HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljudkortet DC-skyddat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/09 :  18:52:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har använt Visual analyser http://www.sillanumsoft.org/en tid, men konstaterat att mic-ingången på min lapptop lastar ner mätobjektet vilken orsakar dist

Därför snodde jag ihop en unity-gain buffer (voltage follower) av en LM324, driven med 9V batteri (single supply), med tanken att denna skulle buffra mätobjektet mot ljudkortet.
Problemet är att jag får ca en DC-offset på ca 7V DC på utgången av LM324an, vilket kanske är ofrånkomligt med enbart single rail-spänning (+9V)?

Jag gissar att mic-ingången inte är DC-skyddad? så jag tänkte AC-koppla LM324án med en kondensator, men måste då ha en uppfattning om ingångsimpedansen på ljudkortets mic-ingång, för att dimensionera denna konding

Någon som har en uppfattning om mic-ingångsimpedansen på en medioker gammal dell?
Eller är det trial and error som gäller?

/Pix

Ps, inser att jag glömt att lyfta ingången på OP-ampen till VCC/2, vilket borde ge en DC-offset på ca 4,5 VDC
Men problemet kvartstår
Jag har ju ifs ej för avsikt att mäta DC, utan bara använda speckan och oscilloscopet

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/09 19:46:53

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2012/12/10 :  20:24:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
LM324 har en gruvlig övergångsdist. Bara så du vet det.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/11 :  07:38:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
P-A,
Aj då
Ärligt talat så undrar jag om inte mitt ljudkort är för dåligt (eller trasigt)?
Mitt första prov skedde ju med raka rör (en oscilloscope-probe, dubbla motkopplade dioder som ett 1,4V överspänningsskydd)rakt in i ljudkortet, och detta gav mig en kraftig dist (väl synlig på scopet)
Jag skall kasta upp en bild i kväll när jag kommer hem från jobbet

Mätobjektet var en 230:3V trafo med 1:10 spänningsdelare, dvs ca 300mV rms ut

Jag skulle verkligen vilja hitta en enkel, väl fungerande lösnig på detta, då jag, och många med mig, inte har plats för en uppsjö med instrument.
Tänk vad mycket skoj man skulle kunna ha med en t.ex spectrumanalysator även om bandbredden är något begränsad
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/11 :  07:56:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Mic-ingången borde vara DC-skyddad.. vill mena att det är så på de flesta ljudkort.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/11 :  08:20:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hur "ren" är nätspänningen, generellt?
Är nätspänning en bra referens för att utvärdera VA/ljudkort alternativet?
Någon som äger en riktig spectrumanalysator som kan uttala sig eller kasta upp en skärmdump?

I min mätning är det ju uppenbart något som är fel, men det vore intresant att se ett distorsionsspectra på nätspänningen med en riktig speca
(en oscilloscopskuva är allt för o-exakt och säger inte så nycket)

VA innehåller ju en hel del filter-funktioner, och får man bara till mätnogranheten i själva instrumentet/ljudkortet så finns ju en rad spännande dist-mätningar man kan leka med
/Pix

Edited by - pix on 2012/12/11 08:38:08
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/11 :  12:16:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Grundfrekvensen i nätspänningen brukar oftast vara ganska ren, men däremot lider nätet av allsköns övertoner och annan diverse smörja..

Pratade med en elektriker på Elverket som är lite insatt i sådant och han berättade 2 exempel på störningar dom råkat ut för, bland annat var det nätdelen i en DVD som störde rejält och så var det en antennförstärkare där kondensatorerna torkat ut så det blev så pass kraftiga HF-störningar så dom kunde inte läsa av sina elmätare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/11 :  13:12:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag blev rättad av kolleger här på jobbet
En köpt Speca går sällan ner till 50Hz (ofta några tiotals kHz), så att får en referensbild av nätfrekvensen i frekvensdomän verkar svårt

Rune,
Det viktiga är att grundtonen är så distorsionsfri som möjligt
HF-strörningar och spurioser kan filtreras bort i VA
Dessutom har jag uppfattat att bandbredden i VA bygger på att man samplar signalen flera gånger, vilket alltså undertrycker icke repeterbara signaler, som sporadiska spikar mm
"Distorsionsfri" är ju annars en definitionsfråga

Men skall man mäta t.ex kondensatordistorsion så krävs utrustning med mätnogranhet (samt signal/brus-förhållande) på ca 110-130dB
Man måste mao ha en signalgenerator (eller som tanken i detta fall) en spänningsdelad nät-spänning i motsv. kvalitet)

Kraven för att mäta förstärkardistorsion torde ju vara betydligt lägre än så. Men det skulle ju ändå vara intressant att veta vad VA/ljudkortet är kapabelt till

/Pix

Edited by - pix on 2012/12/11 13:13:53
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2012/12/11 :  13:57:27  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Borde inte mic ingången slå i botten ganska rejält med 300 mV in?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/11 :  14:18:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bjäris,
Hmm där sa du något
Jag har hela tiden tänkt max linjenivå in på mickingången
Därav mitt överspänningsskydd på +/- 1,4 Vt-t
Å andra sidan klipper inte signalen, utan distar snarare med en förvrängd signal utmed sinusformen

Edited by - pix on 2012/12/11 14:19:37
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2012/12/14 :  22:12:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Mic-ingången borde vara DC-skyddad.. vill mena att det är så på de flesta ljudkort.

Tveksam till det.
Jag testade att koppla högtalaren/microfonen på min hörsel-snäcka-telefonlur till datorn för att kunna spela in telefonsamtal, och skjöt ljudkretsarna på moderkortet på grund av det.
MIC och Line-In behöver definitivt skyddas från DC-spänningar...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000