HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med Edison 60
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/11/07 :  21:27:53  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Någon som byggt en Edison 60 på sista tiden? Håller på att bygga en Edison 60 som jag beställt från Audion UK. Har lite problem med att förstå hur sekundärsidan på utgångstransformatorerna egentligen skall kopplas. Har extraköpt Audion Silver Night utgångstransformatorer som saknar 2 ohms lindningen. Enligt beskrivningen från Audion för utgångstransformatorn ser inkopplingarna ut enligt följande om man ser den uppifrån.

__B1__B3____B4
A5__A4__A3__A2__A1

Graeme på Audion kompletterar bilden där han skriver att B4 är negativ (svart) högtalaranslutning som ska kopplas till högtalarterminal och jord. B1 kopplas till 8 ohms högtalarterminal (röd) och utgör också feedback-signal. Alltså B1=8 ohm, B3=4ohm, B4=0.

Själv tycker jag inte beskrivningen stämmer överens med hur transformatorn ser ut i verkligheten där avståndet mellan B1-B3 är större än B3-B4.

När jag kopplar in förstärkaren enligt ovanstående anvisningar får jag ett fruktansvärt högfrekvent tjut i högtalarna efter en stund när rören blivit varma. Kopplar jag loss feedbacken försvinner tjutet men förstärkaren brummar. Kopplar jag tvärtom (byter B1 mot B4) får jag härligt rörljud men jag får även då ett klart brum i båda högtalarna. Jag ska kanske också tillägga att jag har dubbla nätdelar och även extra filtret till nätdelarna.

Någon som har någon idé och kan bringa klarhet i problemen?

TeM

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/11/07 :  21:44:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rätta hållet är där du får brum. Har du kopplat minus på utgången ihop med förstärkarens jord? Om inte så kan det hjälpa
att göra det. Sen ska glöden ha jordreferens också. Där har du två brumkandidater till att börja med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/11/08 :  08:31:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det är nog som Gramne meddelat att B4 är jord och B1 är 8 ohmstappen där även motkopplingen tas ut. Om det då självsvänger (tjuter) innebär det troligen att primären är felfasad. Skifta då A5+A4 med A2+A1.
Om förstärkaren brummar har det ingenting med detta att göra, utan beror förmodligen på felaktig jordning någonstans. Kan oxå vara så att apparatens hölje inte är korrekt jordat,kolla med en multimeter om samtliga chassiedetaljer är i kontakt med varandra, ev får det skrapas lite färg här och där.
Lycka till

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/11/08 :  10:36:34  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Tack för svaren. Ska prova ditt förslag Erik. Återkommer med resultat.

TeM
Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/11/08 :  21:07:32  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Hej igen. Först till de goda nyheterna. Då jag skiftade A5+A4 med A2+A1 försvann de högfrekventa tjutet och ljuv musik strömmade ur högtalarna. Nu de dåliga nyheterna. Som Erik misstänkte brummar det fortfarande - ganska mycket. Har kollat att alla chassidetaljer är i kontakt med varandra. Har i övrigt följt instruktionerna vad gäller jordning. Provade också att koppla bort vänster kanal men det medförde ingen förbättring.

Så nu är goda råd dyra. Någon av er DIY-hjältar som har förslag på nästa steg?

TeM
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/11/09 :  07:52:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag misstänker starkt att det är frågan om någon dubbeljordning någonstans, utan att se förstärkaren är det omöjligt att veta orsaken. Men droppa mig ett mail, så kan jag sända över de kopplingsanvisningar som gällde för c:a 10 år sedan. Hoppas de kan vara till någon hjälp.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000