HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya band Gamma VLD12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:33:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har bytt till mig ett par VLD12or som behöver nya band.
Frågan är om det räcker med att klämma fast banden mellan pertinax-skivorna eller måste de lödas in?

Modda allt som går att modda!

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:40:34  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hur satt de glamla fast? Har nåt svagt minne av att på VLD12 klämdes banden fast, medan på VLD13 skruvades de eller liknande.

Har varit rätt sugen på ett par VLD12/13, skall låta rätt bra, men håller inte för att spela speciellt högt har jag hört. Rapportera gärna vad du tycker om ljudet!

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:42:04  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
btw. är det aluminiumband så går det nog inte att löda på vanligt sätt?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:46:01  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Varför kan de inte lödas på vanligt sätt? Har lött på vanligt hushållsfolie och det funkar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:46:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Googlade denna bild. Tycker det ser ut som den är lödd.

Det bandet som satt kvar på mina exemplar var klämt på plats med lödtenn på den övre plattan och tejp

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2012/11/15 18:49:09
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/15 :  18:57:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Här används " I then stick them in place in the tweeter using silver based cooler paste"

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=477051&page=6

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/16 :  10:26:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är inte sådan kylpasta usolerande?
Eller finns gegga som är avsett för bättre kontakt?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:11:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fritt ur minnet, det var längesedan jag servade sådana:

Ingen lödning eller limning behövs. Bandet kläms fast. Har för mig att biten som håller hornet har små "klämklackar" mitt för bandinfästningen.

Aptera fyra små silikonfetts-kluttar mellan band och magnetgap som Decca så låter de bättre.

Använde demn bla annat till ESL-57 som superdiskant med trattarna borta och den övre plattan vidgad.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/16 :  11:18:08  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Två tejpbitar så bandet ligger kvar. Sedan fett och skruva i hop paketet bara.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/16 :  12:13:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad akall man ha för tejp som är någorlunda åldersbeständigt?
Eltejp?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/17 :  11:37:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det var inte riktigt så enkelt.
Lödningarna för kabeln var bulkiga och lite för stora för hålen i täckskivan så det blev en glipa. Filade hålen lite större. Fortfarande var det dålig kontakt.
Klippte tunna tunna skumgummibitar av en gammal heltäckningsmatta och satte dem över banden.
Nu har jag i alla fall en som fungerar. Skall fortsätta med nr två senare i helgen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/17 :  12:31:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det var ytterligare inte så enkelt.
Det sitter en plastfilm på ena sidan av bandet. Den måste vändas utåt för att få kontakt.
Men nu funkar det.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8509 Posts

Posted - 2012/11/17 :  12:40:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har haft VLD12,men vad är skillnaden mot VLD13?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/17 :  13:56:27  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Detta är mitt första par Gamma-diskanter så jag har dålig koll.
Vad folk berättar finns även en skruvinfästning till banden.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/11/19 :  13:33:50  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
VLD12 lödning av bandet och tidiga varianter i stilig hammarlack! Skruvterminaler på det ex jag hade
VLD13 skruvanslutning av bandet och lödterminaler.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/11/19 :  15:21:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
När du ändå håller på å skruvar i diskanterna så kolla att hornet å plattan som hornet sitter skruvad i inte har massa gjutskägg kvar å att spalten i plattan och hornhalsen sitter i linje.

Jag hade en gång för länge sedan 10st på vardera sida å märkte då att det var lite si å så med precisionen på dessa VLD12.
Efter lite filande så blev det riktigt bra.

Jag gjorde även egna band av folien från ciggpaket.
Den folien sitter det papper på så man får lägga den i vatten så lossnar den.
Det var den tunnaste Alu folie som jag hittade då å jag gjorde en fixtur som jag veckade den i.
Orginal folien har plast på ena sidan å i jämförelse med ciggpakets folien så är orginalet supertjockt.

Jag var även inne på att byta transformatorerna i mina mot en trafo med 10 sekundärer men hittade då ingen som visste hur en sån skulle se ut.

Trafon som sitter i Gamma VLD12 är inte vacker att se på.
Den ser ut att vara ihop joxad en sen kväll på en Bi-odling

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/11/20 :  07:30:27  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Audiotronic kom ju med en specialutvecklad folie för sina horn med större effekttålighet utvecklad i sammarbete med Gränges aliminium. Jag talade med en handlare som hade en HiFIbutik i Uppsala på tiden det begav sig, enligt honom var den "specialutvecklade" folien vanlig grillfolie samma man kan köpa på Ica...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/20 :  07:57:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
att spalten i plattan och hornhalsen sitter i linje


Verkar OK på mina exemplar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/11/20 :  09:20:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Banden jag köpte från Hifikit var så tunna jag var nervös för att ha sönder dem vid monteringen. Men plastfilmen gör dem ganska sega. Rent spontant utan att mäta känns hushållsfolie tjockare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000