HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone av en elektronik-analfabet FELSÖKNING
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/02/12 :  15:50:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Mäter du över V+ och V- så borde du ha dubbla 33.5V dvs 67V, om jag tänker rätt. Mäter du mellan vardera V och Jord så borde det vara 33.5V.
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/02/12 :  18:43:36  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Jag är som sagt lite okunnig vad komponenterna på förstärkarkortet gör. Jag undrar om det sker någon förändring av något mätbart genom kretsens olika delar så att jag kan ta reda på om något mer är fel.

Kan ju testa och byta ett chip då jag har ett extra hemma. Tänkte bara om det är så att något annat fel finns så jag bränner ett till. De är inte jättedyra men det finns andra saker man vill använda pengarna till...
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/04/28 :  16:28:06  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Fortfarande okunnig men jag gav inte upp i alla fall. Efter att ha försökt hitta fel och lött av och på komponenter såg kretskorten ut lite som ett slagfält. Jag fixade nya och började om.

Återanvände nätdelen som fungerade fortfarande. Släppte också idén om olika lådor och separat strömförsörjning. Tänkte även först sätta in VU-mätare men ännu fler moment behövdes inte.

Så här blev det till slut...

Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/04/28 :  16:55:49  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply

Gammal trasig CD-spelare slaktad fick bli botten. Börjat mäta ut var allt kan få plats.

Funderade på om jag skulle snickra resten själv. Som tur var försvann den idén snart. Är för dålig att snickra helt enkelt. Ny idé istället blev även locket från CD-spelaren och det här:

Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/05/01 :  20:54:23  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Arbetet fortsatte och när jag fick en bit plexiglas måste jag ju använda den. Tänkte först ha den som front men mina habtverkskunskaper skulle göra att det ser för taskigt ut så jag nöjer mig med att ha den som baksida.

Fått dit kontakterna på baksidan.

Förstärkarkort färdigt .

Börjar få dit fler saker i lådan.

Nästan klar.

Borrar lufthål ovanför kylflänsarna. Vet inte om det behövs men varför inte. Försökte också göra något mönster. Blev sådär...

Teakfront bearbetas. En avlång bricka från 60-talet får bli front från tidigare visat företag.

Första provspelning med nya korten. Båda kanalerna fungerade!

Första provspelning på riktiga högtalarna. Det låter helt ok. Lite sus i högtalarna med örat nära, annars tyst.

En vy in från baksidan.

Slutmonterad. Målade lite på toppen med sprayfärg. Blev inte alls bra. Orkar inte göra om. Tänker inte ta fram den för inspektion utan den får stå inne i musikskåpet.

Här pryder den sin plats i skåpet. Den låter riktigt bra.

Från soffan.

Färdig!

Skönt att det blev klart. Det trodde jag inte för någon månad sen.

Edited by - Geografica on 2013/05/01 20:59:03
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/05/01 :  22:34:55  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Gött att du fick projektet i hamn. Fronten blev ju väldans snygg tillsammans med den strömbrytaren. Det passar stilmässigt så bra ihop. Grattis

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/05/01 :  23:33:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Grattis. Go känsla när den till slut står där I Hillman och spear musik.

Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/05/02 :  07:30:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ser jättebra ut! Bra idé med att återanvända gamla chassin.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2013/05/10 :  20:48:03  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/10/12 :  22:25:17  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Var lit nöjd när jag var klar så jag kopplade inte in steget till min nya HTPC förrän förra veckan.

Så fort jag kopplar in det och slår på så surrar det och knastrar. Inget sådant ljud har funnits när jag kopplat in bärbara spelare till den.

HTPC:n spelar med ett Lynxkort. När jag har provat att koppla via min andra förstärkare som försteg så är ljudet detsamma som när jag kopplar direkt.

När jag kopplar till min andra förstärkare och låter den spela så låter det ingenting.

Jordningsproblem? Börjar läsa jordningstråden så får vi se om det ger något. Förslag på vad jag kan börja med i övrigt mottages tacksamt.

//Johan
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2013/11/19 :  13:58:31  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Jordloop verkar det vara. Av det jag har läst skulle jag behöva göra om ledningsdragningen en del om jag skulle ordna det den vägen.

Har läst om två olika "jordloopsbrytare" (korrekt översättning?). En med ett NTC-motstånd mellan respektive kanals förstärkarjord och chassijord.

Den andra är likriktarbrygga+motstånd+kondensator mellan förstärkarjord och chassijord.

Jag har testat metod 1 och den fungerar bra. Höger kanal blev nästan knäpptyst men ett litet sus finns kvar med örat i högtalaren på den vänstra.

Tänkte även testa den andra metoden och se om det kan bli ännu bättre. Finns det fler sätt? Enklare eller bättre?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000