Author |
Topic  |
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 20:38:13
|
Alright, blåser lite liv i de här tråden. Återigen börjat spåna lite även om vissa förutsättningar ändrats. Om jag bygger två staplar med baslådor staplade på varandra, 4 på varje sida. Skulle jag ha någon fördel av att vända vartannat element med magneten utåt för att få någon form av Push pull verkan för att minska distorsion eller tänker jag fel då?
/Marcus |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 20:41:37
|
Ja, nej. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 21:31:14
|
Borde man tänka på att membranen "startar" på samma ställe, typ försänka det vända elementet lite längre ner i baffeln om ni förstår vad jag menar eller är det onödigt. Det känns på rak arm som det inte spelar någon roll. En delay på 1 cm eller vad det kan vara mellan membranytorn är väl inget att bry sig om men jag kanske tänker fel här istället :) ? |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 21:37:17
|
Tänk på att blåsljudet från elementets kylning kan vara högre än nyttan man får av minskad dist så testa innan. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 21:57:52
|
Det kan nog vara en idé att testa ja. Elementen har låg distorsion som det är, så jag undrar om det kanske är lite overkill att ge sig på sånna däringa PP-grejer.
pros är ju mer eller mindre minskad distorsion
cons är ev blåsljud? sladdragningen blir knas, känsligt när magneten är på utsidan, samlar damm på ädlare delar, det faktum att systemet ser konstigt ut är passé sedan länge :) får en känsla av att Sd borde minska också men det påverkar nog inte.
så, pros ska vägas mot cons. Är effekten av den minskade distorsionen så pass önskvärd att den överspelar cons-faktorerna, hmm. Får fundera på det... |
 |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 22:03:50
|
Intresssant tråd!
Fortsätt spåna mina herrar!
|
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
 |
|
Topic  |
|