HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 TV-skatt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/09/11 :  14:00:37  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
quote:
Victor Friberg: Public service-kommitténs ordförande Martin Holmgren:
#8211; Vi föreslår att en individuell radio- och tv-avgift på 1 procent av den beskattningsbara förvärvsinkomsten för alla personer över 18 år, ersätter den nuvarande avgiften. Det betyder att om man har en inkomst på 150 000 kr så kommer man att betala drygt 1200 kronor.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421458.ab

Jag betalar TV licens idag och tycker att det "hyfsat prisvärt"
med det här förslaget så skulle som jag ser det alla familjer med
mer än en inkomst få en dramatisk ökning av kostnaden för TV.

Fiktivt exempel:
Make: fem-skift metall 350000:-
Frun: Lärare 300000:-
Dotter 19år: Frisör 250000:-

Skall alltså enligt förslaget betala ca:9000kr för Public service kanalerna. Idag betalar dom 2076:-

Edit: Vad är det för exempel dom drar med 150000:- det
hamnar ju en bra bit under alla lägstalöner för en heltid.

Edited by - DahlbergAudio on 2012/09/11 14:03:49

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/09/11 :  14:43:11  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Idag betalar folk som bor i små hushåll mycket mer i TV licens än folk som bor i stora hushåll, per person. En pensionär med garantipension betalar lika stor avgift som Stefan Pehrson. Naturligtvis kommer ett hushåll med tre heltidsarbetande att betala mer i TVskatt än de betalar i TV avgift. De kan trösta sig med att de subventionerar fattiga pensionärers tv tittande, förhoppningsvis får de an varm och skön känsla av det.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/09/11 :  15:02:02  Show Profile Send ninja a Private Message
Vi alla skulle må bra att leva utan TV.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/09/11 :  15:08:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Den här tråden är tyvärr inte kompatibel med våra regler då politikinnehållet får anses närma sig 100%. Därför kommer jag att låsa den innan fler trasslar in sig.

Jag vill dock bara för faktas skull påpeka att uträkningen ovan är felaktig. Utredningen föreslår också ett beskattningstak baserat på ett antal prisbasbelopp. Två exempel finns upptagna som förslag i utredningen baserat på 2010:s nivåer, varav det ena skulle ge 3522 kr och det andra 4260 kr i ovanstående exempel. De flesta hushåll torde inte ha fler än två förvärvsarbetande i någon större omfattning, varför dessa skulle betala maximalt 2348 kr eller 2840 kr. Vid ett eventuellt skarpt förslag - det här är bara en SOU än så länge - kan beloppen förstås justeras.

Vilka åsikter jag har om detta tänker jag inte meddela för att själv inte bryta mot reglerna (mer än nödvändigt). Däremot påpekar jag att man inte ska basera sin uppfattning på vad Aftonbladet skriver, utan det är rekommendabelt att faktiskt se efter vad det är som föreslås. Den som vill läsa utredningen hittar den här.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000