Author |
Topic  |
|
Ismo_K
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/09/30 : 22:49:31
|
Hej på er, jag vill bara börja med att säga att jag är ny inom området skivspelare, så det kan dyka upp följdfrågor som kan upplevas självklara. Ha tålamod Då till problemen, jag köpte i somras en Technics 1210 MK2. Efter ett tag fick jag för mig att uppgradera denna spelare. Med låg budget och ingen kunskap så har jag läst mig till att en RB300, armplatta och en VTA justerade skulle bli en bra uppgradering för mig. Har nu monterat klart allt det låter hyfsat men jag skulle behöva info om hur man ställer in exakt nåltryck, hur påverkar VTA inställningen ljudet och vilken av alla inställningsmallar ska man använda sig av för att montera pickupen rätt? Sedan undrar jag givetvis om fötter, mattor och kablar gör den enorma skillnad som beskrivs på olika sidor? Jag har spanat in följande produkter:
http://www.isonoe.com/index.html
http://www.thefunkfirm.co.uk/page21/page21.html
Tack på förhand 
|
// Ismo |
|
forzell
Member

59 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 07:40:18
|
Vet inte jätte mycket , Men jag vet att jag testat att byta fötter till just Isonoe fötter på min SL.1210M5G. Kunde dra på lite mer innan nålen började hoppa :)
|
// Roger |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 09:05:52
|
Hallå där! Om du inte redan är medlem på vinylengine.com bör du bli det för att kunna ta del a deras enorma utbud av kunskap inom området.
Här hittar du t.ex. inställningsmallar för nålens position i tonarmshuvudet, dessa kallas för ARC Protractors och denna använder jag: http://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?rega_arc_baerwald.pdf Eller om du skulle vara mera lagd åt Stevenson hållet:  http://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?rega_arc_stevenson.pdf
VTA är enklare att justera in. Försök utgå ifrån att tonarmen är parallell med skivans yta om du tittar från sidan. Är tonarmsbasen lite för hög kan det resultera i ett lite vassare ljud, och hänger den lite nedåt kan diskanten bli aningen avrullad.
Ang. fötterna så är det nog en av de saker som påverkar ljudet mest på en Technics SL-1200. Min egen SL-150 MkII är ganska usel då det gäller stomburna vibrationer... Jag är själv i processen att tillverka en luftfjädring för att minska feedback.
MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 10:40:10
|
Här kanske du hittar en del vettiga tips: http://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/
Jag har beställt en nålvåg för att lättare kunna ställa nåltryck. Rätt VTA gör skillnad, bara att pröva sig fram.
Angående fötter, mattor mm. så finns det minst två skolor - dämpa vs. koppla hårt, low mass vs. high mass...
Något som jag tycker gjorde skillnad var när jag skaffade en skivklämma, skivan kopplas stenhårt mot tallriken men utan att addera så mycket vikt.
Som jag ser det är dessa parametrar viktiga: Mekaniskt oljud (rumble) ska dämpas o smörjas bort. Skivan ska kopplas hårt mot tallriken (som bör vara så tung som lagret tillåter) för att få stabilare hastighet. Nåltryck och VTA ska vara rätt inställda, gärna antiskatingen också. Detta är viktigare än om man har arm X eller Z, tycker jag, men andra kan tycka tvärtom det är bara att testa sig fram.
Ett budgettips - Clas Ohlsons vibrationsdämpande plattor http://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%C3%A4mpare/Pr309687000 Kan med fördel klippas/skäras i mindre bitar, riktigt bra grejor.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
forzell
Member

59 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 11:57:15
|
Ursäka om jag stjäl tråden lite..
Någon som vet hur mycket vikt sl-1200 lager tål ? har en skivpuck på ca 500 gram , Känns som att den borde tåla det ?
MH |
// Roger |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 12:45:24
|
quote: Någon som vet hur mycket vikt sl-1200 lager tål ? har en skivpuck på ca 500 gram , Känns som att den borde tåla det ?
Det tål den nog, men frågan är väl snarare om det kan generera mer rumble då belastningen på lagret ändras? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
Ismo_K
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 15:01:45
|
Tack för alla snabba och utförliga svar. Det är mycket att sätta sig in i, men jag klagar inte .
Jag har nu kollat inställningarna igen och tror att jag har gjort allt enligt regelboken, har det någon betydelse i vilken ordning som allt ska fixas? Samtidigt som jag köpte min spelare så införskaffade jag en AT95E, 760g skivpuck och en orginalgummimatta då den saknades vid köpet. Inställningen av pickupen är gjord med "The Rega Stevenson ARC Protactor". VTA inställningen är gjord med ett ögonmått. Nåltrycket är det rekomenderade från vinylengine dock utan nålvåg. Antiskatingen är på 1. Jag tycker att det låter hyfsat men undrar givetvis om jag krämar ur allt jag kan ur min budget HiFi. Om jag ska ge ett exempel så tycker jag att Contrabasen låter ljummen på Dave Brubecks - Take Five. Jag hade önskat lite, vet inte hur jag ska förklara detta... Mer rassel då strängar rör sig? Det ska låta akustiskt?
Det kanske har med anläggningen i övrigt att göra? Jag har följande hårdvara:
Cambrige Azur 640P-S, Yamaha RX-V767B, NAD C272, B&W 603 "BiAmp" med Van Den Hul CS-122 Hybrid samt Tara Labs RSC Axiom mellan receiver och slutsteg. Signalkabeln från ria är en vanlig Profigold.
Givetvis har jag spanat in en ny pickup också som heter AT440MLa, vad tror ni om att ha denna på istället för den nuvarande. Jag vill betala så lite som möjligt men få det att låta som om det har kostat skjortan 
|
// Ismo |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 16:13:31
|
Grundinställning för antiskating är att den har samma värde som nåltrycket i gram. |
 |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 19:50:51
|
Jag har byggt ihop en 1210 efter samma recept som du. Jag tog en RB300 med origin live bakstycke från en P3 jag har.
Regas gradering för nåltryck stämmer tyvärr ibland inte, jag har en enkel nålvåg att ställa med men i brist på det kan man ju alltid använda Bosse Hansson's trick med att man ska ställa nåltrycket så att nålen fjädrar in halva vägen så att säga. Har en testskiva jag kan kontrollera antiskating med men det verkar ärligt talat inte spela jättestor roll, kanske beror på vad man har för pickup etc (Ortofon OM30 för min del).
En annan sak är att upphängningen i pickupen brukar mjuka upp sig efter ett antal timmars spelande, så det kanske kan göra stor skillnad på din pickup om den inte gått så många varv ännu.
# Jon |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 19:53:26
|
"Beg to differ..." tomano58 
Rega har väldigt ofta alldeles för kraftig Antiskating och det är sällan man behöver krypa över 1.0 på reglaget.
Och Ismo_K, jo, det har viss betydelse i vilken ordning man gör inställningarna. Men det är inget hinder att man kontrollerar dem i valfri ordning?
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 21:29:30
|
forzell @ en fråga om isonoe fötterna: hur förändrade sig ljudet med fötter, av din förklaring att du kunde dra på mer visar att de isolerar bra från underlaget men resten är jag också nyfiken på.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 22:23:13
|
quote: Någon som vet hur mycket vikt sl-1200 lager tål ? har en skivpuck på ca 500 gram , Känns som att den borde tåla det ?
Ja den tål säkert 500gr och varför skulle man få högre rumble? Jag är inte så säker på att en skivpuck egentligen behövs. Jag har inte en enda skiva som har så dålig form att man behöver trycka ner skivan i mitten. Sedan det här med antiskating. Jag trodde länge att antiskating skulle ha samma värde som nåltrycket. Men det visade sig när jag lade nålen på ett ograverat lack, då drog pickupen iväg istället för att stå still. Så numera använder jag ett lack när jag ställer in antiskating och det behöver man bara göra en gång när man bytt till en ny puppa eller arm. |
Edited by - gcs on 2012/10/01 22:24:01 |
 |
|
forzell
Member

59 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 23:23:40
|
Lite oklar beskrivning , Hade skivspelaren väldigt nära ena högtalaren och det som skedde då när jag lyssnade ganska högt var att nålen började hoppa på skivan, finns väl ett namn på det fenomenet. När jag bytte fötter så kunde jag spela inte så mkt högre men lite högre före detta skedde.
Finns säkert billigare fötter som fungerar lika bra , Men tycker att de var fina att se på också ..
MH |
// Roger |
 |
|
forzell
Member

59 Posts |
Posted - 2012/10/01 : 23:27:51
|
Oj missade halva din fråga. Märkte inte så mkt annat än det jag just beskrev , Men förbättring var det säkert, Hade väldigt dåliga/misslyckade DIY högtalare vid det tillfället, Så kan nog inte analysera mer än så .. :)
MH |
// Roger |
 |
|
Ismo_K
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 07:33:40
|
Ok nu börjar saker falla på plats Åter mycket tacksam för alla svar.
Några följdfrågor i vanlig ordning, vad skulle vara det bästa köpet till att börja med. Testskiva, elektronisk nålvåg, isonoe fötterna? Fins det något speciellt märke på skiva eller våg som rekommenderas speciellt och varför? Eller någon som bor i närheten av Östra Centrum i Göteborg, kan komma förbi på en kaffe med test skiva eller våg .
JonFo: Menar du att karaktären på pickupljudet ändras efter tiden tex att den spelas in, min har rullat uppskattningsvis 50 timmar. Gör detta verkligen så mycket för ljudet? Sedan undrar jag givetvis om du är nöjd med spelare eller om det finns saker att önska av den. |
// Ismo |
 |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 16:47:02
|
Ja det var det jag menade, men efter 50 timmar borde det märkts om det ändrade sig.
Jag är nöjd med 1200, tycker dom är trevliga bland annat för att dom är väldigt enkla att ställa in.
Ärligt talat tycker jag inte det är något som helst fel på orginalarmen, anledningen till att jag bytte till en RB300 var att jag ville ha ett litet byggprojekt. Just nu har jag två 1200, en med orginalarm och Concorde30 och en med RB300 och OM30 och jag tycker inte det är så stor skillnad som vissa vill göra gällande när det gäller byte av armen. Det var betydligt större skillnad att byta mellan en elliptisk nål till en fine line än vad det är att byta arm, men det är bara min ringa åsikt.
# Jon |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 18:47:41
|
Om man vill undvika rundgång från skivspelaren kan man göra som så. Köp en cykelslang som man pumpar upp delvist och sedan lägger man en lagom stor spånskiva ovanpå. På den ställer man sedan skivspelaren och man slipper rundgång. Kolla bara att skivspelaren står i våg. Min skivspelare står 50cm framföre bashögtalarna utan rundgång. Jag har lyssnat med stetoskopet på skivspelaren och kört så att det ryker utan att man hör musiken i skivspelarens chassi. Det måste väl ändå anses som tillräckligt bra. |
 |
|
forzell
Member

59 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 19:13:27
|
Låter ju som en kanon lösning för att slippa vibrationer ! Detta ska utforskas någon gång jag har tid :) |
// Roger |
 |
|
Stefaeri2001
Member

563 Posts |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 16:54:50
|
IsmoK> BTW, jag hade gärna kommit förbi med grejor men bor tyvärr för långt ifrån.
Cykelslangsvarianten kanske är bra och inte för dyr att prova heller, annars är ju klassikern att ställa skivspelaren på en hylla som hänger på väggen. Linnister brukar ju lovorda Ikea's "Lack" bord, det är ju inte allt för dyrt att testa heller.
Själv har jag mina stående på någon slags hifi rack jag kom över billigt, men är lite sugen på att flytta till vägghängda hyllor för att kunna ställa centerhögtalaren överst i racket istället.
# Jon |
 |
|
Ismo_K
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 18:46:27
|
Sådär tror att jag har kommit så långt som det går med de prylarna som jag har idag. Tack för all info. Köpte Knosti vinyltvätt samt nålvåg på Ebay, hemma hade det kostat ca 800 pix mer :) |
// Ismo |
 |
|
|
Topic  |
|