HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Drömmer om frontladdade kickbashorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:08:46  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kickbashorn eller kickbin är vad jag förstår högtalare som används för att ge trummor den där kicken utan att belasta övriga PA systemet.

"Det hade varit skoj att kunna mäta upp transienta beteenden med verkligt programmatrial."

Du kan göra detta med HOLMImpulse då den klarar av att konvolvera med vilken signal som helst.
Går även att se effekten av mp3 om man vill.
THD kräver dock frekvenssvep.

Så länge systemet är miniphase så har varje förändring i tonkurvan en motsvarande förändring i fas vilket resulterar i samma förändring i impulssvar.

PetterPerssons simuleringar visar detta. Mina egna tester med serieresistans visade på samma beteende när man EQat signalen till samma nivå vilket gav identiskt impulssvar. Dock skillnad i THD.

Det intressanta är när saker slutar vara miniphase och börjar uppvisa förändringar i fas eller tonkurva som inte följs åt. Allpassfilter är ett exempel. Hilbert är en annan. Avstånd räknas också men då det är en uniform förändring spelar det ingen roll.
En spole i serie + EQ till samma nivå skulle vara intressant att se, vet ej om den är miniphase eller inte.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/minimumphase.html

En DSP1124P eller annan pEQ, lite mätverktyg och ett par timmar så har man lite bättre förståelse för det hela.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:10:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vad är "kickbashorn"? Något populär-uttryck i PA-svängen? Ser gärna en väl definierad förklaring.

Ett horn som ger en bra kick i basen.

Enkelt?!

Vill du ha ett mer korrekt uttryck så lyder det väl såhär "midbashorn med liten peak runt 80 - 120 Hz och en bra transientrespons".

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:12:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Däremot, om elementet impedanskorrigeras först låter det mycket bättre
och framförallt tajtare och mer dynamiskt.

Hur ser impedanskorrigering ut?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/20 :  21:32:17  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Midbashorn som ens tar sig ner till 80Hz hade varit trevligt. Synd att de blir så förbaskat stora.

/Marcus
Go to Top of Page

chrilla
Starting Member

4 Posts

Posted - 2012/09/20 :  21:38:39  Show Profile Send chrilla a Private Message  Reply
"En spole i serie + EQ till samma nivå skulle vara intressant att se, vet ej om den är miniphase eller inte."

Det finns en tråd på Faktiskt.se om just det, där "lilltroll" visar att disten minskar med en större spole och EQ än att ha rätt värde utan EQ, hittar inte tråden dock
Tror tråden handlade om variabel utimpedans på förstärkare och högtalaren var en 2vägare med Seas CA18RLY

mvh Christer

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/09/20 :  22:53:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Midbashorn som ens tar sig ner till 80Hz hade varit trevligt. Synd att de blir så förbaskat stora.

Bruce Edgar säljer/sålde ett 80Hz horn som inte alls är särskilt stort, dock är det förstås förminskat och därmed kompromissat.
Ett fullstort horn med 80hz flare blir däremot en rejäl klump.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/21 :  00:57:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kickbas är PA-jargong, i hifisammanhang är den korrekta benämningen midbashorn tror jag.

Hornen ska funka mellan 80 och 300 Hz. Det blir stort, men det gör inget. Det är manligt med stora horn :-)

Det jag är ute efter är bashorn med fina värden på grupplöptid och transientrespons. Frontladdat för att få kontroll på "fasen". Jag har idag bakladdade 4530, men är skeptisk till impulssvar och svacka vid 150. Gillar dock sparken (kicken) i trummor. Alltså nånting mer hifibetonat än 4530.

Jag har släppt alla ambitioner att skapa saker som kan klassas som hifi. Den musik jag lyssnar på är ofta söndermixad ändå. Så att skruva upp basen för att få det att låta "rätt" är helt ok i min värld. Det är roligt med högtalare som kan välta saker :-).

Jag är helt enkelt dynamik-junkie i första hand. I andra hand sätter jag upplösning i stereobilden. Rak frekvensgång kommer i tredje hand.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/09/21 :  01:01:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om det inte gör nåt om hornen blir stora och det inte behöver vara "hifi", då är det väl inga problem längre...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/21 :  01:18:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Föll på eget grepp :-)

Det enda återstående problemet är spridning. Jag kan leva med en sweetspot, men det vore kul om det går att skapa något som låter bra (frekvensgång) i en större del av rummet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/21 :  07:31:15  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag har förundrats lite hur det kommer sig att Edgarhornet kan gå så lågt när det är så litet. Vore kul att lyssna på ett sånt nån dag. Har för mig att Time hade ett sånt, kan ha gjort sig av med det förstås.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/21 :  08:13:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Edgars 80/100 beter sig ung. på samma sätt IRL som när man simulerar det i HR.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/21 08:16:05
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/23 :  18:51:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
quote:Däremot, om elementet impedanskorrigeras först låter det mycket bättre
och framförallt tajtare och mer dynamiskt.

Hur ser impedanskorrigering ut?
Mvh Johannes.

En LCR-krets (impedanstoppkorrigering vid resonansfrekvensen) samt en
RC (talspoleinduktanskorrigering) parallellt med elementet.

quote:
Jag har förundrats lite hur det kommer sig att Edgarhornet kan gå så lågt när det är så litet. Vore kul att lyssna på ett sånt nån dag. Har för mig att Time hade ett sånt, kan ha gjort sig av med det förstås.

Det är rätt, på grund av den lilla mynningen övergår hornet något från
att vara horn till att bli kvartsvågspipa vid frekvenser nära 80 Hz.
Tonkurvan är rätt vågig. Jag har både mätt, simulerat och lyssnat på
Edgars 80 Hz-horn och det låter så bra som det kan göra med de
designkriterierna. Ett fullstort horn låter något renare och mer
transparent men skillnaden är inte så stor som man kan tro. Edgarhornet
är en riktigt bra kompromiss.

Edit: stavfel...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2012/09/23 18:53:09
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/23 :  20:15:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
80Hz Edgarhorn i 1,0*Pi med av B.Edgar rekommenderad driver:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/09/23 20:18:57
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2012/10/01 :  22:40:17  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
edgar hornen dom står kvar mostdiy.

18 ska de va.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/01 :  23:34:59  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Är det någon som vet var man hittar ritningen till 80 Hz Edgarhorn och vilken driver som det är designat för?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000