HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Segt Firefox - på den här datorn. Löst!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/08/12 :  22:32:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Hej alla!

Som rubriken säger - så är min uppkoppling med Firefox på den här datorn sk*tsegt.

På alla andra datorer jag använder är Firefox, FF, lika kvickt som andra webbläsare, Explorer och Chrome till exempel.

Man alltså inte denna, som är den jag använder mest här hemma

Internetanslutningen är Ownit 100/100 Mb/s stadsnät.

Normala hastigheter jag mäter upp med Bredbandskollen är cirka 94/80 Mb/s. Med FF på denna dator får jag cirka 3,5/2,0 Mb/s i mätningarna. Dessa värden gäller med trådburen uppkoppling via LAN och router. Anslutning via WLAN ger ungefär samma relativa resultat, internet med FF på denna dator är mycket slöare än någon dator/programkombination. Värdena variera mer men det beror mest på att WLAN-korten i de olika datorerna har olika prestanda.

Problemet uppstod plötsligt för ett par månader sedan, jag märkte att det var slött att surfa. Har inget minne av att försämringen kom i samband med någon FF-uppdatering, vilket i och för sig inte hindrar att det faktiskt gjorde det. Tills för ett par månader sedan var det ingen skillnad, varken mellan FF och de övriga webbläsarna på denna dator eller mellan Firefox på olika datorer.

Jag har försökt med följande:

- Fullständigaste möjliga virus- och spionprogramsgenomsökning utan att något hittades (F-Secure)

- gått igenom alla inställningar i FF utan att ha funnit något egendomligt (vilket inte alls innebär att det inte finns något som jag inte inser är källan till problemet, typ någon proxyinställning som inte ska vara ibockad men som är det)

- Ominstallation FF

- Kollat igenom FF FAQ och kunskapsdatabaser utan att finna något som beskriver det problem jag har

- Allmän städning av datorn

- Starta om Routern

Jag tror att det är nådon inställning som halkat fel, men jag har ingen aning om vilken eller var i datamaskinen.

Min fråga till församlingen Är det någon som har förslag till vad som kan vara problemet och hur det kan lösas?

(Nä - jag tänker inte byta webbläsare. jag har testat dem alla och FF är den jag trivs bäst med)

Tack på förhand
/Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2012/08/25 19:39:17

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/12 :  23:40:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Testa:
http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
Har inte installerat FF på läääänge sen jag börjat med portabel version.
Vill man testa att uppgradera är det bara att säkerhetskopiera mappen, skulle det inte passa så återställer man bara det hela.
Det enda jag ändrar är att öka cache från 0kb då detta är avstängt iom att en USB sticka inte direkt gillar att bli skriven till hela tiden.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/08/13 :  21:53:11  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Har du några tillägg aktiverade? typ ad-block
Dessa kan göra att FF går slött som sjutton.
Pröva med att stänga av dem

Detta gör du enklast genom att trycka på hjälp och välja starta om utan tillägg.

Går det snabbare, så är det ett av tilläggen och då får du aktivera dem ett efter ett för att se vilken det är som segar ner firefox.


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/08/13 :  22:05:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Ska kolla upp dem. Återkommer!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/08/25 :  19:42:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Så var det löst

Det var som Labbe trodde. Fast inte bland tilläggen i Firefox. Så jag grävde lite även på annat håll i datamaskinen.

Det var Adobe Flash Player som inte lirade ihop med FF.

Ominstallation av Flash Player löste problemet!

Tack för hjälpen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/08/27 :  18:26:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ah, sorgebarnet flash...
Om det går, försök att byta till html5 i så stor utsträckning det bara går.
t.ex om du besöker youtube, så kan du ändra till html5 istället för flash.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000