HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Jojjes Sweetspot
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/04/09 :  21:44:16  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Helgäventyr i Sälen! Åkt skidor så att kroppen fått duktigt med stryk. Värden bjud frikostigt på mat och dryck samt bra musik.




Filosofin bakom denna "Bandsperarn" som frun i huset kallar den är att det skall låta som rock live.



Vinyl är det som gäller. Eldstaden tjänstgör bäst som fundament till gramofonen och det verkar fungera utmärkt när väl alla rör och transistorer blivit ordentligt varma vilket tar en bra stund men när man väl kommit dit låter det riktigt trevligt. #128513;

Ps. Ursäkta dåliga mobilfoton
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/10 :  10:10:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Instämmer till fullo om ljudet! Men vad är det för ful gubbe med fjärren i högsta hugg?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/04/10 :  10:33:36  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Instämmer till fullo om ljudet! Men vad är det för ful gubbe med fjärren i högsta hugg?

Du får ta och ställa dig i badrummet och kolla i nackspegeln.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/04/10 :  12:43:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Du får ta och ställa dig i badrummet och kolla i nackspegeln.

Ouch!
Förresten Jojje, vi har fortfarande inte fått höra analoga epokens absoluta topp när det gäller kasettbandspelare? Det står ju ett Naka Dragon i racket där o myser...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/04/10 :  14:32:42  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Visst står det en del spännande i hyllan. Jag är helt övertygad om att Herr K gärna sätter snurr på det gamla kasettdecket om vi så önskar. Det var länge sedan jag lyssnade på det nu men vill minnas att det lät riktigt bra. Det är iofs. inte enklaste modellen. Ser man bara till att trycka in rätt knappar gissar jag att det kan bära iväg till en annan galax.
I övrigt delas diskkant och mellanhorn passivt och drivs av 2st Apollo Tsakiridis rörmonoblock. BMS 15" och JBL 18" i botten delas med ett DBX och drivs av ett Crest CA12 per kanal och det skjuter ju på en del. Signalen passerar också ett Xindak 3200 försteg. Nytt vid detta besök var ett Tom Evans The Groove som Tom skickat över från England och jag tycker att det börjar bli riktigt bra ordning på "Bandspelarn" nu.

/J
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/08/24 :  14:19:25  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Tänk vilka vänner man har. igår ringde en av dom, AlfaGTV på min dörr. Under armen hade han sitt Embla som beviljats ferie på min adress. Efter igångkörning kunde vi båda konstatera att röster ljuder aningen hårdare. Dock gavs vi möjligheten att höra instrument på ett sätt vi inte gjort tidigare. Högre upplösning samt en oktav extra neråt. Behöver jag säga att det var svårt att komma i säng igår....


Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/25 :  22:12:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Damned! Jag gick hem från ~Casa Jojje~ i mörkret och nynnade o gnolade på musik vi lyssnat på alldeles innan! Igen...
Jag tycker Embla verkar trivas alldeles utmärkt i ditt system! Det låter inte alls illa med Xindak i vanliga fall men jag tror vi kan säga att Embla är ett fall framåt!
Riktigt roligt, njut och spela!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/08/27 :  01:05:52  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Just slagit mig ner i soffan efter en dag med grillning av helt lamm i trädgården tillsamans med kollegorna.
Länge sedan det var så roligt att lyssna på musik. Just nu Gary Wright, Dream Weaverpå vinyl. Funkar riktigt bra det också.


Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/11/07 :  22:58:19  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Ibland kan det kännas som att det regnar manna. Det är nog ett par månader sedan Alfa ringde på dörren och hade sin Embla under armen och frågade försynt om den var välkommen att bo här under en period.



Jag måste säga att jag och gästen kommit fantastiskt bra överens. Inte så att min gamla Xindak gör bort sig direkt. För priset är det tämligen oslagbart. Men med Embla missar man ingenting medan den medför en dimension extra i samtliga riktningar. Bred i ljudbild både i sid och djupled samt både uppåt och nedåt i frekvensomfång och en upplösning som heter duga. Faktiskt så pass att en annan bekant beställde sig en egen Embla efter ett besök här.

Ikväll var det då dags igen.



DavidS skivspelare på arbetsresa. En Clearaudio Master Referens? om jag förstått saken rätt. Efter att skivspelardoktorn pysslat en stund och fått snurr på underverket händer det saker även här. Välkommen förbi någon kväll DavidS vetja!



Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2017/11/08 :  06:23:25  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Stiligt, tack för att du är fodervärd åt spelaren (Master Solution). Även tack till Micke som också utfodrade spelaren tidigare. Runt årsskiftet kanske spelaren får flytta hem igen.

Tack för inbjudan, ser fram emot ett besök. :-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/08 :  08:44:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Knepigt? I Edge (Win10) är skivspelarbilden roterad?

Nåväl, det var en intressant upplevelse och även om jag inte alls är lika inlyssnad på Jojjes system som han själv, så hade jag en riktigt trevlig stund i soffan! Jag upplevde verket som att det verkligen lät Transfig'en få en helt ny arbetsmiljö!

Som vi diskuterade igår, det hade varit mycket spännande att kunna byta till din Jelco och höra den kombinationen också.

Slutligen ser jag, enligt din förstasida är jag numera är äldre än dig Jojje! Ouch!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/11/08 :  10:33:52  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Det är alltid spännande att se vad som händer när något nytt kommer in i anläggningen. Skivspelare gör stor skillnad!
I detta fall hade det varit intressant att veta vilka av förändringarna som kommer av verket och vad tonarmen gör. Vad jag uppskattar är mer och trevligare transienter samt att musiken absolut tar ett kliv närmare mig i soffan. Tycker också att jag upplever det jag hör som mer högupplöst. På minussidan blit det lite stökigare i mina öron när fler instrument blir inblandade samtidigt och när någon vrider upp ljudvolymen vilket ofta händer hemma hos mig. Men vi får se vad jag tycker när jag lyssnat lite mer. Vi har ju just träffats!


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/11/08 :  14:39:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
FBK: Jag vet inte om du med det första avsnittet menar InterM eller HK. I vilket fall håller jag med dig. HK skickade InterM duktigt opp till avbytarbänken. Har kopplat in Rotel ett antal gånger senaste veckan men HK har odiskutabelt levererat mer musik i min anläggning.
Sedan Plinius kom hit i går kväll har det blivit svårt att gå och lägga sig. Jag tycker att jag har fått en stereobild jag inte trodde var möjlig här hemma, en kontroll i basen som är riktigt duktig samtidigt som det låter mjukt och behagligt. Känner mig just nu riktigt nöjd!

Ber om ursäkt att jag inte svarade utan kommer så här ett par år efter. Men jag menade att jag gillade avsnitts bytet ifrån Rotel till Plinius. Att det där gamla steget ifrån H/K är kraftigt underskattat hade jag redan förstått då jag läst en del om det.

Och var fodervärd åt Emblan kan bli dyrt för dig, vanans makt är stor... Men mycket generöst av din Hifi-kompis AlfaGTV, inte förvånande då han verkar vara en snäll prick.
Ps. Ser också att Plinius steget har fått stannat!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/11/08 :  19:08:42  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

quote:
Ber om ursäkt att jag inte svarade utan kommer så här ett par år efter.

Ingen fara. Tiden går ju så fort när man har roligt!
quote:
Och var fodervärd åt Emblan kan bli dyrt för dig, vanans makt är stor... Men mycket generöst av din Hifi-kompis AlfaGTV, inte förvånande då han verkar vara en snäll prick.
Ps. Ser också att Plinius steget har fått stannat!

Japp. Inte osannolikt att Xindak hamnar på avbytarbänken framöver. Känns mer som en fråga om när. Nytt försteg finns dock inte med i hushållsbudgeten just nu eller ett tag framöver. Det skall bli intressant (eller inte) att byta tillbaka till Xindak en dag.
Att AlfaGTV är en mycket generös Hifi-kompis eller vän behöver inte diskuteras. Alltid hjälpsam och generös. Det är många anläggningar häromkring som inte skulle se ut som dom gör utan han gärningar.
Och visst får Plinius stanna. Min förtjusning är fortfarande stor!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/15 :  22:42:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för en trevlig kväll Jojje! God mat, trevligt sällskap och bra musik i vanlig ordning!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/11/16 :  09:49:07  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Tack själv!

Alltid lika trevligt när vi träffas tycker jag och den bra musiken hade ni ju med er själva till största del. Känns som hifisäsongen kommit igång efter sommaren i vår lilla stad. Vem vet. Nästa gång kanske det blir ett besök på Vasagatan för att se vad som hänt.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/03/29 :  15:52:57  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Har varit och lyssnat två gånger på detta system och lika imponerad av vad som presteras till en väldigt ringa penning men ett imponerande sätt.
En helbild vore trevligt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2018/03/30 07:35:59
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/03/29 :  20:10:59  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Har varit och lyssnat två gånger på detta system och lika imponerad av vad som presteras till en väldigt ringa penning men ett imponerande sätt.
En helbild vore trevligt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2018/03/30 07:36:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/03/29 :  21:50:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Plinius och Embla rankar jag inte direkt väldigt ringa pengar utan de kostar en slant så att det spelar bra är inte konstigt utan det kan man vänta sigPlinius steget ska var riktigt bra efter vad jag läst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/29 :  22:23:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hmmm, ja FBK har nog rätt, så ringa är inte pengen men underhållning per krona är skyhög! Oftast traskar man hemåt från Jojje med glädje i stegen, man ju liksom varit på konsert med skön live-känsla,
Och Plinius gav även mitt lilla Karansteg smisk, åtminstone i det sammanhang vi jämförde vid ett tidigare tillfälle.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/03/29 22:26:24
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2018/03/29 :  23:00:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
underhållning per krona är skyhög!

Och det är extra kul när man lyckas med sådant, för det är inte alltid så lätt.
quote:
Oftast traskar man hemåt från Jojje med glädje i stegen, man ju liksom varit på konsert med skön live-känsla

Bättre betyg kan man inte ge. Tycker personligen att det är viktigare att det är kul att lyssna på än att alla hifi parametrar hamnar högst upp på dagordningen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/03/30 :  07:40:08  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Om vi ändrar definitionen, till mycket välljud per investerad krona?
Piskar många betydligt dyrare system som brukar spelas på mässor.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2018/04/04 :  18:25:19  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Tack skall ni ha!

Det var roligt att höra. Tycker själv att jag haft tur att hitta prylar jag gillat fram för allt för att det spelar musik så att det blir roligt att lyssna. Att också byta erfarenheter tillsammans med goda vänner har nog varit en förutsättning för att få till det. Att sedan grejerna måste funka tillsammans med varandra vet vi ju. Ni kan inte ana vad glada Plinius och JBL blev när Alfa tog sin Embla under armen och ringde på dörren. #128515;

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2018/09/27 :  22:23:13  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Han precis sladda in innanför dörren, sleva i mig en halv Icapizza som sköljdes ner med en liten skvätt rött och sätta fyr på eftermatenciggen när en välbekant gestalt dyker upp i backen utanför. Det var Alfa som klev av cykeln med andan i halsen. Idag hade han ryggsäck. Ryggan innehöll inte några spår av sportdryck om nu någon skulle innbilla sig något sådant. Nej,I den återfanns förutom några vinyler lite kabelstumpar. Då kontakterade sådana.
Först ut fick bli de Tara Labs Prima som Alfa tidigare haft vänligheten att lämnat kvar vid tidigare besök. Det lät riktigt trevligt. Helt ok. Inget direkt att anmärka på.
Näst på tur, ett stycke kabelslöjd tillverkat i mitt lilla pentry bestående av Belden 9207 twinax med en Neutrik xlr i var ända. Här hände det mer än jag skulle vågat gissa. Betydligt tightare bas, helt plötsligt med riktiga transienter. Alla register i övrigt mycket mer detaljerade.
Sedan var det en Jorma 3 som fann sin väg upp ur Alfas rygga. Inte samma tighta bas här var första tanken. Efter en stunds lyssning var vi nå tämligen överens om att det fanns en del andra kvaliteter såsom mjukare övre register och en djupare ljudbild.
Sist ut för kvällen fick bli Jorma 2 denna gång. Klämde i kontakterna och sådär ska det ju vara. Betydligt tightare bas än nr 3, ett djup vi inte var i närheten av med någon av dom andra och bara så behagligt att lyssna.
Hade aldrig trott att det skulle vara sån skillnad på dessa.
Kan nog tycka att min kabelslöjd är absolut mest prisvärd men Alfa hade vänligheten att låta 2orna hälsa på ett tag och det får dom mer än gärna.

Här ses hela skaran samlad.






Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/28 :  20:30:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för gästfriheten Jojje!
Trivsamt att komma in i stugvärmen efter en cykeltur i mörker o regnväder.
Vinet var gott och nu finns en flarra på lut här hemma också, tillsammans med en annan Nero d#8217;Avola!

Sladdarna hade ovanligt stor påverkan för att vara XLR tyckte mina öron, och jag tycker du sammanfattade intrycken bra. Och tveklöst var din RG den klara vinnaren med hänsyn till pris! I ditt system tyckte jag väldigt mycket om den strama, hårt slående basen.

Tack för ännu ett trevligt tillfälle att få lyssna till lite go musik!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000