Author |
Topic |
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/11/26 : 19:29:31
|
Kul det kommer musik!
quote: En fråga. Köpte strömbrytare bara för att de var billiga när jag beställde annat. De är 2-poliga och har fyra stift. De benämns 1, 2 1a och 2a. Jag tolkar det som att jag ska koppla in 1 och 2 från nätbrunn och sedan koppla vidare 1a och 2a till trafon. Kan det stämma? Säkringen är inbyggd i nätbrunnen.
Du har ju en multimeter. Syns på bilderna. Kolla kontakt mellan 1-1a osv när du vrider på strömbrytaren.
Glöm inte säkerheten när du bygger in i låda. Jorda lådan med en kraftig kabel! |
Modda allt som går att modda! |
Edited by - Bardis on 2012/11/26 19:31:24 |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/11/26 : 20:26:03
|
quote: Du har ju en multimeter. Syns på bilderna.
Glömde det. jag är inte van att äga en multimeter. Då är det ju enkelt att kolla.
Ytterligare en fråga angående säkerhetsjord. Jag kommer ha separata lådor för strömförsörjning och förstärkardel. Bör man säkerhetsjorda förstärkarchassit också? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/11/26 : 23:15:23
|
Ja. Allt som kan bli strömförande. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/11/27 : 22:42:32
|
Så här kommer layouten för strömförsörjningen se ut. Kommer att dra ut kablar direkt från chassit utan kontakt men kommer ha kontakt in i amp chassit.
Sen fick jag paket från Kinesiska Republiken (på Taiwan)idag också Tanken är att det också ska med (om jag får plats)...
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 00:59:41
|
Primärsäkring? |
|
|
Mixon1
Member
65 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 07:22:30
|
Troligtvis VU mätare? Jag såg dina kort till VU drivningen, så det är min vilda gissning!
Intressant bygge! Kommer att följas!
Mvh Michael
(edit läsbarhet!) |
DIY 4 ever
http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849 |
Edited by - Mixon1 on 2012/11/28 07:23:54 |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 17:52:56
|
Bra gissat. Pluspoäng för att du hängt med tidigare inlägg.
Som liten satt jag framför min farfars bandspelare och tittade hypnotiserat på mätarna som rörde sig. Tycker fortfarande det ser häftigt ut och nu när man bygger eget så kan man ju få det. Lite krångligt kanske men jag tror det blir snyggt.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 20:03:36
|
Tycker de ska vara STOOOOORA och blå.
|
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 07:56:08
|
Wow! De ser maffiga ut. Var har du tänkt att sätta dem? Jag gillar analoga lite mer men de där kan nog pryda sin plats någonstans. |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/12/05 : 18:09:42
|
Gjort lite mer nu. Det är ju synd att man måste jobba också. Har inte så mycket tid.
Två lådor på g.
En monterad. Skulle valt större låda/lådor. Får knappt plats.Ska dra kablar till speakonkontakt som ska in det som blir förstärkarlådan sen.
Baksidan. Hål för navelsträng. Repor
Framsidan. Trafon är någon mm för hög så att locket buktar ut lite. Får gå. Ännu mer repor...
Får se om det tar två veckor att montera en till. Sedan kanske man blir klar med förstärkarlådorna framåt våren någon gång. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/12/05 : 18:12:45
|
De där fick jag fram när jag googlade. jag gillar också analoga bättre. Jag spanar just nu på DEN HÄR LILLA SAKEN. |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/12/05 : 21:59:33
|
Jag tittade på de där också. Vet inte varför men fyrkantiga känns bäst. Får se om de går att integrera här eller om man måste bygga något nytt. |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/12/16 : 07:59:04
|
Det tog inte riktigt en månad.
Nu är båda kanalerna provspelade. I stereo på "finhögtalarna". Gick bra när de fick jobba var för sig men när jag kopplade in båda för att köra stereo började den ena dista jättemycket. Jag funderar på om det bara beror på att jag fäste högtalarkablarna med krokodilklämmor. Jag försökte justera men det blev inget bra.
Måste nog skaffa större kylflänsar för de blev väldigt varma på kort tid. Vågade inte testa mer. Kändes dessutom som att ett chip blev varmare än det andra.
Positivt var att de var nästan knäpptysta när jag kopplat in MP3-spelaren.
Så här såg det ut.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/12/16 : 10:25:18
|
Fint bygge Geografika Och kul att du lägger upp bilder på ditt bygge
När man behöver lådor och annat, glöm ej återvinningsstationen Vi slänger ju sjukt mycket fina, användbara saker nuförtiden. Fikabröd är hårdvaluta även där När det gäller kylning, så tänk på att försöka få flänsarna stående vertikalt, och att dessa kan andas (utanför lådan)
Du kan i Elfa få en ganska bra uppfattning om ungefär vilken dimension på kylare som krävs för den effekt du måste kyla bort
Temperatur koefficienten anger hur många grader kylaren ökar från rumstemperatur per tillförd effekt.
Om du t.ex tillför 50W och accepterar 50 grader (dvs 30 graders ökning från rumstemperatur) så behöver du en kylfläns med koefficienten 0,6 grader per watt
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/12/28 : 13:04:19
|
Jaha. Då vet man hur exploderande elektrolyter låter och luktar.
Tänkte göra ett sista test eftersom lådorna med nätdelen är helt klara (eller snarare var helt klara). Gjorde i ordning förstärkarkortet och lödde fast kablar osv. Kontrollmätte noggrannt men tydligen fel för när jag kopplade på strömmen exploderade bägge elektrolyterna på plussidan på båda förstärkarkorten. Något är felkopplat eller feltänkt av mig.
Så här ser de ut nu.
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/12/28 : 15:22:30
|
Det där har hänt mig också. Då hade jag kastat om matarspäningens + och -. Nya lytar och ändring av inkopplingen av strömmen och allt var frid och fröjd. Kan det vara så att samma sak hänt dig?
En annan gång lyckades jag skicka likström i elementet så att det började ryka om det... Prova gärna på billiga prylar tills då är säker på att kopplingen fungerar som tänkt.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2012/12/28 : 15:36:53
|
Jag tror att jag gjorde just det. Jag har i alla fall inte kopplat elektrolyterna fel. Det har fungerat utmärkt vid tidigare test. Jag tyckte att jag färgkodat plus och minus så bra men jag tror att jag kopplade tvärtom i alla fall.
Borde vara så eftersom de exploderade på båda korten och jag har separat strömförsörjning till varje kort.
Hade inget annat inkopplat när jag slog på strömmen i alla fall.
Kan något annat ha gått sönder också?
Varför höll elektrolyterna på minussidan? Hade de också exploderat om jag låtit den stå på ett tag till tro? Slog av strömmen snabbt.
Bara köpa nya och pröva igen. Ska kolla femtioelva gångar nästa gång... |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/12/28 : 15:40:56
|
quote: Varför höll elektrolyterna på minussidan?
Jag vet inte men om jag kommer ihåg rätt blev det så för mig med.
/mvhff |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/01/05 : 17:06:09
|
Fick en annan idé, kan det vara så att chippet inte är isolerat från flänsen? I så fall blir flänsen spänningsatt från minussidan. Det blir då lätt kortis på minussidan men jag är osäker på om det kan få lytarna att paja.
Mvhff |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 16:47:41
|
quote: Fick en annan idé, kan det vara så att chippet inte är isolerat från flänsen? I så fall blir flänsen spänningsatt från minussidan. Det blir då lätt kortis på minussidan men jag är osäker på om det kan få lytarna att paja.
Det är den isolerade typen så det ska det inte vara. Har inte haft tid att göra något mer men hann i alla fall löda fast nya kondensatorer idag så jag kanske kopplar in senare och testar igen.
Tack för input och förslag. Det uppskattas. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 16:50:48
|
Isolerade chip är bra. Då slippar man ett bekymmer i alla fall.
7mvhff |
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 20:02:11
|
Inte gett upp än men nästan. Tänkte förenkla det och bygga en låda i trä för hela paketet. Även om mina snickeriförsök i slöjden blev rätt misslyckade.
Skulle bara testa elektroniken igen efter att ha lött dit en ny elektrolyt på varje kort. Jag fick i alla fall svar på frågan om något mer gått sönder. Mätte 31v på utgångarna.
Var ska jag börja leta fel? Båda korten mätte likadant. Jag har 33,5v in till förstärkardelen. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 13:20:17
|
Det är svårt att hitta en förklaring utifrån bilderna, men som du beskriver det så låter det i mina öron som om det vart en felkoppling med påföljande kortis. Varpå du troligtvis nu har bränt chipen.
Felsökning från vägguttag till högt.utgång med trippelkoll av alla kopplingar/lödningar/ och nya chip till stärkarkorten är nog medicinen. Vild gissning är att det blivit nåt fel mellan nätdel och förstärkarkorten.
|
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 14:17:31
|
Jag är (nästan) säker på att jag kopplade minus till plus och tvärtom till båda korten när jag skulle testköra en sista gång innan det skulle slutmonteras. Sprängde samma elektrolyt på båda korten på plussidan.
Korten fungerade förut när jag testade och har spelat musik från båda kanalerna.
Nätdelen mäter samma som förut så den borde vara ok. Något måste dock ha gått sönder tillsammans med kondingarna. Ingen blårök kom från chippen (har ju lyckats med det också tidigare) men antar att det inte innebär att de är hela.
Hur många volt ser chippets ingångar om allt fungerar om det är 33,5 volt in i kortet?
Använder chipamps kit både för nätdel och förstärkare |
|
|
Topic |
|