Author |
Topic |
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 22:40:15
|
Tjenare!
GIK;Ändra för fxxxxn inte på Remus kopplingen som reVintage säger för då är det ju inte en Remus längre.
Remus ska låta varmt med fallande diskant!
Men för all del! Bygg en Remus å sedan ett anpassat Riaa för å jämföra å klona in den i ditt Vinylsvarvarprojekt
Sorry Lars! Jag måste bara sätta ner foten i backen
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 12:03:22
|
Tjenare Blomman, du e#180; knäpp(på rätt sätt). Varför ska man bygga prylar som är defekta redan från start. Men jag håller med, anledningen till att en del gillar Remus beror med all säkerhet på att den har en snygg färgning. Tror att jag tidigare i någon post sa att den borde låta gôtt. Har lyssnat på den, men det var 20-30 år sedan så jag har inget ljudminne kvar.
Som jag ser det, är RIAAn en plankning rakt av från RCAs topologi men med bättre arbetspunkter och sämre korrektion.
Jag har också tittat på Edison One och den har också en korrektion som avviker från normen. Den har dock omvänd avvikelse. Men den har bättre arbetspunkter.
Det vore kul med en shoot-out med de här varianterna på RCA-konceptet, både original och "trimmat"!
Har du byggt någon version med enbart CF efter volymkontrollen istf linjesteg? Detta borde vara optimalt med dagens källor och slutsteg. Vem behöver 15ggr förstärkning? Hade inte Lodström någon sådan variant?
Tommy, Bry dig inte om de föreslagna ändringarna det är långt ifrån OK med bara dem. Gör som Imperial säger, bygg den original acceptera att den låter som den gör, det är ju en Remus.......
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 20:55:13
|
OT men hur bra är denna konstruerad?
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 22:23:54
|
fattar noll och absolut ingen ting.
Någon med djupa kunskaper får vara vänlig och förklara.
Eller är det ett april.....näääää.........inte i oktober väl?!?!?!? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 22:14:07
|
Jag ska säga Er att jag har flera referenser som är helnöjda med Remus orginal. Det är alltså HiFi-folk som lever med sin Remus som en del i ljud-kjedjan.
På min fråga om dom upplever basen "bullrig" eller för "domenant" svara dom att med högtalare som inte kan återge lägre frekvenser kan en Remus vist göra saken värre. Men annars är ljudkaraktären "varm och mjuk".
När jag väl kommer igång ska jag starta en bildtråd. Och Lasses "snabb-modd" ska testas när orginalet väl är i hamn.
Mycket tack för Era synpunkter.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 22:31:31
|
reVintage:Det är sant att jag är knäpp! Det har jag papper på men dom säger inte på vilket sätt
Skämt åsido! GIK:Kör hårt å prova di olika varianterna men glöm inte å även titta på RCA's orginal schema. Dom kunde på den tiden men man måste ta allt med en nypa salt för att få det att funka enl dagens krav. Det skrivs på www huller om buller hur man ska göra å dom flesta (nu drar jag alla rör "gurus" över en k....) vet inte hur orginalet låter.
Jag tänkte tyvvär kasta glas rör i ett glashus å köra med grus....
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 22:44:42
|
Dessvärre har mina mönstringspapper förkommit men de hade en rätt bra beskrivning på mina defekter. Jag tror att det blir svårt att modda en Remus om man inte har lyssnat på originalet. Var hamnar referensen då? |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 22:48:56
|
Mönstrings papperna kan du skicka i strimlaren på jobbet! Remusen blir värre å få igenom där vid missnöjje
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 23:30:14
|
Men Blomman (Imperial är så svårstavat) schemat i artikeln från 91 är väl orginal schemat som Lodström kommenterade? Eller finns det andra byggen?
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 23:55:24
|
Blomman var det sista jag hörde!!! Blomman var upptaget när jag sökte till HF å då blidde det Imperial.
Jag vet inte vilken artickel du tänker på för Lodström byggde ofta efter vad folk önskade.
Jag har nog nån gammal Remus artickel liggandes i min pappers samling å jag antar att det är den du tänker på.
Lodström hade dock en standard Remus som han byggde till folk inkl mig när det bgav sig. Jag har även en omkoplare i Riaa'n som heter special. Lodström var rolig å tycker jag. Han lärde mig en hel del om ljud åxå. Jag som då var så ung borde ha den där special korrigeringen i Riaa'n för att få lite mer knuff i dom lägre registren utan att ha en Loudness som föstörde ljudet, var hans förslag.
Ett handslag så var försteget klart några veckor senare |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/16 : 23:01:21
|
Remus känns rätt för mig och mina ljudideal.
Det hade varit roligt att få ett snack med "Mr. L". Det är så sant att dom gamla rävarna var duktiga med tanke på att dom inte hade tillgång till datorer.
RCA:s RIAA har jag kollat. Inga extra komponenter där inte. Och ett B+ på 250 V har dom som Remusen.
Laudness har jag aldrig gillat. Den lyfte för mycket i nedre delen av botten. För det mesta kör jag utan bas och diskant rattarna inkopplade.
Länkarna Magnus har kastat upp är dom jag har tagit mitt Lodström material från. Även en kopia på schemat som finns på DIY-audio har jag också. Skillnaderna ligger i PSU:n, min transing ger 2x230V och 2x0,035A Så lite "fix o trix" blir det nog för min del också.
Det jag skissar på är en "låda" i trä med vintage varning. Det är hur som helst roligt att det finns fler om uppskattar Mr. L:s konstruktioner.
|
|
|
Topic |
|