Author |
Topic |
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 10:36:51
|
quote: Grafen du visade såg korrekt ut. De föll där de skulle teoretiskt iaf.
Ja, men jag insåg det inte först.
quote: Du är inte intresserad av att prova EAD som mid och dela dem vid 2-3 kHz?
Nej, jag är fast i FAST. I varje fall så länge som jag bara har fyra DAC kanaler. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 10:53:17
|
solhaga, tycker du gjorde helt rätt när du upphävde utvisningen.
Jag håller på och micklar med ett liknande bygge och vi tycks ju ha gemensamt att vi gillar Forsman D2-10. Har varit i Norge och lyssnat på deras VSS5, en underbar skapelse där waveguiden gör underverk med mellanregister och diskant.
Planen i mitt bygge är 3 Beyma 8BR40/N i OB a la D2-10 och några (4?) 3 eller 4" bredbandare i en egen liten OB ovanpå. Då kan jag lätt testa olika lösningar för "toppen". Sneglar på Tang Band och Fountek här, tar gärna emot tips. Några av dina EAD E60 kanske? Har "betatestat" med lite gammalt "HiFi-skrot" från förra årtusendet. 2 Proson 10" i H-baffel och element från rund Luxor-burk med 4 mellan och 4 diskanter i en OB (bräda) monterat a la QLN Artec. Tycker resultatet är lovande.
Tycker du ska testa en array med 4 alt 6 i en OB tillsammans med din basbaffel. Lyssningsintrycken från mitt "skrot" är att går att komma en bra bit på vägen med denna lösning.
|
De e la aldri för sent å bränna en säkring. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 23:24:45
|
quote: Tycker du ska testa en array med 4 alt 6 i en OB tillsammans med din basbaffel.
Tittar man på elementet så är det inte speciellt symmetriskt map framåtriktad våg och bakåtriktad. Mekanik och magnet hindrar hela bakåtvågen. Därför "tror" jag inte på en dipol i form av en öppen baffel . Men dipol och bipol kan ju testas. |
|
|
CEB
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 21:12:02
|
quote: Tittar man på elementet så är det inte speciellt symmetriskt map framåtriktad våg och bakåtriktad.
Tror iofs att du har en punkt här, men det går förmodligen inte att göra en högtalare med lika strålning (våg) framåt och bakåt över hela frekvensregistret. (för att inte prata om... sidorna, upp, ner??)(vad vill vi höra??) Detta är inte kritik mot din/någons uppfattning om hur det ska låta, det är bara tankar som finns hos mig om ljud. Vore tråkigt om alla högtalarkonstruktioner redan fanns.
Tycker att Forsman kommit en bra bit på väg att ge mig en bra ljudupplevelse. Den bästa "so far".
Läste en artikel för ca 25 år sedan... "Om Gud hade sänt oss den perfekta högtalaren så hade förmodligen ingen velat ha den" Finns antagligen inte 2 personer som vill ha samma ljudbild?? (btw.. kan man prata om bild när det gäller ljud??) Jag blundade och kunde nästan se artisterna framför mig..
Så... om man inte kan nå Nirvana, vad är lösningen? 2:nd, 3:rd, 4:th best
CEB |
De e la aldri för sent å bränna en säkring. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/15 : 22:57:37
|
Kanske slår in en öppen dörr, men
quote: det går förmodligen inte att göra en högtalare med lika strålning (våg) framåt och bakåt över hela frekvensregistret
åstadkommer man med aktiv en dipol. Dvs dubbla element, ett framåt och ett bakåt med omkastade poler. Med samma polaritet får man en dipol. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 20:05:47
|
En förflugen tanke medans jag lyssnar på stereouppsättningen av de små ihop med basarna: Vad skulle hända om man monterade in ett gäng EAD E60 i själva basbaffeln, lät banddiskanten vara kvar parallellkopplad med EAD:erna i någon koppling där de två uppsättningarna skulle få samma upplevda känslighet. Eventuellt skulle man, hemska tanke, behöva koppla en kondensator i serie med banddiskanten.
Dvs det som Beat inne på:
quote: Du är inte intresserad av att prova EAD som mid och dela dem vid 2-3 kHz?
|
Edited by - solhaga on 2012/10/18 20:09:08 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 11:02:05
|
Jag måste kunna trycka ner banden från 2-3 kHz till 7-8 kHz då de uppvisar en peak där på 6 dB. Antar dock att det skulle vara som hand i handsken då att ha en enkel 6 dB-delning vid 2-3 kHz (en kondensator i serie med banden) och EQ:a däröver. Inte extremt enkelt men ändå enkelt.
EAD-linjespelaren parallellkopplas med bandet och dess seriekondensator. EAD-linjespelarens känslighet matchas mot bandets genom att serie- och parallellkoppla dess ingående element. Annat att det bränner effekt så skall inte någon passiv filtrering behövas.
Linjespelare och band drivs av ett slutsteg matad via en DAC där delningen är vid 300 Hz med stora möjligheter till EQ/PEQ. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 12:27:47
|
Med filter mm anpassade för band plus dipolbas tog jag de två förboxade tvåelementslådor som jag byggde. Seriekopplade dessa så att jag fick 16 ohm, dvs fyra E60 i serie. Parallellkopplade dessa rakt av över banden, orkade inte leta efter en 10 uF kondensator just då.
Lirade direkt som jag vill, pondus i mellanregistret men bibehållen diskant.
Inga märkbara nivåskillnader, men det får mätas in senare. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 13:22:49
|
I Frequenzy Allocator är delningen just nu på 300 Hz mellan band och bas.
Hittade förresten några pios på 30 uF. Två sådana kopplade jag i serie med banden (6 ohm), så banden kommer nu in med 6 dBs brytning vid 1800 Hz. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 14:29:11
|
Jag älskar denna tråden. Det är exprimentlust, oräddhet och allt väl underbyggt av mätningar och teori!!!
Mycket intressant bygge helt enkelt!!! (även om jag fortfarande purkar mig över ditt felaktiga val av baselement! )
Mvh Johannes. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 14:53:09
|
Tack för det Johannes!
Funderar just nu på nästa steg. Med tanke på hur lätt det var att bygga med alu-listerna, tänker jag mig 170 cm långa lister. Jag går samtidigt upp en dimension till 8 mm. Det blir en hel låda undertill som kan göras tung och stabil. 25 cm från golvet är bara profilerna som sticker upp tills de når en motsvarande låda, fast då utan tyngd, 20 cm från toppen.
Det bör bli en stabil monteringsram för de 16 elementen, som alltså först testas som OB. Själva monteringen underlättas givetvis också. Att eventuellt få till en låda senare borde vara en smal sak. Med tanke på Vas dock, 1,5 = 8x8xX, blir dock lådan ganska djup: X =23 cm.
Med den ökade känsligheten så bör en koppling på totalt 32 ohm vara en start. |
Edited by - solhaga on 2012/10/19 15:03:41 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 15:05:22
|
quote: Med den ökade känsligheten så bör en koppling på totalt 32 ohm vara en start.
Inte för att kasta grus i maskineriet, men seriekoppling av element skall man vara lite försiktig med. Induktansen ökar för varje extra element. Jag rekomenderar dig att inte seriekoppla mer än 2 - 3 st. Bättre att använda lite serieresistans, då det även har en ganska dramatisk inverkan på distortionsnivåerna. Det kan kännas "fel" att bränna effekt i motstånd, men min erfarenhet är att det mer än lönar sig ljudkvalitetsmässigt. Jag har vanliga keramiska 10 ohm 11 watt motstånd i serie med både basar och bredbandarn just nu. Vill inte ta bort dom då det ger en klarhet och ett lugn i återgivningen som är mycket beroendeframkallande.
http://www.current-drive.info/disto/65
Mvh Johannes.
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 15:47:44
|
Testa?!
Jag har aldrig provat. Den behöver nog lindas på något som ökar den termiska trögheten för att du inte skall få en volym-mässig modulering av signalen.
Mvh Johannes. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 15:53:15
|
Lite OT, men det har jag inte hört från Circlo förut quote: ett lugn i återgivningen
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 15:56:22
|
Inga andra "hifi"-betänkligheter då?
quote: inte skall få en volym-mässig modulering av signalen.
Såg detta fenomen när jag testade slutstegen.
Men,
om detta är ett sätt att få varierande motståndsvärden,
så öppnar det upp för en finjusterad...
SHADING! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 17:24:24
|
quote: Lite OT, men det har jag inte hört från Circlo förut
quote: ett lugn i återgivningen
Även Circlo blir gammal med tiden. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 17:58:13
|
Nu tycker jag att ni retas.... |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 19:02:12
|
quote: Även Circlo blir gammal med tiden.
Ja, håller man på med plattfotingar så blir det ju som det blir. Ingen dynamik alltså.
Förlåt solhaga för snedkörningarna...
Jag följer tråden med intresse, även om jag inte har linje på min lista. Det är alltid lika spännande att följa trådar som sker i realtid.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/19 : 19:51:36
|
quote: Förlåt solhaga för snedkörningarna...
Ingen fara, jag känner mig hedrad att ni vill leka i tråden.
quote: Det är alltid lika spännande att följa trådar som sker i realtid.
Ja, även tankegrodor blir exponerade. Men, man kan inte lära sig något som man redan vet. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/20 : 01:24:03
|
Circlomanen skrev:
quote: Jag skulle vilja strömdriva dem. Olika stora motstånd för de olika elementen, för att skapa en enkel "shading"-effekt. Sedan koppla alla elementen parallelt för att slippa den negativa effekten den samlade talspoleinduktansen ger. Jag hade byggt en böjd baffel som var vertikal i bottem för att sedan böja av bakåt i den övre delen. Detta kombinerat med en motståndsbaserad "shading" och strömdrivning skulle kunna bli oförskämt bra tror jag.
Så med en ground plane CBT och shading från 0 dB i botten till -12 dB i toppen medelst seriemotstånd från 0 till 30 ohm respektive, dvs 4 till 34 ohm med elementet, skulle resistansen av alla parallellkopplade element bli ungefär 1 ohm. 3 ohm i serie med det resulterar i 4 ohm som förstärkaren ser.
1/4 till elementen är -6dB av tillgänglig effekt men med de parallellkopplade elementen med större konarea mm borde ge en vinst som vida kompenserar för det.
Så räcker 16 element? Hur står sig detta mot banddiskanten? Den kanske inte längre behövs?
Det blir ju tämligen enkelt att bygga, fyra sidostycken som är styckvis linjärt kurvformade 8 mm MDF-boards. De yttre är lite bredare (djupare?) så att elementen kan monteras i den så uppkomna flänsen. Bakstycket består av 16 stycken småplattor, bara aningens lägre än elementen för att kompensera för den mindre innerdiametren. Toppen stagas det hela upp med de aluprofiler jag tänkte använda förut. Kanske även stag någonstans på mitten.
Motstånden är likaså enkla att göra av kanthaltråden. Skulle detta bli en permanent lösning så måste de limmas på ett formstabilt sätt.
Så det är görbart och jag tycker faktiskt att det är extremt enkelt. |
|
|
Topic |
|