HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linjespelare - med i Dream Team
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  09:27:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tråden, inte denna, har ungefär 20 ohm/meter, så den kan användas som rak anslutningsledare för elementen. Andra polen på elementen är då ihopkopplade i en gemensam återledare. Något att tänka på här?

Apropå att göra misstag och göra/tänka om (från dagens PS i GP):
- Gott omdöme får man genom erfarenhet!
- Visst, men erfarenhet får man genom dåligt omdöme!


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  09:38:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
8 mm MDF-boards.
De yttre är lite bredare (djupare?) så att elementen kan monteras i den så uppkomna flänsen

Får nog gå upp till 18 mm MDF på sidorna och fräsa ut flänsen för elementen istället. Får se om jag i förkylningsdimmorna orkar tänka ut kurvatur mm.

quote:
styckvis linjärt kurvformade

Inte säkert det behövs, den svaga kurvan är nog styckvis rät nog för elementmontering. Faktiskt skulle 8 mm aluprofilen böjd passa perfekt att montera elementen i.

quote:
Bakstycket består av 16 stycken småplattor, bara aningens lägre än elementen för att kompensera för den mindre innerdiametren.
Toppen stagas det hela upp med de aluprofiler jag tänkte använda förut. Kanske även stag någonstans på mitten.

Även här kan det förenklas, låt sidorna vara helt raka i bakkant.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/20 10:00:41
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/10/20 :  12:43:16  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
quote:
Så räcker 16 element?
Hur står sig detta mot banddiskanten? Den kanske inte längre behövs?


Troligen får du iaf en helt annorlunda återgivning från själva linjen. Men ja, jag håller med dig, mindre interferens i de högre registren.

Har inte läst Keele#180;s paper på CBT men jag antar att detta är behandlat där i.

Ska ta en titt tror jag.

Det här är en riktigt bra tråd - någon som vill vara pionjär medan vi andra kan titta och följa.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/20 :  17:08:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle gärna vika en bit vadmal-tyg å häfta fast som en liten avdelare mellan varje element. Storleken på de bitarna är efter hur långt ned i frekvens man vill bryta upp inteferens och oönskad sumering.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  17:14:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Som en liten, mjuk och halv "waveguide"?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  17:43:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Handsågade sidostycken i 18 mm MDF:


Ditskruvad aluminiumprofil:


Och en till:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  17:51:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kurvaturen blev 36 grader om jag har räknat rätt.

Hopmontering av två sidor, står rätt stabilt:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/20 18:00:20
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  18:00:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Provmontering av element:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/20 :  18:55:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Imponerande bygg-hastighet!!!

Jag gillar konceptet du bygger i de sista bilderna, men hur är det med all luft mellan de där väggarna? Ser ut som ett potentiellt problem-område. Annars är det bara ruskigt imponerande på alla sätt. Ser lovande ut.

Menar inte waveguide med de små tygbitarna utan mer som en liten ås som går från sida till sida horizontellt mellan varje element. Deras ända syfte är att stoppa en del av strålningen från elementen att summera för fort. Kanske inte är nån stor grej, och den böjda baffeln gör det säkert bättre, men det kan vara en grej att testa om du kännar att du inte blir nöjd med summering, enhetlighet och diskant-nivån.

Tack för denna fantastiskt intressanta tråd! Du gör oss alla en otrolig tjänst som bryter all denna nya mark! Denna tråd är som ett smörgårdsbord av läcker linje-kunskap!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/20 :  19:15:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Imponerande bygg-hastighet!!!

Det återstår ju en hel del kopplingsarbete och designproblem.

quote:
Jag gillar konceptet du bygger i de sista bilderna, men hur är det med all luft mellan de där väggarna? Ser ut som ett potentiellt problem-område.

Det blir nog en demonterbar mellanvägg/stag 13-15 cm bakom elementen.

quote:
Menar inte waveguide med de små tygbitarna utan mer som en liten ås som går från sida till sida horizontellt mellan varje element. Deras ända syfte är att stoppa en del av strålningen från elementen att summera för fort.


Superbra idé! Aluminiumprofilen som är fastskruvad framifrån behöver täckas över också, kanske med samma material.

quote:

Tack för denna fantastiskt intressanta tråd! Du gör oss alla en otrolig tjänst som bryter all denna nya mark!


Det är jag som skall tacka för alla goda råd!

quote:
Denna tråd är som ett smörgårdsbord av läcker linje-kunskap!

Förhoppningsvis mynnar det ut i det. Just nu känner jag mig som en åsna mellan minst två hötappar.




Det gör jag å andra sidan alltid.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  17:16:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Gjorde lite mätningar på denna uppställning:



Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  17:31:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En referensmätning på ett enstaka element vid 0,5 (mätning 10), 1 (mätning 11) respektive 1,5 m (mätning 12):


(Uppdaterad. Denna mätning har övriga element kortslutna)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 18:48:09
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  17:42:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Fyra element i serie. Förstärkaren ser 16 ohm. Ursprungligtvis tänkte jag mig fyra sådan parallellkopplade för att få 4 ohm för 16 element.

0,5 (mätning 1), 1 (mätning 4) respektive 1,5 m (mätning 7)


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 17:43:10
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  17:53:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Varje element har nu 15 ohm i serie och alla är parallellkopplade.
Förstärkaren ser 4,5 ohm.

Undre kurvorna är THD.

0,5 (mätning 2), 1 (mätning 5) respektive 1,5 m (mätning 8).


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 18:19:43
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:00:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Alla fyra element parallellkopplade och sedan ett 3,3 ohmsmotstånd i serie.
Förstärkaren ser 4,3 ohm.

0,5 (mätning 3), 1 (mätning 6) respektive 1,5 m (mätning 9):


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:04:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
1 m.
4 i serie (mätning 4), 15 ohm (mätning 5) samt 3,3 ohm (mätning 6).


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:08:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
1,5 m.
4 i serie (mätning 7), 15 ohm (mätning 8) samt 3,3 ohm (mätning 9).


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:09:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det var allt för denna gång.
Kommentarer?

Jag skippade summeringen för 0,5 m.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 18:10:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:15:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Allt för trött i huvudet för att sätta mig in i alla de olika kurvorna, färgerna och nivåerna.

Måste bara säga att du har gjort en fantastisk mätning! Detta skall studeras när min trötthet inte känns som ett ton blöta täcken ovanpå varje tanke.

Denna tråden är ruskigt intressant!!!
Tack för att du postar all denna information.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:23:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Upptäcker nu att jag gjorde fadäs vid referensmätningen.
De tre ej anslutna elementen var ej kortslutna så de kan ju ha sjungit med och därför gett den förhållandevis höga distorsionen.

Mätning 10, 11 och 12 ovan är nu omgjord, det blev inte direkt någon skillnad.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 18:54:03
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  18:57:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tack för att du postar all denna information.

Jag ser det som så att det är ett sätt att tvinga mig att dokumentera det jag gör, annars försvinner det på någon pappersnäsduk eller dylikt.
Sedan känns det gott att kunna ge något tillbaka till forumet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/10/22 18:58:25
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/22 :  19:44:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Intressant är vad ett element ger i förhållande till det jag tänker använda i CBT, dvs individuell strömdrivning. Här är 8 och 12:



SPL: Röd kurva, dvs 4 strömdrivna element, ligger några dB lägre än referensen. Fjärdedelen av effekten till elementen men den ökade konarean hämtar upp det.

THD: Här ser man de stora vinsterna med fler element och lägre uteffekt från varje enskilt element. Eller är det strömdrivningen?

8 och 7 då, dvs 4 i serie (blå) jämfört med strömdrivning (röd):


SPL: Samma skillnad som ovan, möjligtvis faller seriekopplingen lite mer i diskanten pga den ökade induktansen.
THD: "ingen" skillnad totalt sett. Här får nog till en renodlad spektrumanalys.

Intressant är också vad man inte ser. Det finns inget i dessa mätningar som talar emot strömdrivning.

Sedan kan man ju lyssna också...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/25 :  20:58:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Försökte utröna om distorsionspuckeln vid 283 Hz var något som durrade med, men fick aldrig ordning på de mätningarna. SBS eller så har mina mätmikrofoner packat ihop allihop.
Har gått upp till 20 element per högtalare samt byggt ihop stomme nummer två. Den blev lite slimmare, så det får förstlingen "ärva".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/25 :  22:22:40  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har märkt att THD inte är särskilt lätt att mäta.
Jag vet att matten i HOLM är korrekt då jag testat i ltspice och sedan kross-korrelerat resultatet.
Men jag får ett resultat som ökar i dist med sänkt nivå(borde vara tvärt om), så antingen utomstående interferens/brus eller något med micken. Kan vara ljudkortet som spökar också.

Får bli lite mer tester när jag har tid.

Testa REW då den har bra spektrumanalysator och kan mäta THD. Fångar automatiskt upp H1.
Fördelen är att man kan väga ihop ett antal mätningar för att minska brus om det nu är det som är problemet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/10/25 :  22:41:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Använde även Artas spektrumanalysator. Lyckades i varje fall få samma distorsionstopp som med Holm innan allt pajade.
Det kan vara något med ljudkortet och dessa programvaror som du säger;
sanity-checken med Audiotools i iPhone visade inte på något konstigt.
REW verkar lovande och kanske klarar ASIO bättre, skall kolla det när jag har blivit medlem på HTS.
Tack för tipset, Joda.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000