HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Quad 2 fix och Altec OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/15 :  21:48:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Hittade hur man kopplar8ohm.
Bort med bygeln i mitten .sen s och r till q och t.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/10/16 :  07:25:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Ingen tåt på trafon ingen märklapp

Ok, Jag tror det skall finnas dokumenterat någonstanns på nätet vilken DC-resistans OPT´n bör ha.
Jag har haft en QII där det inte var möjligt att få en en 8R utgång.
Men detta var ett extremt tidigt exemplar vilka var mycket ovanliga.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  08:00:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lars,
Jag tror att du talar om den OPT som Quad gjorde på "Special Order" åt SR. Mao inte någon äldre kommersiell variant. Har träffat på den vid ett tillfälle och den är helt oanvändbar. Det vore intressant att dissekera en sådan. Jag har lindningsdata på den ordinarie.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:39:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja, RS hade bla en linje-variant av QII anpassad för 600R
Men jag tror även ett antal "provskott" av tidiga QII hade lite lustiga lindningskombinationer, bland dem som såldes ute på den komersiella marknaden
En avvikande variant beskrivs här (Serienr tom 3787, längst ner på sidan):
http://www.keith-snook.info/QUAD-II-power-amp.html

Men jag har haft QII OPTs som inte heller stämmer in på denna beskrivning.

Nu har jag inte dessa OPT´s kvar, men minns att hur jag än kopplade kunde jag inte få dem konfigurerade för 8R (16R gick dock bra)

Hoktuna,
Jag tänkte mest att det kan vara av värde att testa att den 8R konfiguration av OPT´n som beskrivs på nätet verkligen ger 8R.
Lindningsförhållandet mäter du ju ganska lätt genom att mäta Vrms in vs. Vrms ut, och impedansomsättning är kvadraten på lindningsförhållandet.

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  10:22:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Jag tänkte mest att det kan vara av värde att testa att den 8R konfiguration av OPT´n som beskrivs på nätet verkligen ger 8R.



Följ bara schemat och koppla upp förstärkaren, det stämmer! Det är väl först när saker och ting inte fungerar som det ska, som det är dags för felsökning.

Av nedanstående bild framgår att, när man kopplat för 8ohm, sekundären består av tre parallellkopplade lindningspar i serie.



Omsättningstalet 20,915 motsvarar 3500/8ohm.

Man kan till nöds ansluta 4ohms högtalare mellan Q och jord, primären blir då 3800ohm. Har aldrig testat och ej heller sett det omnämnas.

EDIT: Kollade just Snooks sida och såg att han lagt in det ovanstående på senare tid. Mycket bra då man bara behöver gå till ett enda ställe för info. Dock verkar det råda delade uppfattningar om antalet varv på primären.



Hasse, jag har felfria trafos stående ifall du vill jämföra utifall det inte lirar.

Såg på bilderna att de var lite skändade på insidan och bl.a. hade fått de snygga originallytarna utbytta och ersatta av hemsnickrad plåtbygel med nya. Mao faller min rekommendation några posts upp.

Minns att jag byggde om mina första QII med bla grusriktning och zener i serie med B+ efter en artikel i HiFiNews. Bör ha varit någon gång på 70-talet. Ingen succé!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/16 11:23:23
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  20:26:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har du provspelat än ;-)?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/16 :  23:32:14  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag tror inte plåtbyglarna o lytarna ä hemsnickrade.
Det ser fabriksmonterade ut.
Jag ska skjuta ett skott på dom när jag kommmer hem.
Nån seriös gubbe på SR har moddat dom en gång i tiden.
0,022uf över återkopplinge var väl inte orginal?
0,1 snubbers över dioderna som ersatt gz32 är nog heller inte orginal.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/17 :  07:09:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nattskift?

Kanske de är meckade hos SR.

Kondingen i motkopplingen kan du knipsa bort omgående.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/17 :  19:33:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Dom delar som är bytta.

Rifa glättning 2x33 ena är från -69 den andra -70 med plåtbygel som monteras i skruven för plexiskylt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/17 :  20:31:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hur ska du göra in- och utgångsanslutningarna?

Även om de är gamla så är antagligen RIFA-lytarna OK än idag. Men det är väl lika bra att byta. Behåller du byglarna?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/17 :  20:50:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag ska fixa en plåt som täcker uttaget som är i gaveln vid opt n.
Bakom SR skylten finns ett rektangulärt hål som kan hysa nätbrunn.
Jag ska även försöka fixa nya plexiskyltar.
med posten kom idag WBT polskruvar samt klisterlappar för märkning vid resp. rör.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/17 :  21:56:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det rektangulära hålet passar exakt för Kjells nätbrunn.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/17 :  23:48:27  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Det rektangulära hålet passar exakt för Kjells nätbrunn.

Vilket då? Har du artikelnumret?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/18 :  09:31:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Den verkar ha utgått hos dem. Innehöll även säkringshållare och brytare.

Den finns dock på RS-Components.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/18 09:58:05
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/18 :  14:13:30  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Ok, samma fråga igen då ;) Art-nummer? Finns ju en uppsjö med olika brunnar. Antar att du menar att den passar direkt i hålet efter Joneskontakten #1 eller menar du hålet efter Bulginkontakten(?) #2?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/18 :  14:25:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du är i fel ände! Ingen nätspänning i den här änden helst. Varför inte kolla in Snooks-länken som Lars la upp? Varianten med liggande IEC är snygg. Artikelnummer får du leta rätt på själv.

Vid 1 sätter man normalt en RCA på en plåt el. laminat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/18 14:56:41
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/18 :  15:25:01  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jo, har gått i de funderingarna men gillar inte riktigt att ha kontakter i båda ändarna av chassiet men jag kanske skall tänka om där... Snook's Quad II-sidor har jag läst noggrant och även kommunicerat en del med honom.

Men ok, om det finns en brunn som passar direkt i det hålet så kan jag nog hitta den, skall bara mäta upp det först.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/18 :  16:18:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Posta gjärna måtten jag har stegen hemma o blir kvar på arbete ikväll.
Tänkte handla på vägen hem imorrn.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/10/19 :  00:23:56  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Får det till 41 x 14 mm
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/19 :  08:42:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hasse,
Har tänkt. Kom på att de mindre inte har säkringshållare. Ta upp hålet så att du får plats med en Kjells nuvarande med IEC, säkringshållare och brytare. Den feb. hållaren kan användas till sekundären. Kjells kräver 27,5*47mm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/20 :  11:16:56  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nu har jag mätt upp opt erna och den ena verkar kass
mellan x-y 125 ohm på båda y-z 190 ohm, nada på ena steget.
v-w samt v-u 18 ohm på båda stegen.
p-t 1,9 ohm på båda.
En kt66 var ju trasig så...

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/20 :  12:15:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kanske värt att kolla om det bara rör sig om kabelbrott vid anslutningarna på insidan även om det låter långsökt. In med trafon i ugnen!


Kolla annars om inte Blomman har en spare trafo? Iofs äldre tror jag.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/20 12:17:54
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/20 :  17:15:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Huston we got contact...

Lite fåfäng kan man väl vara
WBT

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/20 :  18:17:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Strömsladd ska in i andra änden.
Frugan hade klipptid på Tunapark o där finns en Kjell butik,snäll som hon ä så köpte hon två nätbrunnar med brytare samt 2 små inbyggnadslådor som passade över hålen för SR skylten.
Fortfarande ingen åverkan på chassie.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/10/20 :  20:08:59  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Den trafo som har en primär som spökar med spec. nr.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000