Author |
Topic |
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 17:02:41
|
Har precis köpt en Thorens TD 165 (tandbergs) och märker nu när jag kommit hem att den spelar lite för fort, inte märkbart direkt men några sekunder per låt. Vad kan det vara? remmen? |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 18:45:45
|
Jämför du med CD då eller hur kom du fram till att det handlar om någon sekund?
Vet att en hel del skivspelare är konstruerade för att spela litet fortare än de standardiserade 33 1/3 varv per minut också, då dessa kan upplevas som "fartiga" och medryckande! Annars kan det vara för tajt rem, konstig nätspänning etc (synkronmotor) Men handlar det bara om ett par sekunder skulle jag acceptera det och njuta av musiken bara!
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 19:02:06
|
Jämförde med Spotify. Att remmen är för tight tror jag inte, snarare tvärtom då den är gammal. Läste på något engelskt forum att man kunde tejpa ett eller två varv på hjulet under skivtallriken, alltså där remmen går.
Annars, vad skall jag tänka på med min thorens? olja? var i så fall |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 20:21:58
|
Det låter som det vore en hund begraven. Eller om Du föredrar, ugglor i mossen.
En låt på 3 minuter som slutar 3 sekunder för tidigt, har ca: 1,7% fel!
Om det anses som kritiskt skulle jag söka justera elektroniken, inte mekaniken.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 20:43:07
|
Lite långsökt att använda Spotify som referens. Med en stroboskop-skiva konstaterar du hur det egentligen ligger till. Om skivspelaren vore defekt så skulle den säkerligen gå för sakta. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 22:29:30
|
Var inte så många sekunder, kanske 3 på 4 minuter.
Nere på vänster sida, ca kl 19 om man tänker att att skivtallriken är en klocka, där under sitter det en fjäder eller? Det låter rätt mycket om den när jag lägger på eller tar av en skiva, är detta något jag skall göra något åt? Har svårt att ta av "Pickuphöljet" eller vad man skall säga. Skruvar ur gängorna men sedan går den inte att ta loss, vet inte hur mycket jag vågar ta i. Vågar jag ta i?
Annars är jag nöjd, haha. Nej men jag är en nervös själ, har en sådan jävla Kalle Anka tur att allt jag köper går åt .....
1600:- med en Empire 2000E pickup och ny drivrem är det ok? jag har garanti i tre månader. |
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 09:14:37
|
Nu tror jag att jag fattar Danny Boy! TD-165 har ett fjädrande chassi som bör vara justerat och i våg. Om jag inte är ute o cyklar så sitter motirn i den fasta delen av chassit och tallriken/tonarmen i den fjädrade delen. Är det ojusterat (missljud vid hantering av skivorna) så blir förmodligen vinkeln som remmen löper i fel. Detta brukar resultera i ett mindre hastighetsfel. Kolla vinylengine.com för manualer och info om justering. Det är ganska grundläggande på en thorens och viktigare att du har tallrik o arm i våg än att det studsar perfekt.
Ang tonarmsskalet så brukar lås-krag-muttern släppa ganska lätt. Håll stadigt i tonarmsröret och rucka försiktigt samtidigt som du drar lätt så kommer den loss. Lite kontaktspray brukar vara bra på kontakterna. (kolla bara så att du lossat kragmuttern ordentligt? Har för mig att den hjälper till att 'trycka ut pickupskalet" då du skruvar)
/Micke |
|
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 13:06:09
|
Tackar!
Ja då får jag väl be återförsäljaren att försöka fixa detta. Gör jag det själv tror jag det kan gå hur tokigt som helst. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 21:18:39
|
Sällar mig till kören: Kolla först hastigheten med en stroboskopskiva. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 23:45:32
|
Ja jag skall kolla det. Skrev ut på jobbet idag men fick jag hämta ena barnet på skolan då hon blev sjuk och glömde den. Skall kolla upp det imorgon så fortsättning följer.
Men än så länge är jag nöjd med ljudet iaf, jag är ingen audiofil bara en vinylälskare men ljudet är bra mycket bättre än vad det var på min Technics 1200 tycker jag och det är kul! Men är lite orolig över gnisslet som blir då skivtallriken rör sig. Alltså inte när den snurrar utan när jag lägger på en skiva.
|
|
|
Oh Danny Boy
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2012/10/20 : 12:47:49
|
En annan fråga från tjôtröven. Kan man höja/sänka tonarmen? är en orginaltonarm |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/10/20 : 15:27:25
|
Ja, troligen... Kolla om det inte ligger en "krage" mot tonarmsplattan, den kan du förmodligen lyfta och hittar nog en liten insex-låsskruv där runt nånstans. Sen är det bara att höja/sänka bäst du vill!
Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
|
Topic |
|