HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptråden 2012
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2012/09/23 :  21:44:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag skulle gärna hitta rödgula trumpeter men det är som vanligt det gäller att hitta en plats där de gillar att växa. Har precis blivit klar med rensningen det blev lite mer än fyra liter så grovrensningen i skogen var så bra som den skulle.

Jag funderade under tiden som jag rensade om hur vädret var i fjol och kom fram till att det är liknande klimat just nu som för ett år sedan med andra ord lär det bli mer svart svamp framöver.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/24 :  08:08:29  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det låter jättebra med mer svarta framöver!

Rödgula gillar att växa i blötmarker, kalkrik mark, fullt med örter. Asp, al, en, gran får gärna växa där också. Blåsippa, tussilago, harsyra, bräken, hjortron, en växt med avsmalnande hjärtformade blad brukar stå där. Gul- eller svavelriska, liten vit fingersvamp, gul fingersvamp är andra arter som man också kan hitta på samma ställe. Ett år hittade jag på samma kvadratmeter: kantarell, trattkantarell, svart trumpet och rödgul! Men då växte det mycket av allt det året. Det hade varit varmare än i år.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/10/02 :  20:22:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Sista (?) turen till Dalsland för den här säsongen.
Inga svarta trumpeter har orkat upp i år, och bara en bråkdel av rödgula trumpeter jämfört med föregående rekordår. Lite kantareller kvar, men där hade varit någon före oss. Trattisar fanns också men inga mängder. Det finns nog fler trattisar runt om här hemma än där vi var idag.
På måndag börjar älgjakten och då går jag inte ut och retar jägare i onödan. Men ävensom så märker man att säsongen börjar gå mot sitt slut.
Lite vemodigt för en svampnörd som mig...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2012/10/02 :  20:28:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sommaren skall vara kvar lite till här nere att det har regnat en massa hjälper väl till men den där älgjakten ställer också till det men man får inte ge sig bara det finns säkert platser där inga tar sikte på en.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/10/02 :  23:57:19  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag är inte rädd för att bli skjuten, men föreställ er när jägaren sitter där på helspänn och så kommer det en kärringj-l med svampkorg!
Den utskällningen vill inte jag utsätta mig för...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2012/10/10 :  12:39:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul att råkas, men du såg lite trumpen ut när basen var inne.
Du får prata med Bernt så att det blir horn hemma

Jag trodde ju att ni hade flyttat in i en Zvamp

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/10/11 :  07:52:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja du Imperial, Barrabasen är lite för skrymmande i mitt tycke.
Men man kanske kan gömma undan ett 21-tumselement någonstans.

Nja bo i en svamp, så långt har det inte gått men det finns svamp på tomten. T om en karljohan orkade sig upp såg jag för några dagar sedan.

Nu är det frost så nu blir det väl inte så mycket av den varan.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/01/02 :  19:28:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
2013, ja jag vet. Men jag måste bara bumpa (eller vad tusan det kallas för)tråden. Gjorde en västerbotten-kantarellpaj till nyåret. Och tusan vad man längtar till svampsäsongen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2013/01/02 19:29:17
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/01/02 :  20:21:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Såg igår 1/1-13 årets första kantareller i skogen (utanför Trollhättan). jag äter dock inte skogens reninsverk själv.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000