Author |
Topic |
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 15:19:02
|
Hur kopplar man rörhalvor?
Om jag har två kanaler med tre rörhalvor, (i vardera kanal) ska man koppla så att dom alla tre rören betjänar båda kanalerna? Eller ska man försöka få rören att vara så skilda från två kanaler och bara betjäna den ena kanalen?
Finns det någon regel?
Edit: Lite förtydliga den bara.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/10/09 16:49:34 |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 17:02:13
|
I PP-kopplingar så är det viktigast att faserna i resp kanal är lika, därefter höger/vänster kanal. Dvs ett rör per kanal
Det är inte säkert att de två trioderna i en dubbeltriod är identiska, men de borde iaf åldras på likartat sätt
I SE-kopplingar handlar det ju dock bara om ev. överhörning mellan rörhalvor, vilket är marginellt. I t.ex EAR 834 används 3 rör (6 trioder) kaskad-kopplade där samtliga 3 rör delas mellan höger/vänster kanal
mina 5.. /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/10/09 17:03:12 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 17:12:13
|
Jag borde ha gjort tillägget att det är en Remus på G.
Då är det fem rör halvor.
Samlar på mig lite delar från olika håll och funderar på hur jag ska gruppera "glasklinoderna".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 18:52:40
|
Håller med föregående talare - kör ETT rör så lång möjligt. Du kan ju ha de första ECC83 och sista ECC82 till resp kanal och linjeingångens ECC83 får du väl dela på båda kanalerna. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 21:33:43
|
Tack "soundis"! (eller Magnus som det står i kyrkböckerna)
Jag går på Ditt förslag! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 21:50:13
|
Föresten när vi ändå snackar rörförstärkare.
Vad rekommenderar Ni tråd att koppla ihop saker o ting inner stärkaren?
Glöden är det väl bara att ha tillräckligt grov tråd.
Från RCA kontakten till första röret har jag läst att det ska vara skärmat med skärmen bara ansluten till jord i ena änden. Ska det vara så?
Men ska det vara vanlig tråd till volympotten?
Jo det är helt rätt, jag är "grön" i rör svängen. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 21:50:21
|
Jag tror du fick det svaren redan. Ett annat styarkt skäl att inte köra två kanaler på ett rör är överhörning, fast det har ju också Pix skrivit.
Om tråd, tja skapligt bra kopplingstråd. Jag tror en del har kört med emaljerad koppartråd eftersom så mycket byggs "i luften", och koppartråden blir rätt behändig att använda eftersom den, när den böjs, stannar i böjt läge och man kan få fina byggen efter principen "if it looks good - it is good". Annars är jag väldigt förtjust i PTFE-isolerad sladd, då isoleringen inte smälter bort när man sätter på lödkolven. |
Edited by - soundbrigade on 2012/10/09 21:54:07 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 22:08:56
|
Jag brukar tvinna glöden snyggt i "botten".sen drar jag insignal efter nån kant.Därefter kör ja resten random "skatbo" över alltihopa |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 08:13:49
|
Tommy,
Med nästan 80dB gain, 5mV in på RIAAn ger 35V(!) ut, kommer du att få andra problem, än bara hur att kombinera rörhalvorna, att tänka på. För att göra konstruktionen användbar för 2000-talet bör du nog du skippa några rörhalvor samt se över RIAA-korrektionen. Det behöver inte var något dåligt att ha många rörhalvor, KF103 hade sju men dock en mycket lägre total gain. Dennas gainfördelning passar inte heller hundraprocentigt till dagens signalkällor
Eftersom du är tekniker och mao van att räkna så rekommenderar jag att du också tar en titt på gain(RIAA ca 54dB/ca500x, line ca 23dB/14-15x) och signalnivåer från dina källor och ingångskänslighet på tänkt effektsteg.
Silvertråd från Panduro i kombination med tunn teflonslang från ex.vis Elfa är bra att koppla med. PTP har alltid fungerat bra. Om du sneglar åt kretskort så har jag sådana som kan användas till Remus RIAA-steg samt KFs kompletta liggande någonstans, dessutom lådor avpassade för korten.
Ang. skärmat så är det enligt mitt förmenande bättre att ist tvinna jord och ledare och som Soundbrigade berör enbart jorda i ena änden.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 14:37:48
|
hoktuna@
Jag har kollat på en del tidigare byggtrådar. Och det Du skriver ser föredömligt snygg ut.
Orsaken till att jag funderar är att jag vill ha ett annat stuk på Remusen. Mera typ vintage med trälåda och aluminiun front. Det är därför bra att ha lite "principer" att jobba efter.
Lasse@
Jo det Du tar upp är nog ett måste, att matcha det man kopplar emellan försteget.
En annan liten grej, spänningen ska vara 250 Vdc, men om jag 230Vdc händer då?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 14:51:14
|
Tjenare!
230V funkar men du får justera rörens arbetspunkter.
Ang rörhalvor så byggde Lodström sina Remus försteg med en halva till var kanal. Jag har kvar min Remus och det är inga problem med överhörning i den. Däremot så har jag kopplat om den så att Riaa steget inte behöver gå igenom en CF i onödan. Jag har även byggt Remus som enbart linje steg med pentoder som CF och det tyckte jag lät bättre än å ha en Triod som CF. Remus är inte så kinkig på B+ för att funka. Du kan däremot trimma den till fxxxxe för att få alt perfekt.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 10:57:56
|
Sänk inte B+! Redan 250V är klart i underkant för ECC83. Öka istället om möjlighet finns. Använd rörkurvorna så förstår du varför.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 14:51:30
|
Jag får väl starta en "Remus bildtråd", när det är dax att sätta verktygen i maskinerna.
Nu är det bara "layout-jobbet" som är i gång.
Något i denna stilen, "Remus Vintage" har jag tänk mig med liggande rör.
Men jag samlar på delar just nu. Det blir dom som får dimensionera "Remus Vintage".
Dessutom ska jag inte "bullra" för mycket om spänningen. Vi får se var den hamnar på när PSU:n är klar.
Men en sak är säker, lyckas jag inte med Er suport bygga en Remus, då kam man "slänga sig i väggen".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 22:23:41
|
Om man ska börja i någon ända så är det nog i RIAA-korrektionen då denna har en oacceptabel avvikelse, +/-0,6dB. Lägre än +/-0,1dB avvikelse uppnås lätt. Inga stora ingrepp behövs då det i stort sett bara handlar handlar om komponentvärden.
Som Imperial nämner så är katodföljaren innan volymkontrollen onödig för linjebruk men den behövs(DC-kopplad) på utgången av RIAAn då denna inte tål lasten från volymkontrollen.
Tommy, vilka signalkällor kommer du att använda förutom skivspelare? Linjesteget har minst 20dB för hög förstärkning för sådana som används idag. Du klarar dig normalt med enbart katodföljaren(3e röret) inkopplad efter volymkontrollen.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/10/12 07:18:27 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 10:50:14
|
Lasse Du ligger flera steg för mig.
CD:n, radion, skivspelaren och en AUX (kanske videon).
quote: Du klarar dig normalt med enbart katodföljaren(3e röret) inkopplad efter volymkontrollen.
Jag håller på att "läsa in mig", och damsuger webben på Remus relaterat material. Dt finns ganska gott om "varianter" på Lodströms ursprungs konstruktion. Men efter som jag är "novis" så resonerar jag som så, är orginalet tillräckligt bra för att Imperial ska kunna leva med den, då är den nog tillräckligt bra till mig också. Men vist en Remus går att trimma till man "mular". Och det blir nog svårt att hålla fingsrana borta från den. Men först vill jag ha en brumfri och väl fungerande Remus.
Nu har jag transingen, drosseln och väntar på mer detalger som behövs för layout-abrbetet.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 11:36:40
|
Tommy,
Tror att du missat min vinkel på det hela. Remus "original" är inte helt lämplig ur signalhänseende för modern användning! Ex.vis en CD har en nominell utnivå om 2V rms. Linjesteget har en förstärkning på bortåt 15ggr. Med lite reserver så skulle ett slutsteg med ingångskänslighet om mer än 10V vara lämpligt. Dock bör man titta på den av dina signalkällor som har lägst nominell utnivå.
Ang. RIAAn så har den som jag nämnde i förra posten en oacceptabel avvikelse. Men den låter nog mulligt och gôtt med sin puckel i övre basen och fallande diskant. Dessutom skuren i basen och med fh hög fasvridning. Som sagt, enkelt att ordna med några få ändrade komponentvärden i korrektionen. Återkommer med en grafisk jämförelse.
Om du vill ha den brumfri så kanske du ska bygga en gainanpassad version och inte bygga en originalversion som har mkt hög gain. För att slippa problem med självsvängning och brum kan det också underlätta att bygga RIAAn i separat låda.
Med tanke på hur petnoga du är med ditt andra projekt så ska du väl inte nöja dig utan att anpassa detta till verkligheten.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 11:51:10
|
quote: Med tanke på hur petnoga du är med ditt andra projekt så ska du väl inte nöja dig utan att anpassa detta till verkligheten
Dagens sanningsord... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 12:50:53
|
ReV: hur bra/illa är det med denna sorts RIAA-anpassning, alltså den här sortens passiva filter? Tänker lite på kompenseringen i Heathkit AA-32 (SCHEMA |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 10:08:26
|
quote: Med tanke på hur petnoga du är med ditt andra projekt så ska du väl inte nöja dig utan att anpassa detta till verkligheten.
quote: Dagens sanningsord...
Det handlar om kunskap. Bernt och Lasse har den och ser direkt på pappret att något "felas". Sen har dom erfarenhet. Grabbarna vet hur det låter med en viss avvikelse.
Själv saknar jag både kunskap och erfarenhet.
Nu har jag försökt att läsa in ämnet Remus. Och kollat här på forumet på byggtrådar. Maal:s bildbyggtråd är en pärla. Bilderna är som tagna ur en skolbok. Hoktuna:s tips att ha struktur på ledningarna kan beskådas på bilderna, snyggt.
Jo vist är Era tips och erfarenheter värda allt guld. Och jag ska dra igång en bildbyggtråd framöver. Och jag tar gärna emot "justerings tips", i synnerhet i RIAA:t.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 11:12:22
|
Så här ser frekvensgången ut RIAA till Lineout. Som synes behövs rejält med handpåläggning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 11:27:40
|
Efter handpåläggning:
Varenda kondenstorvärde i förstärkarens signalväg är feldimensionerad. Återkommer så småningom med förslag till åtgärd. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 11:32:28
|
Ett förlag till dig reVintage, är att välja "bra" kapacitansvärden (bra = standard) och trixa med motståndsvärdena. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 11:59:10
|
Varken motstånd eller kondensatorer är särskilt dyra i sammanhanget. Med normal räkneförmåga kan man lätt kombinera och erhålla precis det värde man vill ha.
Ang. Heathkit så finns det inget som ens påminner om RIAA-korrektion. Kan du kolla om schemat stämmer med verkligheten? C14 är troligtvis boven! Ändra den till 0,022u och ändra C12 till 3,9n så är det "good #180;nuff" +/-0,3dB 20-20k. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/10/13 12:24:33 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 12:40:22
|
Jag tänkte bara att kondingar inte direkt kommer i någon E96-serie, men om man är lite trixig kan man komma nära om man parallellkopplar 2-3 styckena. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 14:25:25
|
Genom att ändra 0,1u på korrektionens ingång till 0,22u, ändra 30n till 33n samt lägga 430ohm i serie med 10n uppnår man +/-0,2dB 20-20k. Men detta är bara en hyfsning eftersom fasvridningen vid 20Hz är mer än 30 grader! Detta beror bl.a. på att övriga kondensatorer har olämpliga värden. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/13 : 16:06:48
|
Ja det är överkomliga optimeringar, och det är infört på Daniel Litskogs schema.
Men jag letar fortfarande efter en bra "låda" att ha "el-pryttlarna" in. Sneglar åt "trä-låda". Min CD är en LoFi och har träpanel. Men då blir det inte "vintage stuk".
Men en "forum optimerad" Remus är väl inte fy skam. Det Lodström förmodligen inte hade tillgång till var simulering verktyg. Men det har "rör killarna" på vårt fina forum.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Topic |
|