Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 21:44:02
|
Jag skulle gärna hitta rödgula trumpeter men det är som vanligt det gäller att hitta en plats där de gillar att växa. Har precis blivit klar med rensningen det blev lite mer än fyra liter så grovrensningen i skogen var så bra som den skulle.
Jag funderade under tiden som jag rensade om hur vädret var i fjol och kom fram till att det är liknande klimat just nu som för ett år sedan med andra ord lär det bli mer svart svamp framöver.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2012/09/24 : 08:08:29
|
Det låter jättebra med mer svarta framöver!
Rödgula gillar att växa i blötmarker, kalkrik mark, fullt med örter. Asp, al, en, gran får gärna växa där också. Blåsippa, tussilago, harsyra, bräken, hjortron, en växt med avsmalnande hjärtformade blad brukar stå där. Gul- eller svavelriska, liten vit fingersvamp, gul fingersvamp är andra arter som man också kan hitta på samma ställe. Ett år hittade jag på samma kvadratmeter: kantarell, trattkantarell, svart trumpet och rödgul! Men då växte det mycket av allt det året. Det hade varit varmare än i år.
|
Waf, Waf!
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 20:22:20
|
Sista (?) turen till Dalsland för den här säsongen. Inga svarta trumpeter har orkat upp i år, och bara en bråkdel av rödgula trumpeter jämfört med föregående rekordår. Lite kantareller kvar, men där hade varit någon före oss. Trattisar fanns också men inga mängder. Det finns nog fler trattisar runt om här hemma än där vi var idag. På måndag börjar älgjakten och då går jag inte ut och retar jägare i onödan. Men ävensom så märker man att säsongen börjar gå mot sitt slut. Lite vemodigt för en svampnörd som mig...
|
Waf, Waf!
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 20:28:50
|
Sommaren skall vara kvar lite till här nere att det har regnat en massa hjälper väl till men den där älgjakten ställer också till det men man får inte ge sig bara det finns säkert platser där inga tar sikte på en.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2012/10/02 : 23:57:19
|
Jag är inte rädd för att bli skjuten, men föreställ er när jägaren sitter där på helspänn och så kommer det en kärringj-l med svampkorg! Den utskällningen vill inte jag utsätta mig för... |
Waf, Waf!
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 12:39:51
|
Tjenare!
Kul att råkas, men du såg lite trumpen ut när basen var inne. Du får prata med Bernt så att det blir horn hemma
Jag trodde ju att ni hade flyttat in i en Zvamp
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 07:52:30
|
Ja du Imperial, Barrabasen är lite för skrymmande i mitt tycke. Men man kanske kan gömma undan ett 21-tumselement någonstans.
Nja bo i en svamp, så långt har det inte gått men det finns svamp på tomten. T om en karljohan orkade sig upp såg jag för några dagar sedan.
Nu är det frost så nu blir det väl inte så mycket av den varan. |
Waf, Waf!
|
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/01/02 : 19:28:16
|
2013, ja jag vet. Men jag måste bara bumpa (eller vad tusan det kallas för)tråden. Gjorde en västerbotten-kantarellpaj till nyåret. Och tusan vad man längtar till svampsäsongen. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2013/01/02 19:29:17 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Topic |
|