HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lågnivåfilter till Rörförstärkare (candela)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/30 :  22:44:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
1 uF brukar jag sätta parallellt där. Det är inte jättekritiskt.

I Candelan är det ju två rör ovanpå varandra så det övre röret har ganska hög spänning mellan katod och glöd. Den spänningen mildras något om du lyfter potentialen på glöden. Vad som är max spänning mellan katod och glöd står i databladet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/10/31 :  13:37:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Fick ett svar från Claes som byggt-om en hel del candelor genom åren i samrådan med Bo. Hoppas han inte misstycker att jag kör in en del av hans konversation här på forumet. Jag tycker att det är bra och delger iallfall mig mera kunskap om detta.

Intressant diskussion

Hur som helst, Candelorna blir oftast helt tysta med jordad glöd och slutrören har inga problem med
katod/glödpotentialen. 88orna är hf rör som i grunden är konstruerade att arbeta i kaskod alltså med en potentialskillnad på antingen den övre eller undre halvan...
Röret kan utan vidare ha en potentialskillnad på 150 volt (vissa nya rör 120v) alltså inte samma problematik som 82or mfl dras med.
Jag har själv kört jordad glöd i 10 tals år utan minsta problem (och brum) Det känns som om praktik slår teori.

Bosse använde själv jordad glöd i de flesta fall. Alltid i försteg ochh rior och oftast i slutsteg när han behövde och kom ihåg !
Likaså de flesta tillverkare, antingen via mittpunkt i trafon eller vid likriktning mm

Har du prövat om det blev tyst med ren jordning ?



Det verkar som att vi just i denna konstruktionen tilsamman med dessa rör kan göra en jordad glöd utan att vara rädda för överspänning på rören. skönt

Edited by - Stormen on 2012/10/31 13:48:53
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/10/31 :  15:48:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stormen
Det är bara att prova!
Säger Claes att Candelorna blir tysta genom att jorda ner glöden, så är det ju toppen :o)

Att lyfta denna några tiotals volt är ju heller ingen avancerad sak.
Men enkelhet vinner alltid i längden

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/10/31 :  20:52:37  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Så här ser ritningen ut
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/10/31 :  20:59:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
o lite bilder som jag precis tog med mobilkameran från stärkaren. Kanske inte dom bästa bilderna men ibland säger det mer än 1000 ord iallafall :-)











Här var första testet med en virtuell jordning mellan två st 400 Ohm


Drog en tråd rakt över istället





På ingången så sitter det nu en konding på 10nF och gallerspänningen på 100K det gör att vi landar på ca 159Hz.
Jag klippte även en gemensam jord för att hålla signaljorden intakt och spänningsförstäkningsjorden intakt för att sedan sammanföra dom vid själva jordningpunkten.

Edited by - Stormen on 2012/10/31 20:59:59
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/10/31 :  22:48:24  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag ser förresten nu att pinne 9 på Ecc88 inte är jordad vilket den ska vara enligt ritningen. Varför hoppar man över det ?

Edited by - Stormen on 2012/10/31 23:23:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/31 :  23:22:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Pinne 9 går till skärm mellan rörhalvorna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/01 :  10:40:06  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bra, tack för snabbt svar Bernt, då ska den också jordas. Det kanske inte gör så värst stor skillnad. Men många bäckar små.. det ska tydligen gå att få candelan riktigt tyst.

Har pillat lite med filter o lyssnar o lyssnar, man kan ju räkna in när vågen går under 2pi gradienters strålningsvinkel o räkna in det i filtret. Eller så litar man på örat. Sen ger jag upp att beräkna något på den baffel jag har :-)


Vill man läsa om projektet så kan man titta in här:
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1892.html
kommer förhoppningsvis när tid ger att lägga upp en bildtråd även här på forumet.

Edited by - Stormen on 2012/11/01 10:55:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/11/01 :  11:28:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stormen,
Vilken snickartalang du är ;O)
Det blev ju kanonasnyggt med elementskydden!
Jag fick aldrig kläm på om du fick bort brummet i Candelan?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/01 :  12:40:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nix brummet är inte helt borta men på god väg. Det ligger kvar ett 100Hz brum nu som ska botas. Jag sitter iofs 7 meter ifrån så jag störs inte så mycket av brummet. men givetvis ska vi få ordning på det sista.
Claes har en candelakonstruktion som han fått helt tyst och detta med en filter-konding på ingången och ett gallermotstånd. Så det ska inte vara helt omöjligt. Nu ligger det mera i jordningen och stjärnnät som jag ska få till. Får telefonsupport PM osv från olika instanser och jag adderar informationen och modifierar sakta bit för bit. Snart är vi ihamn.

Edited by - Stormen on 2012/11/01 12:42:06
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/02 :  09:58:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Några åtgårder:
-Nu har jag brummat ner, menar jordat ner pinne 9 också.
-Märkligt nog så märkte jag att biasen låg på 1.1 V nu efter alla jordningar. Så jag skruvade upp den efter ordentlig uppvärmning till 1.3 som den ska vara.
- Har jordat ena glödtråden direkt till jordningspunkt. Om man mäter från andra glöden nu till jord så har vi ca 6.3 V AC

- Drog bort kondingar som satt på volymkontrollen på Philipsen AG 9015 som tydligen var en loudness funktion. Jisses vilken torr o bra bas det blev !!!! perfekt !!


Vad jag nu har kvar så är det fortfarande ett brum och jag kan väl konstatera att det är ifån utgångstrafen (rent fysiskt) som morrar lite, detta kommer såklart ut lika mycket i högtalarna. Kan man jämna ut detta på något sätt genom kondingar eller andra dioder i bryggan osv ?

Min första reflektion är att
1. antingen så rusar det mycket ström genom en traf, därav morrar den av överbelastning. ( inte så troligt)
2.Om man dimmar en järn-traf till halogenbelysning i taket så kan den morra om den får en "ful" sinusvåg, dvs tidsklippt.
3. Den kan även morra bara för att limmningen till lindningen har släppt lite och det är svårbotat. Dock brukar sådant släppa när den blir varm,
4. Stora kondingen ligger på 500V och späningen kan gå upp till 580V i startögonblicket. Detta problem dras tydligen även Dynaco MARK III med.
så jag funderar lite på om det är några åtgärder som man kan göra när sista trafen ( till högtalarutgången) brummar rent fysiskt och det brummet finns ut i högtalarna med ? Några förslag ?


Edited by - Stormen on 2012/11/02 09:59:36
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/11/02 :  11:30:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Utgångstrafen (OPT´n) borde teoretiskt bara se DC-ström (tomgångsströmen) när du inte spelar musik, dvs strömmen borde inte kunna skapa ett brum.
Så är det inte alltid utan en liten andel överlagrad AC finns även med genom OPT´n
En perfekt OPT skall även klara att släcka ut denna AC då den är ballanserad i en PP-OPT
Men finns någon tråd, eller lamell som inte sitter stumt så kan denna fås i svängning.
Att minska denna AC (rippel) handlar om en bättre filtering i nätdelen, vilket inte alltid är enkelt

Ett rent mekaniskt kopplat brum (zurr) kan ju finnas, orsakat av en vibrerande nättrafo eller likande.
Likaså kan en intilliggande induktiv komponent (drossel eller nättrafo) generera en överhörning av magnetfält

Att verififiera rätt tomgångsström i slutrören är ju ändå aldrig fel
Spänningsfallet över R18 ger ju den sammanlagda tomgångsströmmen för bägge utgångsrören.
Vill du kontrollera varje rör för sig kan du först noggrant mäta DC-resistansen över resp primär-halva på OPT´n (med förstärkaren avslagen!!!) och därefter mäta spänningsfallet över dessa.

Gallerströmen kan du räkna ut om du vet strömmen in på anoden (se ovan) och sedan subtraherar denna med strömmen ur katoden så har du gallerströmmen
Kirschhofs lag ;o)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/11/02 12:01:53
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2012/11/02 :  14:36:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nu har jag inte läst så noga om vilken sorts brum du har å inte hur stora värden lytarna är på.
Prova å öka kapacitansen på lytarna

Om det sitter en Rifa lyt direkt efter likriktarbryggan som är specad till 500V så är det säkrast att byta den mot en som tål hela B+ obelastat.

Rifa lytar gillar inte över spänning även om det bara är en kort stund.
Philips lytar som jag har labbat med tål betydligt mer överspänning innan dom ger upp.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/11/02 :  16:48:01  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kondingar med tålighet över 500V med lite mer capasitans är svåra att få tag på.
Två kondingar i serie mot jord och bleeder-motstånd över brukar vara lättare att få till.

En fråga:
De där lödstöden som ser ut att vara skruvade mot shassieplåten är det distansbrickor mellan plåt o lödstöd?
Lödöronen går rakt igenom pertinaxskivan! Risk för kontakt med plåten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/03 :  00:03:23  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack för engagemang. Ska kolla märket på kondingen.
Distans sitter det men precis som du noterat så är det inga större sökerhetsavstånd mer än ngn halv mm till godo. Ska kolla det nästa gång jag öppnar upp den. Bra notering. Btw. Har tidigare kopplat kondingar i serie men glömt .vad är ett lämpligt värde på ett bleeder motstånd? 100K 1/2 W ?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/11/03 :  10:23:27  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hittade ett bra exempel på Lennartlabs.se
Nätdelen till Leonardo 300B förstärkaren.




Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/04 :  23:30:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack för engagemang. Ska kolla märket på kondingen.
Distans sitter det men precis som du noterat så är det inga större sökerhetsavstånd mer än ngn halv mm till godo. Ska kolla det nästa gång jag öppnar upp den. Bra notering. Btw. Har tidigare kopplat kondingar i serie men glömt .vad är ett lämpligt värde på ett bleeder motstånd? 100K 1/2 W ?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/11/05 :  07:28:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stormen,
100K-220K funkar fint.
Effekten räknar du ut med P = (U x U) / R
Så brukar jag multiplicera med två för säkerhets skull
Jag brukar undvika trådlindade motstånd som bleeders, då dessa ofta har en lägre spänningstålighet.
Gamla helerliga kolmassa, eler metallfilm funkar utmärkt
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/05 :  15:15:28  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Rifa har en rätt bra guide för bleederdimensionering om man vill excellera. Hittade den inte på nätet men jag hade en pdf som ja la på skydriven

https://skydrive.live.com/?cid=a82ae51e025d3d97#cid=A82AE51E025D3D97&id=A82AE51E025D3D97%212902
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/05 :  23:36:23  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tackar för svar. Bra guide om man inte vill köra mellan tummen o pekfingret utan verkligen veta.
Har fått bort det mesta bruset i stärkaren. Nu är det ingen skillnad på om det sitter ett ingångsfilter eller ej.
justerade in lågnivåfiltret 0,4nF på 50K dvs från 17,3 till 17,7nF = ca 7Hz ( ett första ordningens) o det hördes skillnad. våran hörsel är otrolig :-)
Men jag måste medge, det här är bättre än stora kondingar o spolar mellan förstärkare och högtalare, iallfall i den här kombon.
Nån dag när jag springer på stora kondingar så får jag ta o testa lite angånede nätdelen. Kapellmästarna i Kristinehamn kanske har något som man kan testa med ?

Edited by - Stormen on 2012/11/05 23:41:46
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2012/11/06 :  12:39:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har stooora kondingar om du vill ha 2200µF 350V.
Då får du göra ett chassi till enbart nätdelen

Njae!
Det var nog inte så du menade.
Du kan köpa flera minder lytar å koppla dom i serie för spännings skull åsså parallella dom tils stärkaren blir tyst.
Det är inte så mycket plats i dom vanliga Candela lådorna så det är skohorn som gäller

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/11/08 :  11:07:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Jag har stooora kondingar om du vill ha 2200µF 350V


Herrejisses, dom är ju större än en handgranat. En sådan vill man inte råka polvända inte ens på nyårsafton.
nypris låg visst på 60$ styck.
Får ju bryta strömmen 4 timmar innan jag ska sluta spela så det hinner bli tyst innan man ska gå o lägga sig

är lite tveksam på om det är rätt medicin för det sista trafbrummet. Men den som sitter kan ha blivit trött nu efter 10 år. ( iomed toppen som kan skapas precis i startögonblicket) Har någon konding till hemma som jag kan testa med. Till transistorförstärkare är det bara att fläska på med farad. Men finns det något minimum som jag inte borde gå under när det göller rör ? Har 4 kondingar som är från Philipsen på 2x50µF 500V som man kan köra ihop o testa med. orginal i candelan sitter väl ca 600µF 500V

Edited by - Stormen on 2012/11/08 21:09:43
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/11/08 :  22:02:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur ser Candelans nätdel ut?
Det är oftast effektivare att hänga på ett pi-filter till för att få ner brummet i stället för tokstora kondingar.
Men det funkar inte med hur många steg som helst för då riskerar det bli instabilt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/11/09 :  08:40:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kloka ord Bardis
Att labba med nätdelen påverkar ju även andra saker som rörens arbetspunkt etc. och jag skulle avråda från "more is better" in i absurdum
Om jag inte missförstått, så har Claes en tyst Candela, vilket betyder att konstruktionen per automatik inte är feldimensionerad eller behäftad med brum
Jag skulle snarare börja med att checka att din Candela är byggd enl. schemat Stormen.
Dessa är handbyggda i små serier, så är de inte alltid byggda exakt enl. schemat
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/11/09 08:42:18
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000