HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Linn Kairn försteg som RIAA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/09/04 :  22:36:55  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Behöver tips från nån som har koll på detta försteg. Funderar på att köra det som RIAA enbart och skicka signalen vidare till förstärkaren. Hur bra funkar det och hur blir gainen då? Kairn har egen fjärr så funkar det då att höja/sänka vinylljudet med den? Har hört att riaa delen är riktigt bra i den. Ska spelas med en LP12:a.

SW
Member

542 Posts

Posted - 2012/09/05 :  17:04:21  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Jag använder en Linn Wakonda som RIAA. Den har nog samma funktion som Linn Kairn. Tar ut signalen via tapeout. Den utgången påverkas inte av volymkontrollen. Man kan förståss ta ut signalen via linout också om man önskar justera utgångsnivån.
Har haft några RIAA steg i 3000:- klassen men tycker att Wakondan är klart bättre. Kairn skall vara ännu bättre. Båda klarar av både MM och MC.

S
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2012/09/05 :  18:49:42  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Kairn är finfin som RIAA. Var noga med att titta efter "Kairn" och inte "Kairn Pro", som är samma låda men utan RIAA-steg. (Vad som skulle göra den till "Pro" i och med detta övergår mitt förstånd)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/09/05 :  19:53:45  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Nån som vet vad standard gainen ligger på? Vill inte få för klen gain ut från riaa:t nämligen. Kommer det låta bättre än en black cube statement tros?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2012/09/05 :  23:26:03  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Från Wakondan har jag inga problem med låg utsignal och Kairn har säkert samma nivå ut.
Jag kör med MC-PU på en LP12. Har väldigt lågt brus och inget brum.
Hade tidigare Black Cube av enklare modell men nog är Wakondan klart bättre.

S
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2012/09/05 :  23:44:42  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Tror till och med man kan gå in i setupen och ändra nivån ut? Hur bra förresten funkar Linns försteg till andra förstärkare? Kör med Krell förstärkare och planerar som sagt att nyttja riaa delen i kairn och sen vidare till krellen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000