HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra hörsel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/13 :  14:35:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag sitter lite och funderar om jag ska vara glad eller ledsen. Det som föranledde dessa tankar var dels det jag läst på olika hififorum genom åren och dels att jag precis satt och läste i tråden om skärmad respektive oskärmad nätkabel. Jag gjorde ett test för ett par år sedan där mina Bryston 28B-SST och mitt NAD 208 kunde driva samma högtalare och med en knapptryckning på en fjärr kunde jag snabbt switcha mellan dem. Jag hade naturligtvis dämpsats på ingången på steget med högst gain så att utnivåerna var absolut matchade. Jag hade förväntat mig en ganska stor skillnad och visst är 28B-SST ett kvalitetssnäpp upp men ingen natt och dag skillnad. Jag bjöd in två kollegor varav den ena är mycket intresserad av ljud och har stor lyssningsvana. Den andra är inte heller en duvunge i sammanhanget. Vi gjorde en blindlyssning med mig själv som testledare. Eventuellt gjorde vi det lite svårt för oss då vi använde oss av skiftande och ibland okänd musik. Hur som helst så var det ingen av dem som signifikant kunde höra skillnad i detta test. Jag är dock övertygad om att det går för öppet och subjektivt tycker jag det är ett kvalitetssnäpp upp från Nad till Bryston. Tänk er, inte ens skillnad mellan två helt olika konstuktioner och helt olika prisklass.

Sen läser jag att folk hör skillnad på olika nätkontakter, olika skärmar på nätkabeln etc. Att det kan finnas specialfall med instrålad/utstrålad HF etc kan jag köpa men folk hör ju nästan alltid skillnad. Jag ställer mig frågan varför inte jag gör det? Har jag taskig hörsel eller vad är det frågan om? Kanske ska va glad att jag kan nöja mig med standardkablar eller gråta för att jag inte får höra alla roliga detaljer?

Lite reflektioner såhär på eftermiddagen........

I'm not a complete idiot, some parts are missing

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2012/09/13 :  14:54:28  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Jepp, du har risig hörsel. Börjar bli gammal ;)

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/13 :  15:21:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag hör inte heller skillnad på alla "superkablar", men så har jag en hörselskada sedan 30 år.

Fördelen är att man inte behöver jaga efter svindyra kablar och kontakter i kryptonit

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/13 :  15:39:23  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är det som är en av fördelarna med att köra aktivt eftersom det inte verkar vara lika kinkigt när man hoppar över passiva delningsfilter. Jag misstänker också att valet av effektkabel och slutsteg blir känsligare när man har passiva högtalare.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/13 :  15:58:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Lite OT men: Aktiv drivning med direktkopplade förstärkare är ofta (alltid antagligen) inte det bästa utan man når bättre prestanda (lägre distosion och lägre termisk kompression) om elementen drivs via en optimalt avvägd impedans (ur både reell och reaktiv synvinkel). Detta beror på att även impedansen är distorsionsbehäftad (vilket man märker om man studerar strömmen som går in i ett element) och det är alltså inte bara olinjäriteterna i elmentens överföringsfunktion som ger distorsion. Genom att analysera detta i de aktiva frekvensområde elementet ska avändas kan man optimera en drivimpedans.

Uttryck oerhört kortfattat :)

Ryst> Ja det är väl så....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:42:08  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag håller inte alls med om att det skulle låta sämre. Jag för min del går aldrig tillbaks igen. Man kan ju fundera på varför de flesta studios som producerar den musiken som vi gillar och låter så bra trots att musiken är monitorerad med aktivt delade högtalare.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:52:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det finns ju inget som säger att de aktiva förstärkare du har i dina högtalare inte är optimerade att driva just de element de är kopplade till via en optimal (utgångs-)impedans. Att distosionen och den termiska kompressionen går ner om element drivs optimalt är ju inget jag hittar på, det är verifierbart.

Sen finns det säkert massa passiva som inte heller är optimerade och därför ändå sämre, det ena utesluter ju inte det andra, ellerhur?

Sen kan man ju göra helaktiva högtalare som är superanpassade i drivningen med massa poler som verkligen blir bra. Mao, bara för att de är aktiva är de inte dåliga, tvärtom kan man ju nå superbra resultat. Däremot om man tar ett element och direktkopplar det till ett slutsteg och enbart gör frekvensjusteringar i småsignaldelen når man inte bäst prestanda.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/13 :  17:54:13  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Lite OT men: Aktiv drivning med direktkopplade förstärkare är ofta (alltid antagligen) inte det bästa utan man når bättre prestanda (lägre distosion och lägre termisk kompression) om elementen drivs via en optimalt avvägd impedans (ur både reell och reaktiv synvinkel).

En lite grov förenkling tycker jag. Det finns fördelar med lite strömdrivning och det är väl det som avses när det gäller passiv drivning att delningsfiltren lägger till lite önskad resistans. Detta kan man ju göra om man har aktiva filter också! I själva verket har man mycket större möjligheter att anpassa på ett optimalt sätt med aktiv delning och att det inte alltid görs rätt rättfärdigar inte myten om fördelar med passiva filter.

Edit. Ser att du redan skrivit en del om detta så vi är väl överens egentligen...

Edited by - MatsT on 2012/09/13 18:00:03
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/13 :  19:04:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Min tro/åsikter:

Det finns personer med otroligt bra hörsel, läs guldöron, men jag tror det är väldigt få.
Många hifi-nördar vill gärna tro att de ligger inne med ett par gyllene öron men
blindtest efter blindtest visar att personer har svårt för att höra skillnader på både
kablar och apparater.

Om man bortser från de sämsta så hör jag inte skillnad på lågnivå-, högtalar- eller strömkablar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/09/13 :  20:52:49  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Måste vara jobbigt att ha guldöron, hela tiden kämpa emot oss vanliga som inte hör skillnaden
mellan olika sladdar.
Men lite avis blir man när dom kan höra skillnader och verkligen har glädje av sin 100 tusen kronors stereo.
Jag känner en ljudtekniker, Per Gardenkrans, som enligt mig och många andra har guldöron, låter alltid rätt när han mixar.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/13 :  21:54:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag har försökt att inte chansa med mitt kablage, har dubbelskärmad koaxialkabel som signalkabel och EKK som ht-kabel vilket är en elektrisk bra kabel för audio. Båda "låter" mycket bra. Kanske låter helt vansinnigt för vissa att man kablar för en 10kr metern när slutstegen kostar som en ny bil

Jag har inte valt mina grejor för att de är dyra/billiga utan för att de är bra.

MatsT> Ja jag tror nog vi är överens

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/13 :  21:55:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Verkar som man inte är helt ensam om att vara utan guldöron

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2012/09/13 :  23:37:26  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Här är en till......

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/14 :  07:14:59  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är intressanta frågor som väcks i den här tråden och jag har en hel del åsikter om dem men kanske inte svaren.

Om vi tar inbillningfenomenet först så är ju alltid frågan man kan ställa sig när man hör skillnad om det är skillnad. Inte alltid så enkelt att svara på och då tillgrips diverse test för att försöka utröna om så är fallet och då kan man börja fundera på om testet är relevant eller ej! För egen personlig del så lyssnar jag länge innan jag anser mig kunna påstå att det är skillnad. Att man hör skillnad är däremot inget som man behöver betvivla och det kan man faktiskt utnyttja. Om jag irriterar mig på något i omgivningen brukar jag flytta eller vinkla om högtalarna en aning hit eller dit eller flytta mina fristående absorbenter och den förändringen är väl så stor som den som är mellan olika förstärkare t.ex och om det blir bättre eller sämre brukar visa sig efter ett antal lyssningssessioner men just när jag gör det brukar det fungera för att ta bort fokus från det eventuella lilla felet som jag uppmärksammat och då kan jag forstätta lyssna utan irritation. Verklig skillnad eller inte spelar ingen roll, det blir bättre för stunden.

Jag återkommer kanske med någon mer fundering när jag hinner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  07:19:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Skillnaden mellan två förstärkare är inte så ofta olika ton-karaktär. Skillnader är ofta mer subtil än så. Lyssna igenom en skiva som du gillar 10 gånger vid 10 olika tillfällen, sedan byter du ut förstärkeriet och gör om testet. Skillnaden är ofta i form av "stampa takten" eller lyssningströtthet, eller vad man ofrivilligt fokuserar på i musiken. Som sagt var inget man hör vid ett snabbt byte fram och tillbaka i samma låt.

De flesta "vettiga" konstruktioner har så lika frekvensgång ocg distortionsspectra att det inte hörs nån tonal skillnad.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:24:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
MatsT: intressant inlägg. Ofta hör vi skillnader men det kan vara
näst intill omöjligt att avgöra om skillnaden är till det bättre
eller till det sämre? Ofta medför en förändring att något blir
bättre medan något annat blir lite sämre.

Finns en anknytning till det Circlo skriver, gör förändringen att
jag ler när jag lyssnar, hoppar med foten, ryser, börjar dansa eller
börjar spela luftgitarr så är det goda indikationer på framsteg.

Icke att förglömma så ger övning färdighet, att lyssna länge och
mycket ger dig kunskap om vad som är bra eller mindre bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/14 :  09:36:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att om en ny apparat kopplas in och man får en sådan där WOW-känsla beror det ofta på en ganska kraftig karaktär. Jag vill att min musik ska återges som den är utan att den får en viss karaktär från en apparat, en sådan karaktär gör ju att musik låter mer lika, en slags sameness. Vill ju uppleva musiken så maximalt olika som den är i verkligheten, det gör mitt musiklyssnande mer intressant och rikt. Har haft som strategi att försöka hitta apparater med så liten egenkaraktär som möjligt.

Har faktiskt inte uppdaterat mina apparater på många år nu förutom att jag bytte upp till ett par större monoblock av samma tillverkare. Känns som jag hamnat rätt, även utan esoteriska strömsnokar :)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/14 :  11:32:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressanta synpunkter och funderingar från många håll! Synd att diskussionen förs i en av hififorum's mera aparta avdelningar? Kanske en admin kan relokalisera ämnet?

VH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000