Author |
Topic |
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/17 : 23:52:28
|
Jag blir inte nöjd med mina simuleringar av kickbashorn. Om jag låter hornresp optimera det hela blir det väldigt fin kurva över den utstrålade energin, men om jag väljer att titta på spl vid 0 grader (titta rakt in i tratten) så stiger spl med 10 db från 80 till 300. Simulering i 2 pi. Vid 30 grader börjar det se bra ut.
Om man ska tro Hornresp så borde inte frontladdade horn funka.
Påverkar rummet så att det inte blir så stor skillnad i verkligheten? Eller finns det en annan förklaring? |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/09/17 : 23:59:06
|
Mina gamla midbashorn hade en stigande kurva i simuleringen men mätte rakt då de stod på golvet nära vägg. De nya hornen simulerar rakt men mäter fallande då står på golvet en bit från väggen och mäter rakt om jag lyfter dem 8-10cm från golvet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 06:24:22
|
Låga frekvenser sprids mer än höga, så jämför med ett klassiskt baffelsteg. Detta går att undvika genom vägg/hörnplacering. Din simulering är alltså helt korrekt. Ju effektivare horn du simulerar, desto tydligare blir effekten du talar om. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 06:33:58
|
Tack Petter och Fuling! Då blir min följdfråga, hur konstruerar man ett horn som inte är lika effektivt? Utan att ändra element. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 07:15:15
|
Varsågod. Att köra samma element men minska effektiviteten är ingen bra idé. Då kommer elementet inte möta rätt motstånd med resonant beteende till följd. Leta upp ett element med låg massa och högt qts. Sätt det i ett horn med stor s1 och stor bakkammare. Dock är det bättre som du har det nu men justera med eq eller en seriespole. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 07:33:53
|
quote: justera med eq eller en seriespole.
Nu måste jag bara spy lite galla över den där ovan nämnda seriespolen. Simma hornet med ökad induktans och titta framförallt på impulsrespons och gruppförsening. Skall det vara ett kickhorn så är extra induktans lika välkommet som en rotfyllning på julafton eller en släng av cancer till nyårsfesten.
Mvh Johannes. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 08:02:58
|
Har inte mätt mina horn men de simmar också en stigande kurva med frekvensen om man mäter directivity 0. Ändrar man till 2pi blir det betydligt bättre så jag antar att en placering närmare hörn/vägg skulle jämna ut frekvenskurvan en aning.
Om placering inte får någon ordning på kurvan, eq och/eller seriespole? (seriespolen är iof en typ av eq) /Marucs |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 08:04:59
|
Ett koniskt midbashorn med en st Beyma 12P80Nd.
Den översta simmen är utan extra Le och tillhörande serieresistans. Den undre är med 3 mH och 0,5 ohm extra.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 08:07:56
|
Mer av en waveguide än ett horn kanske men det går fortfarande under benämningen tratt.
Mvh Johannes. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 18:31:02
|
quote: Dock är det bättre som du har det nu men justera med eq
Så får det bli, vill inte gärna byta element, kolla parametrarna nedan. Jag hade tänkt att använda digitala filter och då är det väl en smal sak att få till. Den här lösningen borde jag ju ha kommit på själv
Tack för bilderna Johannes, ska genast simulera stegsvaret!
Gissa elementet
FS QTS QMS QES VAS EFF PE XMAX RE LE SD BL MMS FLUX
60 0.17 1.8 0.19 79.3 8.6 150 3.05 6.3 0.4 0.053 21.7 36 1.35
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 18:52:06
|
quote: Gissa elementet
Vifa P21WO-20-08???
Frihet-8 (eller är det E-120? Fs tyder på E-120.) är ett fint element. Borde funka mer än bra. Tänk på att testa med strömdrivning. Simma med ett 3,3 - 10 ohms motstånd i serie. Tror det sänker distortionen påtagligt.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/09/18 18:54:15 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 19:17:46
|
Strömdrivning till horn, kan det vara nåt? Jag har lekt med tanken som ett sätt att få upp nivån uppåt i frekvens men jag misstänker att det straffar sig i samband med impedanspucklarna vid avstämningen. Tankegången blev inaktuell när jag fick tag på nya element och stämde av bakkamrarna rätt så att frekvensgången blev rak upp till över 1khz. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 19:38:44
|
quote: Nu måste jag bara spy lite galla över den där ovan nämnda seriespolen. Simma hornet med ökad induktans och titta framförallt på impulsrespons och gruppförsening. Skall det vara ett kickhorn så är extra induktans lika välkommet som en rotfyllning på julafton eller en släng av cancer till nyårsfesten.
Mvh Johannes.
Ja, det är väl klart som korvspad att impulsvaret förändras om ett filter införs?! Ibland får man välja det bästa alternativet. Jag har själv haft midbashorn som jag åtgärdade på just detta viset. Det gick hur bra som helst och Bo Bengtsson, Bernt Jansson med flera har sagt att det är bland det absolut bästa de hört. Hellre en korrekt tonkurva än en stigande mot högre frekvenser. Det har jag provat och det låter bara kallt och tråkigt. Har du koll på vad som ens är möjligt att höra skillnad på innan du spyr galla över beprövade lösningsförslag? Bygg och lyssna först innan du beter dig oförskämt på öppet forum. Det uppmanar inte direkt till någon konstruktiv diskussion att kalla basreflex för kräkreflex och göra fåniga jämförelser över väl fungerande lösningar.
Simulering i 2pi över mina midbashorn med och utan 2 extra mH
Photobucket verkar krångla nu, bilderna kommer förhoppningsvis snart... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 19:41:25
|
Om strömdrivning ska fungera måste impedanstoppatna stämma överens med tonkurvans dippar och hornet måste ladda (öka impedansen) så pass mycket i dalarna att tonkurvan inte påverkas lika mycket som vid höga frekvenser. Bara att simulera alltså Bakkammaren behöver då förstoras. Även S1 brukar behöva göras större för att kunna få en fin tonkurva igen. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 19:52:53
|
Strömdrivning + EQ
Fast EQ är ju såna där saker som förstör ljudet! Är ju bara idioter såsom PA folk och dom som mixar/mastrar musiken som håller på med sådana hemskheter. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 20:03:56
|
quote: eller är det E-120? Fs tyder på E-120
Rätt svar! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 20:05:45
|
Menar inte att vara bakåtsträvande men jag kan inte undgå att tycka att det känns lite överarbetat med strömdrivning i sammanhanget. Distortion borde väl ändå inte vara något stort problem i horn där konerna knappt rör sig? |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 20:09:47
|
Strömdrivning?
Jag tänkte filtrera aktivt och driva med LAB1000. I min värld är det strömdrivning. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 20:15:08
|
Aha, då pratas det om två olika saker. I "min värld" är strömdrivning då man använder en förstärkare med näst intill oändlig utimpedans, resultatet blir att den för en given inspänning ger ifrån sig en given utström istället för utspänning. Användbart i vissa sammanhang. I fallet med frontladdade horn tror jag personligen mer på vanliga förstärkare där utspänningen är given och strömmen blir som den blir, dvs låg utimpedans. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 20:58:16
|
Alltid lär man sig nåt nytt. Jag googlade lite på förstärkare för att försöka förstå det där med strömdrivning, och hittade denna intressanta tråd : http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps_7.html. Rörförstärkare är i princip strömförstärkande och transistorsteg i princip spänningsförstärkande.
I ett horn har man väl inte så stor nytta av hög dämpfaktor? Alltså borde det funka bra med rörsteg. Strömförstärkning alltså. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 21:17:17
|
Tjenare!
Ett rörsteg ger spännings sving som man sedan transformerar ner för att anpassa till en högtalare å det är inte så höga strömmar man pratar om jämfört med motsvarande uteffekt ifrån en trisse stärkare.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 21:19:34
|
quote: Rörförstärkare är i princip strömförstärkande och transistorsteg i princip spänningsförstärkande.
Nja, den generaliseringen köper jag inte riktigt. Vet inte riktigt var gränsen går men jag gissar på att man kan dra den vid en dämpfaktor på 1, alltså t.ex. 8 ohms utimpedans vid 8 ohms last. De allra flesta rörförstärkare ligger under 8 ohm på utimpedansen vill jag nog mena.
Hur mycket dämpfaktor hornen sen behöver är ju frågan. Har inte gjort några riktigt pålitliga mätningar själv men jag tycker mig ha sett en tendens att mid och diskanthorn drivna av kompressionsdrivers inte verkar bry sig så mycket om utimpedansen medan midbashorn med konelement kan vara kinkigare. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 21:31:46
|
Jag driver mina bakladdade horn med 10 ohms serieresistans. Det fungerar utmärkt tycker jag. Det är ett par B&C 10PS26 i ett par BIB-lådor. (Koniska horn avstämnda till halva resonansfrekvensen.) Jag tycker mig inte ha problem med attack och kick utan det kan slå otroligt hårt vid behov. Med strömdrivning så försvinner mycket av den grynigheten jag upplever att hög-effektiva papp-konade element har.
Mvh Johannes. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 22:09:03
|
quote: Simma med ett 3,3 - 10 ohms motstånd i serie. Tror det sänker distortionen påtagligt.
Bara att öka på Re i Hornresp? |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/09/18 : 22:12:14
|
Nej. Du skriver in serieresistans i Rg rutan. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/09/19 : 19:07:00
|
På vilket sätt är det oförskämt att ha en kunskap baserad på erfarenhet och vilja propagera för den? I min värld är snabbare bättre då musik inte består av trista sinustoner, utan oftare skarpa transienter, övertoner och moduleringar, klippta signaler mm godis.
Om du nu kan så mycket mer än mig, kan du förklara hur elementet i ett kickhorn kan accelerera snabbare med en spole mellan förstärkarens utgång och elementets terminaler? Jag utgår från att hornet skall kunna återge enormt snabba transienter som tex kantslag på trummor, elektroniskt skapade vågformer som fyrkantsvåger och liknande.
Mvh Johannes. |
|
|
Topic |
|