Author |
Topic |
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2012/10/07 : 17:35:25
|
Petter: I en linjekällas närfält - Fresnel-zonen - uppstår interaktion mellan ljudvågorna som, genom de sammanlagda fältens geometrier kan liknas vid en gemensam ljudfront i rummet.
Inom det avstånd i rummet där gränslinjen mellan närfält och ytterfält (ingen aning om vad de som kan akustik kallar det) avtar ljudtrycket i rummet med 3db per dubblering av lyssningsavtåndet istället för 6 db. I närfältet avger linjekällan något som kan liknas vid en cylindrisk vågfront. Detta är hög interferens mellan elementen och ger intrycket av en ljudvägg. I närfältsområdet råder en "sweetarea" istället för "sweetspot".
Mha av ovanstående är det i större utsträckning möjligt att skapa ett lyssningsområde i rummet som ger intryck av subjektivt högre dynamik.
Förutom högre effekttålighet och lägre distortion som ges av linjekällor i både när och ytterälten.
För att nå 100 Hz i ett önskat närfält på 3 m med en linjekälla i ett rum, förutsatt att c-c måttet är bra, behöver linjen vara ca 4,5 m. Det är en rätt lång linje. Sen är det möjligt att "luras" lite i specifika rum. Om avståndet från högsta respektive lägsta elementet i linjen till golv respektive tak är mindre än en våglängd så tar rummet vid och hjälper linjen. Detta, och golv/tak reflektioner ger en speglad yta som kan liknas vid en oändlig linjekälla som långsamt dör ut ju längre mot periferin man letar.
Praktiskt så räknar troligen närfältslinjekällekonstruktörer (!) att linjen förstärks så mycket av direkta reflektioner att ca 3 ggr längden av den verkliga linjekällan kan användas för beräkning av det återgivna basområdets närfältsutsträckning, om linjens längd är minst 70% av rummets takhöjd.
Så det är praktiskt möjligt att lyssna längre ifrån linjen än de ca 0,6 m som ges av 100 Hz och 2 m line array.
Hur resonerar/räknar du när du konstaterar att en linje på 1 m fungerar bra ner till 344 Hz?
Ursäkta OT Solhaga!
/P |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
Edited by - Beat on 2012/10/07 17:50:12 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 06:55:20
|
quote: Constant Beamwith nånting...
CBT kräver sk shading, dvs tidskompensering. Detta innebär fler DAC-kanaler och slutsteg. Inte en väg jag vill gå just nu. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 08:42:55
|
quote: CBT kräver sk shading, dvs tidskompensering. Detta innebär fler DAC-kanaler och slutsteg.
jag är inte säker på att det stämmer. D.B. Keele böjer sina CBT/linjer bakåt och åstadkommer på så sätt tidskompenseringen mekaniskt. Shadingen är helt passiv. Vill man däremot ha helt raka linjespelare tror jag du har rätt i det du säger men genom att böja dem skapar man en enklare lösning.
Edit: jag tror att shadingen inte har något med tidskompenseringen att göra. Shadingen innebär att elementens känslighet minskar gradvis från botten till toppen räknat.
Mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2012/10/08 10:29:17 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 10:38:43
|
@FForsman: Okey, fattar. Ändå, med den enklare lösningen blir det mycket dämpning - kraftigare förstärkare behövs samt trafo enligt avsnitt 7.5.3 i detta dokument.
Med andra ord ingen väg jag kommer att gå. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
Edited by - solhaga on 2012/10/08 10:58:09 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 12:26:18
|
- aha, då ska jag sluta tekniknörda om CBT:er...
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 19:28:50
|
EAD?
Edit: Du har ju redan skrivit att det är EAD... Sorry, ibland är jag lite långsam. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 20:00:37
|
Bra förklarat Beat. Jag resonerade som så att en våglängd av den lägsta frekvens som linjen är tänkt att spela. Detta är dock en grov förenkling av verkligheten som är beroende av avståndet. Vill man sitta i närfältet vid 300 Hz, 2.5 meters lyssningsavstånd, krävs en array med 33 st. element vilket går att räkna ut efter denna skrift
http://www.diy-audio.narod.ru/litr/nflawp.pdf
Frågan är också vad som är "tillräckligt bra"... |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 00:02:25
|
Nja, det låter fortfarande diskantfattigt
Så här ser det ut med XTZ:
Mätning med HolmImpulse och en annan mikrofon ger ungefär samma resultat.
Under 200 Hz kan ju förklaras med dipolkanseleringen, men vad är det som händer över 600-700 Hz? Jag får i stort sett samma kurva om jag för mikrofonen längs linjen eller ökar avståndet.
Alla elementen är rätt kopplade; ett niovoltsbatteri får alla konerna att gå åt samma håll. Resistansen är 3,2 ohm, vilket den borde vara. Jag har även kontrollmätt banddiskanterna, de uppträder och mäter normalt.
Är det något fundamentalt jag missar här?
|
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
Edited by - solhaga on 2012/10/09 00:04:16 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 05:32:55
|
Slutsteget klarar inte lasten - koppla om till 8 ohm. Elementen har den karakteristiken - mät på ett element i låda. Elementen ej lämpade för line array i dipol - lådifiera. Principen fel - baffeln måste vara böjd. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 06:21:18
|
Allt är i sin ordning. En linjekälla faller uppåt i frekvens eftersom det blir destruktiv interferens mellan elementen. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 07:02:17
|
Tack Petter för snabbt svar.
quote: Allt är i sin ordning.
Nja, är det det? Detta innebär att jag måste dämpa bort min SPL-vinst för att få en någonlunda rak frekvensgång. Förlorar några bitar...
quote: En linjekälla faller uppåt i frekvens eftersom det blir destruktiv interferens mellan elementen.
Om linjekällan består av många små element. Denna destruktiva interferens är väl inte bara något som ger lägre SPL, det måste väl låta rätt illa också?
Asto hade en kommentar i sin tråd:
quote: stigande kurva mot diskanten är nog bara positivt då de flesta element spelar offaxis.
Är det något att ta fasta på? |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 11:58:10
|
En tokig tanke, men med tanke på det som diskuterats på senare tid med seriemotstånd, hur skulle det funka om man parralellkopplade alla element med en resutlat impedans på 0,0... Ohm och sedan satte ett 5 Ohms serie motstånd på ingången ? av ren nyfikenhet alltså, vilka effekter skulle man få av detta med avseende på frekvensgång etc. ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 12:03:36
|
Förutom att man eldar bort nästan all effekt från förstärkaren i motståndet, menar du ...
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 23:42:17
|
Så var det gjort och grovt inmätt. Behöver nu kompensera ungefär 8 dB mot tidigare 15 dB. Och det låter nu okey. Har inte kunnat upptäcka några effekter av cc-dubbleringen vad det gäller kameffekter mm. Demonterade bafflarna, de hade ju inget med saken att göra.
Soundstage mm i paritet med banden är nu fullt möjligt, och förhoppningsvis bättre än det.
Så nu finns det lite valmöjligheter eftersom med detta cc finns 2x8 element över. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 07:43:11
|
Får ta mig en funderare hur jag skall gå vidare med detta. Kanske läsa på lite innan nästa steg.
Förutom diskantfrekvensgången i första försöket uppvisade den arrayen kraftiga toppar/dalar mellan 7 och 10 kHz, så att återgå till den konstellationen är nog inte aktuell.
En första åtgärd är att fixa så att elementen är lätt flyttbara. Det innebär längre ledare till varje element så att många olika topologier kan testas. Kopplingar görs sedan med sockerbitar. Någon slags baffel/montering med urfrästa slitsar för elementen och blindpaneler vore bra. Undrar om man kan göra den böjbar?
Så det är nog inte färdigt i brådrasket.
Idéer och uppslag mottages tacksamt. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 09:04:02
|
För många år sedan så gjorde jag små öppna bafflar med Tangbands 3"
Första varianten med 4 element spelade ok med inga konstigheter i diskanten. Andra varianten med 6 element tappade diskat vid 2Khz o uppåt. Skillnaden mellan dem var att i första så var elementen oförsänkta på baffeln i andra var de planmonterade.... När vi flyttade ut elementen så försvann dippen i diskanten
Om det har någon relevans i det här fallet vet jag inte, men det kan vara värt att testa lite olika förhållanden på elementmonteringen
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Topic |
|