HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver du mera kräm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/27 :  17:57:19  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply

YL 1350: Famous and almost never found giant Telefunken Power Pentode. NOS, in original boxes, like as if they came fresh from the factory.
This is an 80W power beast, double the transconductance of an EL 156. If at all it could be compared with several KT88#180;s in parallel.
And it has an easy to handle octal base so it can be used without the search
for exotic sockets.. Datasheet.
Price: EUR 110 each excl. VAT / EUR 130,90 with VAT ( EU )

http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/rneu.htm

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/27 :  18:58:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
YL 1350 är i första hand framtagen för radiosändare. Bla därav toppkontakten. Går att använda som audioförstärkare men är ingen superhit. Enligt datablad tål röret endast 350 volts skärmgallerspänning. För sändarbruk rekommederas 200 volt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/27 :  20:16:07  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag trodde nästan att du skulle nämna GM70 som bättre alternativ...

Men vad sägs om det här från samma källa:



Kanske inte så mycket kräm, men god!!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/10/27 :  23:12:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mycket kräm OCH god:



http://www.feerc.obninsk.org/rw3xa/tubes/techinfo/TransmittingTubes/gu-72.html
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/28 :  00:06:07  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Andra kul rör, typ:
http://www.sm7ucz.se/Kanongrej/Kanongrej.htm

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:06:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
De avbildade rören har "civilbeteckningarna" 6SN7 och 6SL7, enligt mitt tycke tråkiga rör, de är enormt populära i audiokretsar. Dessvärre är jag delvis ansvarig för detta. Hur det gick till berättar jag inte här, jag sparar det till mina memoarer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:20:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Den kanske godaste (men o-krämigaste) karamellen i asken..

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:52:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite starkare maskineri!



Read all about it: http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5500

Edited by - soundbrigade on 2012/10/28 08:52:17
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  09:14:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ett flertal undrar säkert varför anoden på vissa sändar och linjeslutrör avsedda för äldre tv-apparater har anoden kopplad till en toppkontakt. Det har bla två orsaker, för det första att undvika överslag i rörhållaren. Det är inte drivspänningen, utan den överlagrade energin som kan förorsaka överslag. Om man tex närmar sig toppkontakten i en äldre TV eller rörsändare med en skruvmejsel (väl isolerad!) kan man tydligt se en gnista hoppa till mejseln. En annan orsak är att i TV och sändare var högspänningstransformatorn resp tankspole med avstämningskomponenter nästan utan undantag placerade på chassiets översida. Detta medförde att tilledingarna kunde hållas så korta som möjligt, med ytterliggare mindre risk för överslag och ev. strålning.

I våra förstärkare tycker jag toppkontakten är en styggelse. Förutom längre tilledning finns risker med exponerad drivström. En hemmabyggare med järnkoll är väl ingen risk, men "genomsnittslyssnaren" som inte har minsta hum om elektronik kan i värsta fall råka illa ut. Jag är av den uppfattningen att alla högspänningsförande ledningar och komponenter skall hållas under chassiet eller vara väl inkapslade.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/10/28 09:17:57
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/28 :  09:43:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det där är vackra karameller Pix. Man undrar ju hur de smakar!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  09:52:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Röret 10 användes som INGÅNGSRÖR till sändaren i de amerikanska bomplanen B17 under WW2, drev 2 st 211 som moulatorsteg. Detta var designat för kolkornsmikrofon.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:04:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Erik, du har givetvis rätt. Det är tyvärr(??) så att glada entusiaster (som vi) gärna väljer komponenter som imponerar, både vad gäller muskler och originalitet. Kuliga och iögonfallande rör har allt som oftast toppkontakt.
Ska man köra entaktat OCH ha lite effekt är det allt som oftast mördarrör som 211, 845, GM70 och annat man tar till. Nu finns det "snälla" rör man kan ta till vilka ger mycket kräm utan att vara direkt fatala. EL156 nytillverkas (och då för oktalsockel), sedan finns de okinkiga "tetroderna" KT90, KT100 och KT120. Fast å andra sidan, rörentusiaster har kanske ett suicidalt drag i sig ....
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:59:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Själv är jag intresserad av så LITE kräm som möjligt men då ställer det krav på att högtalaren är lättdriven samt att inte rummet käkar för mycket effekt. Första watten är viktigast har någon vis man sagt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:09:15  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
10 = VT-25. Synd att den här inte har de gamla glaskropparna:



http://www.diy-audio-guide.com/vt25-amplifier.html
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:38:46  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tänk hur folk fuskar!!
10/VT-25/6A3/6B4G
För de flesta är detta värdelöst vetande:
http://www.vacuumtubesinc.com/VacuumTubesHallofShame/FakeSinglePlate6B4G.aspx
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:52:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ack ja! Får mig att tänka på ett kinesiskt 300B med nätanod jag testade för länge sedan. Röret höll med nästan full (35 watt) anodeffekt c:a 10 timmar. Dessutom började glödtråden att bukta sig. Jag föreslog då europaimportören mest på skämt att märka om rören till PX25 och bara ta ut 20 watt ur röret, samt sänka glödspänningen till 4 volt. Och han gjorde det! Dessutom höjde han priset! PX 25 var ju dyrare!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/10/28 12:52:57
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2012/10/28 :  13:15:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/10/28 :  13:39:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan vt-52 vara ett alternativ? De sägs vara billiga iaf.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/10/28 :  14:41:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Snabbkoll på ebay ger att de är inte snor billiga i alla fall.
Dessutom säljs pentoden CV1052 som ekvivalent med VT-52

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2012/10/28 :  14:48:46  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Om man vinglar vidare från 10 kan man hamna här:http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/185956-my-little-801a-power-amplifier.html



Det är bäst jag slutar nu. Fast länken ovan ledde mig hit:
http://vinylsavor.blogspot.se/2011/01/making-of-45-2a3-amplifier.html

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/28 :  14:55:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Öj vilka fantasibyggen det finns, hoppas de har roligt om inte annat.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/28 :  15:18:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.ominous-valve.com/wlw.html
Undrar hur de slutrören hade låtit.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/10/28 :  15:22:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Med Du är proffs på "rörbyggen" Erik. Det
är inte vi andra, även om jag blir mycket
impad av alla kompetenta forumister.

Det är säkert fler än jag som uppskattar
att Du tar Dig tid och kommenterar våra
byggen.
Det är ett lyft med "proffsig input".






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000