baksidan, men jag håller parallellt med detta på en en 2 kanalsförstärkare till jobbet med lite lull lull i.
Blir den ok så är nästa steg att bygga ett 4 kanals med 4st LM4780(parallell mode) att driva mina frontar med. |
Edited by - G-man on 2012/12/29 15:50:08 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/12/29 : 18:26:41
|
Spännande, vad är det för kort du skaffat? Kylflänsen ser ut att vara specialanpassad eller är det något du lyckats matcha ihop?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2012/12/29 : 19:27:23
|
Kortet är en byggsats som jag har satt ihop, denna typ av förstärkare verkar inte vara hel ovanlig i förstärkare som ska driva lite större saker. Jag har tom sett samma lösning användas av billebro men då är det totalt 4 trissor som utlovar 600W stereo fast bryggat.. i denna är det mono med 20st trissor så det ligger kanske lite närmare verkligheten ;)
Kvaliteten på ljudet på dessa vet jag faktiskt inte, mätkurvorna ser ganska bra ut även på hög effekt. Detta är ju dock förhållandevis låga frekvenser(delas vid 80-90Hz kanske) så det är inte kritiskt att de ger superrent ljud.. det är en klass AB.
Flänsen används i flera konstruktioner i högeffektsförstäkrare, ofta tillsammans med en fläkt som drar ut luften på baksidan. jag får se om jag får plats med en fläkt och om den ska vara på öht eller om jag ska sätta den till en kristemperatur för att slippa att höra den isåfall!
|
Edited by - G-man on 2012/12/29 19:31:52 |
 |
|
Tomas J
fd _T_

1555 Posts |
Posted - 2012/12/29 : 23:08:32
|
Ser supercool ut, men visst lär du åtminstonde vända på kort och fläns så att värmen kan stiga obehindrat uppåt?
2x10 000 uf känns spontant lite klent för 700w effekt, dock är det inget jag är världsmästare på, finns det platta för mera? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 08:08:56
|
Spännande projekt..
Vart köper man delarna och vad kostar det ? Det där kortet ser högintressant ut för basdrivning.
Den där kylflänsen ser ut att behöva fläkt, då halva flänsen är uppochner är nog fläkt ett måste för att flänsen ska fungera..
Knappar och rattar brukar man kunna hitta på tradera till bra pris.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 08:32:15
|
Jag kommer att lägga den på sidan i lådan. Den är då 11,8cm hög. Så den går precis ner i en 3U hög låda på höjden! Beroende på vad jag får fatt i för låda så kanske man hade velat ha den lite högre så att mer luft kunde cirkulera runt den. Men just nu så funderar jag på att ha en fläkt med termostatsyrning och varvtalssytrning till den som kan se till att det inte överhettar..
10000uF håller jag med dig om att det känns klent. Jag testar att bygga en klass D stereoförstärkare parallellt med detta projekt (2x150w)och i den har jag 47000uF till matningen....(enkel matning på den in) I det fallet så råkade jag ha ett par maffiga kodningar hemma, men jag ska försöka fixa ett par med högre spänningstålighet än vad jag har hemma(måste vara 80V eller högre).
Jag är i princip hänvisad till att använda 19" racklåda för storlekens skull på kort och trafo så jag har nog plats för några extra. Om så så kopplar jag in dem med kabel från kortet och låter de som sitter där vara kvar så att det finns en buffert med så kort väg in som möjligt.
Kortet är funnet och inhandlat från aliexpress.com - även kylfläsen finns att köpa där(visas på bilden men ingår inte) Det är flera säljare som säljer det till varierande priser. Jag hade lite tur och fick båda för runt 120dollar med frakt.
http://www.aliexpress.com/item/10-Pairs-19435200-TI-NE5532-700W-Toshiba-Mono-Subwoofer-Amplifi/697300885.html
|
Edited by - G-man on 2012/12/30 08:40:52 |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 18:22:55
|
Kul att se andra handla från AliExpress. Också bra med lite inköpsställen av chassin. Men finns det inte chassin på AE? (Jag har letat men det är inte lätt att hitta rätt bland tremiljarder produkter ...) |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 19:27:36
|
Jo vars, det finns en hel del. Kan lägga upp ett par affärer när jag sitter vid datorn(mobilen just nu). Aliexpress är ett trevligt ställe, har alla nivåer på kvalitet och ett helt annat utbud än DX. Som exempel så köpte polaren för länge sen markledbelysning där som han har i sin stensättning. De har straffats hårt av bilar och lekande barn och funkar förträffligt fortfarande! Och de är med riktiga powerleds i med...
De har schyssta lådor, men de flesta som säljer dem har inte inkl frakt så frakten blir oftast mycket dyrare än lådan så i detta fallet så värdet billigare att beställa dem från Europa bara för frakten. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 19:35:31
|
... och de skriver GIFT så paketen kommer in utan att man behöver MOMSa. |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 17:08:11
|
Hörlursförstärkare och DAC hemkommet! Nu väntar jag mest på lådorna så kan man börja på allvar!

|
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 18:34:06
|
Och för att det ska bli någon logik i det hela så kan jag säga att de 2 sista korten är till en mindre bordsförsärkare till jobbet :)

Till detta har jag en kanalväljare med display med som inte syns i bild. |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 18:58:01
|
Dum fråga kanske från en amatör men är inte en trafo på 500VA i klenaste laget för att kunna mata ett slutsteg som kan leverera 700W? |
Edited by - tomano58 on 2013/01/02 18:58:28 |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 19:43:19
|
Plockade nyligen själv i hop en förstärkare med Sure-kort. Skall bli roligt att se resultatet. |
Modda allt som går att modda! |
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 20:33:52
|
tomano58: Ja, om jag hade lastat trafon med 700W konstant så hade det varit för lite den ger 5A per lindning och 50VAC så den kan ge 500W kontiunerligt. Det som sätter gränsen för transformatorns lastström är dess uppvärmning. Värmen är proportionell mot strömmens effektivvärde, som också kallas rms-värde. Och eftersom musik inte är konstant så har jag mycket "nergångar" i last så jag kan överlasta den ganska så mycket och ändå få ut max effekt utan problem.
Kondensatorer hjäper till att släta ut den ojämna belastningen lite dock så det är bra att ha en bank att plocka ifrån om man planerar att köra den riktigt hårt. Jag får se vad jag får tag i för kondingar till det, har inga hemma som ligger på =>80Volt som detta kräver.
Till Sureförstärkaren har jag en 300VA 28V och den ger precis vad förstärkaren är märkt att ge ut (2*150W) men så råkade jag ha en ölburkstor konding som lär göra att den aldrig får jobba så stötigt som om man hade varit utan den.
Bardis: Det ska det! Detta är min första Klass D förstärkare så jag ska lyssna noga om det låter som en del säger :)
|
 |
|
G-man
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 19:42:59
|
Äntligen så har jag allt hemma för att komma igång ordentligt!
Jag skulle vilja ha förslag på placering och ev kabeldragning i lådan(tips runt det - tex håll det borta från osv) Först ut är "förförstärkaren"
Snyggt ritat i Paint så har jag kortfattat skrivit vad varje sak är. Detta är min initiala placering om inte bättre förslag inkommer!

I en egen låda är Klass D förstärkaren och trafo. Enda tanken här är att försöka hålla lågnivån så långt ifrån matningspänningen som möjligt. Men trots förförstärkaren så funderar jag på att ha en volymkontroll i denna för att kunna köra den löst vid behov.
 |
 |
|
|
Topic  |
|