HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 ADSL-moden / Telia ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/08/28 :  15:56:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vårt ADSL har på senare tid blivit allt mer segt och vid mätning via bredbandskollen.se pendlar det någonstanns mellan 0.25 - 1Mbit/s (nerladdn).
Betalar för 8Mbit/s, vilket fungerat tidigare

Telia kontaktades och de hävdar att deras pryttlar är okey fram till ADSL modemet
Vid prov med LAN-kabel (sladd) direkt från ADSL-modemet till dator, konstaterades att detta problem kvarstod, varför det gamla Zyxel ADSL modemet utpekats som syndaren

Vi vill äga våra grejer, inte abonnera från Telia, så jag måste kika efter något nytt ADSL-modem

Några does/don't att se upp med?
Kan man köpa biligast möjliga ADSL modem? (söka på prisjakt.nu)
Är det bara plugg and play, oavsett märke?

Vi har ej, och kommer ej ha TV via tele-linan, utan bara telefoni och 8Mbit/s internet.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/28 :  16:32:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Vi har också haft en hel del strul med
förmodligen samma uppsättning prylar.

Själv vill vi ha något trådlöst vilket vi inte
har idag.

Har inte börjat jakten på ersättare än.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2012/08/28 :  16:33:34  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Hej
Jag har ett modem som ligger och skräpar hemma.
Det fungerade fint i upp till 16 mbit.

Vill du ha det så kan du hämta det i Götet.

Mvh,
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2012/08/28 :  17:50:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Några does/don't att se upp med?

Brukar läsa tester på nätet på prylen jag är intresserad av.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/08/28 :  18:51:42  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
jag har oxå telia och zyxel, de sista dagarna har det laggat något fruktansvärt, menar du att du har samma problem just nu, isåfall har telia något problem med sitt internet....
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/28 :  21:32:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Det är precis bad jag tror också, men
man säger sig inte veta om några
"störningar" utan bollar över problemet
till kunden som uppmanas testa det och
de och de.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/08/29 :  07:40:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hjort, tackar för erbjudandet , men bor tyvärr i gnällbältet

Gik, jag tror också det ofta funkar så
Föst provade telia linan via nätet och sade att den är okey (fram till 1a jacket)
Rådet blev att låna någon annans wifi-router och testa
Vid prov av flera routrar påvisades ingen skillnad (0,25-1Mbit/s)
Nästa förslag från telia var att det måste vara fel på datorn
Vi har 5 datorer i hushållet, vilket inte påvisade någon skillnad (0,25-1Mbit/s), så sonen meddelade detta till Tela, samt att han även kopplat förbi wifi-routern med en LAN-kabel med oförändrat resultat (0,25-1Mbit/s) Dvs Wifi-routern påverkar ej

Till saaken hör att även grannen meddelat störningar i sin telefonförbindelse under denna period.

I går dök en gubbe från telia upp hemma och fysiskt mätte hastigheten i första jacket, och konstaterade 8Mbit/s, varför han tycker sig kunna säga att "då är det ju bara ADSL-modemet kvar.. Mao vi kommer debitera dig för ett serviceuppdrag, efterssom felet sitter i dina grejer, inte Telias"

Vi är ju inga "supersufare" någon av oss i familjen (utom möjligen sonen då ) men vill ha enkla saker som fungerar.
Siba har tydligen ett D-link ADSL-modem för 250 risksdaler som jag tänkte köpa i dag för att testa
(Jag är alergisk mot att abonnera saker från Telia, utan vill äga mina saker själv)

Jag hoppas att D-link funkar på Telias nät och med vår Zyxel wifi-router?

Anmärkningsvärt är ändå resultaten på www.bredbandskollen.se
Man kan där utläsa statistiskt, hur många som gjort bit-rate kontroll, och utfallet av dessa. Hur många internetleverantörer som lever upp till den produkt de faktiskt tar betalt för.

När jag kikade fanns ca 10 000 bit-rate tester gjorda.
Hos Telia lever 52% av dessa inte alls upp till den produkt man säljer och tar betalt för
Telia tillhör ändå en av de bättre!
Vissa operatörer kan ha ända upp till 75% underleverans!!

Borde man inte betala för den vara som levereras?

Detta känns som en mycket skum branch, och något för Janne Josefsson att sätta tänderna i...

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/08/29 07:50:04
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/08/30 :  07:43:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
För att knyta igen tråden, så kan jag meddela att ett nytt modem infölrskaffades i går
Ett D-link DSL-350 för 250 spänn på Siba
Nu snurrar allt i 7,3Mbit/s (ner) vilket väll får anses som okey
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/30 :  07:53:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Tack Pix, för Din "pionjär insats".

jag följer efter Dig!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/30 :  12:34:14  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag bytte 3 st modem när jag hade Telia.
Fick också typ 0.25-1mb.
Bytte 2 st när jag hade Bredbandsbolaget.
Allt kostnadsfritt, även returfrakt, en anledning att inte äga modemet.
Verkar som det överlag är dåliga konstruktioner, dom går ju hårt och
utvecklar mycket värme, men tycker dom borde löst det.
Har fiber nu så problemen är borta nu hoppas jag.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/08/30 :  14:20:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Modemen är väll som allt annat i dag,
Gjort för att gå sönder (livscykeloptimeras kallas det visst)

Mitt Zyxel modem var ändå ca 6år gammalt när det gav upp, så uppenbart hade tillverkaren misslyckats kapitalt i sin livscykeloptimering

Nåväl, att jag helre köper än abbonerar är kanske mer en känslomässig sak än en ekonomisk, eller praktisk

Fast hade jag o andra sidan abbonerat mitt Zyxel-modem i 6år, hade det kostat mig 2088 riskdaler...

Smidigheten att få ett nytt modem vid stul är ifs positiv. Men även Siba ger ju 2 års garanti på det myinköpa 250 kronors-modemet
Dessutom var damen på Siba väldigt behjälplig, och gav öppet köp på allt tills jag provkört + mätt hastigheten hemma.

Undrar hur fasiken gubbsen på Dynaco, Quad och Western electric resonerade i sin livscykelanalys....
De var iaf rejält dåliga på livscykeloptimering

Wheels, jag vill inte argumentera mot.
Bara vända och vrida lite på alternativen

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/08/30 15:14:43
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/08/30 :  15:38:22  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Förstår din inställning pix, för min egen del så tycker jag att det är bättre att inte äga.
Det sista modemet var det bästa och det nyaste.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2012/08/30 :  15:47:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Förvånansvärt ofta är det modemets nätaggregat (väggbulan) som gått sönder och inte själva modemet, lätt att missa i felsökningen

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000