Det är dags att köpa basreflexrör. I cantonen sitter det 18 cm långt rör med innerdiameter på 59 mm. Ger 28,3 cm2. Det närmaste jag kan hitta är detta http://www.eluxson.se/basreflexror/885-mbr-65-cr.html. Skillnaden gör en cm2. Kan det påverka resultatet nämnvärt? Får köpa 4 st eftersom de bara är 110 mm långa men de får skarvas. Har kvar Laminat LM275 sen droppbyggena. Ska väl gå att skarva med.
Menade inget ont om dina HT fixarstig, de är alls inte av budgetklass, och dina nya lådor är fantastiskt fina. Jag påpekade bara att Canton nog inte är så sanningsenliga i sina specar, eller rättare sagt det är inte angivet vid vilken nivå de mätt... Ber om ursäkt om jag uttryckte mig så att du tog illa upp...
Klart du ska fortsätta tråden...
Blir stabila lådor det där.
Jag satte Bitumen på insidan på mina gamla Avance, tror det blev lite bättre faktiskt :) Tyvärr blev innervolymen lite mindre av mitt ingrepp...
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Dags att ta hål för terminalerna. Kunde inte hitta den rektangulära hålsågen så det blev till att förborra för sticksågen.
Och det ser ju ok ut. Visar sig sen när de ska monteras. Kablarna till terminalerna är lödda så test var inte att tänka på.
Eftersom det verkar vara ok att flytta filtret närmare basen valde jag att ha dem horisontellt för enklare montering. Eftersom det inte gick att borra inifrån så fick det borras utifrån. Inte mycket att spela på så en kloss borrades med pelarborren och fick styra borret. Verkar som om det blev ok. Visar sig vid monteringen.
Sen i med M4 bultarna med lim på. "Precision" ska väl duga här
Sidorna monteras. Som vanligt mycket lim. Lite trångt så en isärpressning fick ordnas. Vändbara snabbtvingar är bra i såna lägen På bakstycket fick jag ta PL600 för att fylla ut då det felade 1 mm
Jag hoppas ju i alla fall att jag inte hör någon skillnad till det sämre. Har nu limmat låda 2. Innan jag börjar med bafflarna ska lådorna slipas och oljas. Sen kommer det eländiga fräsandet. Blir lättare i MDF än bok. I bok ville hålen bli lite ovala pga träfiberriktningen.
Det var uppehåll idag så det passade att jobba utomhus. Orkar inte städa källaren från mera slipdamm så sånt får ske utomhus. Slipade av toppar och bottnar.
Skarvarna blev överlag ganska bra
Nu väntar "Eriksonslipskivan" på fronterna. Ett riktigt mögjobb Fast det funkar mycket bra och ger bra resultat om man ligger i ordentligt. Bra ide Eriksson