HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptråden 2012
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/01 :  23:50:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Som utbildad svampkonsulent har jag fått lära mig att kantareller ska växa i blandskog, sällan i den döda barrmattan i granplanteringar, nästan aldrig i vitmossan bland lingonriset och inte på gräsmattan.

De här 2-3 sista åren har kullkastat allt jag vetat om kantarellens växtplats och för den delen dess säsong.

Redan vid midsommar har jag börjat plocka vanliga kantareller, inte den bleka som kallas sommarkantarell, och sen har det funnits till snön kommer. Förra säsongen tog slut i januari...

Och de växer banne mig var som helst! Idag var jag ute på min "långa" runda och det växte i döda barrmattan under färdigvuxna granplanteringen. Inget grönt gräs, inga örter, bara lysande gula kantareller och ett par örsoppar som förvillat sig.
Sen hittade jag i blåbärsriset, i lingonriset med vitmossa, under ek, björk, gran, tall, en, bok, i våt grön mossa, på skogsvägen i den svarta jorden, och utefter berget där det fanns en gnutta att växa i.

Den verkar inte ha några som helst bekymmer med vem som är symbios-träd. Och samma individ sträcker sig långt. Jag skulle tro att utefter en bergssida som jag gick idag, några hundra meter, levde samma individ och sköt upp fruktkroppar här och där. De verkar höra ihop, det där gänget med kantareller, och hittar man en hittar man ofta fler inte så långt därifrån.

Så hädanefter när nån frågar mig var kantarellen växer får jag väl sanningsenligt säga var som helst! Kul är det i vilket fall.

Waf, Waf!

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/02 :  13:29:16  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Taggsvampen brukar få stå tillbaka för kantarellen när jag plockar. Mest för att korgen blir full ändå och att den skräpar ner så förbenat.
Men igår tog jag några riktigt fina, oangripna med mig hem. Förbaskat god svamp, egentligen. Stekt med lite kantkremlor och vitlök smakade mums. God stunsig konsistens. Och lite neutral i smaken så man kan blanda den med annan smakrikare svamp.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/02 :  15:25:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/09/02 :  18:58:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Och de växer banne mig var som helst!

Upptäckte samma sak när jag och frugan var ute på kantarelljakt idag på landet. Finns ingen logik i var kantarellerna växer längre. Hur skall detta sluta? Ingen ordning i skogen längre.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2012/09/02 :  20:47:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
NEJ,NEJ ingen svamptråd alls här!!!!!!!

Varför, hos oss i Skåne är det rena öken och vad växer i en öken, ingenting. Tro nu inte att det finns oaser här och där nä ingenting alls finns det .

Har varit ute flera gånger nu senast i torsdag var jag ute i terräng som jag vet ger mängder av kantareller. Efter tre timmars vandrade kunde jag summera till fem (5) små väldigt små ämne som kanske hade blivit något om de inte hade varit förtorkade. Det var inte långt ifrån att jag hade trampat ned dem i mossmattan till oigenkännlighet av ren frustration.

Bara för att visa solidaritet mot oss i söder uppmanar jag Pac att stänga denna tråd meddetsamma .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/03 :  23:40:23  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Stackars dig!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/09/04 :  07:38:44  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
...hos oss i Skåne är det rena öken....

Det är smällar ni får ta då ni valt att bo i "Danmark".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2012/09/04 :  10:18:59  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Den gula faran har kommit för att ta över...

Farligt gott alltså
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2012/09/04 :  15:07:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst det är bara som det är, igentligen skall jag inte klaga för jag har en massa kantareller och svart trumetsvamp som är torkad det är bara att tillsätta vatten, men det är känslan att hitta dem som jag saknar.

Jag har varit med om det omvända år 2000 hade vi ett kollosalt bra år jag plockade mina första kantareller redan i början av april och de sista 23 oktober. Då hade resten av Sverige det betydligt sämre man lär sig uppskatta svampen när man väl hittar dem.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/09/04 :  21:59:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Denna sommar/höst har gjort att jag egentligen skulle behöva större frys. Har aldrig haft så mycket kantareller, reducerade i ugnen, förut. Nytt klimat? Till min fördel i så fall

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/05 :  23:32:12  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Regn är en viktig faktor för kantareller.
Men karljohan ska tydligen ha en liten torrperiod innan den kommer igång, därav den dåliga tillgången i år och förra året som var rekordblöta, iaf här på västkusten.

Det har varit dålig tillgång på annan svamp än kantareller här, fram tills nu. Det är skumt. Man skulle ju tycka att all svamp skulle gynnas av väta, men det har varit artfattigt. De senaste dagarna har det dock tagit fart och man kan hitta diverse soppar, kremlor och riskor i skogen, och även lite trattisar. Trumpeter har jag inte hittat här runt huset utan måste åka till Dalsand för sådana läckerheter. 1,5 timmes bilfärd, men det är det värt.

Jag förstår dig Bubbel, att inte hitta är tråkigt. Att hitta är roligast, plocka är inte alls lika fantastiskt och rensa ska vi inte tala om... Hittar man ingen svamp så slipper man rensa.
Och håvar man in 35 liter så måste man rensa länge...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/09/06 :  07:31:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Håller med, att rensa är väldigt tråkigt.
"Man har aldrig plockat så mycket svamp som när man rensar den"

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/09/07 :  13:08:10  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Var på "vårt eget" ställe igår och skulle precis gå ur bilen när ett vithårigt gnolande par lastar in 3(!!) kylväskor med kantareller i bilen.

Efter 2 timmars reultatlöst letande blev det inte enda kantarell för oss. Kul att vara panschis och kunna sticka ut och ta all svamp innan stackars ungdomar hinner ut. Jag längtar till pensionen!

Nu ska jag sluta gnälla!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/08 :  00:08:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Äsch! Vilken otur!
Ja, det är roligt att vara först, och görtrist att gå efter någon annan.
Det värsta jag varit med om är dock när jag intet ont anande går in i skogen för att mötas av ett kalhygge där jag förra året plockat massor av svamp...
Nu heter det ju skogsbruk och skogen ska ju avverkas nån gång, men det är så förbannat tråkigt att vara svampplockare i det läget.

I morgon sticker Tjörns svampklubb till Stigen, Färgelanda, för årets Dalslandsutflykt. Jag håller tummarna att ingen har avverkat skogen vi brukar gå i. Undrar om jag kan sova i natt, det är jag som ansvarar för utflykten och det blir ju inga glada miner om det inte finns svamp.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/09 :  00:06:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Katastrof!

Skogen var inte borta men den hade gallrats ut, ris och elände på marken och sen har det nog varit torrt för nästan ingen svamp att hitta.

Kantareller fanns det ju litegrann, och lite torra trattisar, taggsvamp var det gott om men är inte så eftertraktat.

Dagens fynd var mandelriska.
Vi hitttade ett bestånd på över ett kg som jag har tagit hem och håller på att förvälla för att frysa in.
Den ska användas på den årliga gourmetträffen i november.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/15 :  13:45:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Idag plockade jag in mina gräsmattekantareller som troget växer upp.
Dom är inte så himla stora, men annars tar sniglarna dom. Grannarna kan hålla fingrarna i styr, men mot sniglar och storm har jag inget att säga till om. Då försvinner dom. Ja, svampen blåser bort. Det blir så torrt att de skrumpnar och blir tråkiga. Så det får gärna sluta blåsa nu.

I morgon bär det av till rödgul trumpetsvampsmarker i Dalsland. Förhoppningsvis är det precis rätt timing.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/18 :  23:42:13  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det fanns inte så mycket rödgul som det brukar. Verkar torrt,
blötmarkerna är torrlagda. Men kunde frysa in 4 påsar iaf.

På lördag 22/9 håller vi svamputställning på Sundsby Säteris skördefest.
Då kan den som vill komma med sin korg och få sina svampar artbestämda.
Se till att ha hela hatten och hela foten med, skär inte av något
för då kan viktiga kännetecken försvinna.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/09/21 :  21:01:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Hittade många trevliga arter att ställa ut på svamputställningen i morgon.

Från annan tråd, men du får rapportera. Gärna med foton.

Annars har jag samma erfarenhet som du med gula trumpeter. För tidigt och torra.
Inga Karl-Johan alls i år.
Inga blodriskor.
Dåligt med svamp, vad som helst som brukar poppa upp överallt.

Massor med kantareller tidigt på säsongen.

Har fått ihop så det räcker till mackor och såser till nästa år i alla fall.

Min svamprapport från östra Götaland

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2012/09/22 :  19:46:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu har det min själ regnat i dagarna tre här nere vilket gör att jag kommer att packa fika imorgon för en lång svamprunda först ut blir det kantareller och senare på dagen svart trumpetsvamp hoppas bara att de har krupit upp ur sina gömslen.

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/22 :  23:56:05  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Bilder...
Lessen, gubbar, inga bilder. Tänkte inte på det.
På utställningen hade vi 60 arter, ungefär lika många ätliga som oätliga/giftiga. Många människor var som vanligt intresserade och nyfikna. Det ÄR kul att stå där och informera trots att det var kallt och lite blåsigt. Trots långkallingar, 3 lager strumpor och vinterjacka frös jag efter en liten stund.
Hade med mig min pedagogiska låda där jag samlat trattkantareller med en del annat krafs, inkluderat en toppig giftspindling. De fick gör ett testplock för att få godkänt att plocka trattisar av mig. Det är kul och uppskattat av de flesta att antingen få "godkänt" eller lära sig hur man känner igen dom, och skiljer från giftsvamparna och annan förväxlingssvamp.
De svarta trumpetsvamparna tog jag hem och gjorde sås på.
Ett par flickor i min ålder kom med 7-8 små karljohan som de hittat på vägen från parkeringen till säteriet som vi höll till på. Det verkar som de kommer nu. Iaf på nordöstra Tjörn.

Hoppas du får mycket trumpeter Anders. Dom är ju så goda.

När älgjakten börjar är säsongen "slut" för mig. Iaf inga längre promenader inpå jaktområdena. Dumt att retas...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/23 :  00:00:43  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Rolf-san, jag kollade SMHIs nederbördskarta och jag såg att det inte regnat särskilt mycket hos er heller tidigare, men att nu de sista dagarna kommit en del. Det KAN innebära att det skjuter fart även i dina skogar. Tråkigt nog har det blivit kallt men ta en runda om några dagar så får vi se om det inte kommit upp en del.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/09/23 :  17:43:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har precis fryst in 6dl förvällda trattisar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2012/09/23 :  19:21:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jaha då hade man varit ute på en runda, några kantareller var det inte att tänka på det var nämligen vildsvinsjakt på mina jaktmarker . Snackade dock med jaktlaget och insåg att det var ingen idé att vänta ut dem men de blev väldigt glada då jag på kartan visade dem vart jag hade sett vildsvin flera gånger, men nått kött ville de inte dela med sig av .

Nåja drog iväg direkt till trumpetsvampslandet vilket visade sig vara rätt, tippar på att jag hittade drygt fyra liter vilket får anses vara okej antingen är jag sen på säsongen eller är det bara lite. Annat var det förra året då det plockades hem tio kg jag kommer att göra en svampsås med pasta imorgon av dagens fångst.

quote:
Trots långkallingar, 3 lager strumpor och vinterjacka frös jag efter en liten stund.

Höll på att skriva att jag gick omkring i kallingarna här nere jag blev helt genomsvettig av turen idag.

Jag träffade på ett par som var ute också och plockade svamp när de fick se vad jag hade i korgen så undrade de hur man kunde hitta svart trumpetsvamp. Jag berättade att det inte var så många i år och de är som sagt svåra att se men vad jag inte talade om var att där vi stod fanns en hel del som jag hade sett när de väl hade gått plockade jag nog ihop en halv liter där .

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/09/23 :  20:14:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
En liten fråga bara till svamptråden.

Kan man inte odla kantareller?
Kanske flytta en "koloni" till en annan
mer lättillgänglig och alltid återkommande
plats?
Eller är det bara vilda kantisar som gäller?

MVH
En svamp novis.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/09/23 :  20:29:36  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Kan man inte odla kantareller?

Försök har gjorts men det är uppenbarligen inte så lätt.

Det verkar lättare att dopa hassel och ek med tryffelmycel. Det går att köpa. Men det tar några år innan skördedags.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/23 :  21:17:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nä, det verkar vara ganska svårt att odla kantareller. Precis som Rolf-san skriver har man inte lyckats bra.
Om man är ambitiös kan man odla ostronskivling som ympas på halm, och smakar som en blandning mellan champion och kantarell, tycker jag.
Det kanske man kan ha i växthuset... Där är det ganska fuktigt.

Kul med all svart trumpetsvamp, Anders! Har jag tur håller det på och växer upp några i Dalsland nu. För en vecka sedan fanns inte en enda på vårt ställe, förra året plockade vi ca 2 liter där.
Och jag vill ha fler rödgula trumpeter. De var inte färdiga sist men om en vecka ska det nog ha växt klart om det inte blir frost innan dess.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000