HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Alignment protractor till Hadcock GH228?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/18 :  21:40:59  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Jag har köpt mig en begagnad Hadcock GH228 och letar efter en fungerande protractor. Jag har hittat en på Hadcocks hemsida samt på vinylengine. För att förvisa mig om att det var rätt skala på utskriften så googlade jag efter null points. Hittade information om att dessa skulle vara 57 samt 121mm. Dessa mått kan jag inte få till på protractor'n.

Någon som kan hjälpa mig?

Imperial
Medlem i AÖ

2812 Posts

Posted - 2012/09/19 :  16:24:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kolla med Mirre på Veteran hifi.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/09/19 :  17:15:10  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Tycker dock att nollpunkterna låter lite märkliga. troligare är att det skall vara 66/121 (Baerwald)

Edit: Kanske korrekt ändå. Hittade detta på ett forum:

The 228 is not too short ... it simply was not designed to be aligned using Baerwald null points. As told to me by GH "hisself" the arm was designed to be a Thorens "drop-in" replacement thus it conforms to the geometry of those arms. But if you do lengthen the arm to the current 242 length it does align using the Baerwald null points and the old Thorens mounting position.

To align the 228 with Baerwald null points simply change the pivot to spindle distance or the offset angle.

Edited by - tomano58 on 2012/09/19 17:20:33
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:11:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Titta på denna sidan där finns en protraktor att skriva ut just för din arm, jag har själv använt flera av traktorerna ;) som finns tillgängliga här med mycket gott resultat.

http://ls3-5a-forum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=213

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:29:32  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Informationen på sidan som Bubbel hänvisar till säger att det är Baerwald Protractor som skall användas. Medan inlägget ovanför säger att man inte skall använda Bearwald...
Det blir nog till att prova sig fram och slita av sig håret....

Har precis skickat iväg ett mail till tillverkaren. Får se om de svarar.
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:42:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var längesedan jag tänkte på vad som är som sägs vara rätt bara det låter bra och inte orsakar variationsfel så använder jag det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/20 :  21:10:58  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Ingen kritik mot någon med mitt förra inlägg.

Vill bara hitta rätt information. Har tidigare provat mig fram med andra armar vilket tar tid. Självklart vill jag ta en genväg... Mailar just nu med Charles Hadcock och hoppas på att han skall kunna dela med sig av null points'en. Kommunikationen blir lite torr med min skolengelska

Skrev ut protractor'n ifrån Hadcocks hemsida utan någon justering vid utskriften. Fick då punkterna till 65/119.5
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2012/09/21 :  13:56:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag var hade precis vaknat upp från en litet tupplur, det jag ville ha sagt är att det finns inget rätt och fel även om någon anser att en viss nollpunkt är rätt så innebär det att en annan kanske är bättre då den passar bättre till ens egna referenser.

Själv har jag väl provat det mesta men gjorde en egen efter det att LennArt hade en artikel om tonarnar och pickupinställningar här på forumet.

Läsvärt även för den erfarne http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/index.html

Anders

Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/21 :  20:16:56  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Tack för länken!
Nu har jag något att förkovra mig i helgen.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2012/09/21 :  21:46:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Trevlig arm om än pysslig. Sålde en hel del av dem på den tid den var på modet, 20-25 år sedan. Har för mig att Mörch kom på mode efter denna.

Det är inget unikt med GH228, att Baerwald inte skulle vara applicerbart på denna är rent trams och tyder på okunnighet. Det handlar enbart om geometri. Men detta har väl Bubbel redan antytt.

http://www.enjoythetrack.com/BaerwaldLofgren2.xls

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/21 21:50:11
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/21 :  22:01:55  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Tack för bekräftelsen!
Då kör jag på Baerwald när jag har fått loss skruven som håller tonarmsskalet (headshell)..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000