HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6N23P och glöden, vågar jag testa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/08/20 :  20:24:46  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag rotade just runt i lådorna och hittade ett par 7,5V torroid trafos som bara ligger och skrotar.
6N23P har som bekant en glödspänning på 6,3V
Vågar jag testköra rören med lådfynden eller kommer jag att sabba någonting?
Specarna säger 7V max...

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/08/20 :  20:48:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Med ett effektmotstånd på 3,3ohm och MIN 1W funkar det nog. Lite beroende på vad trafon verkligen ger vid den belastningen.
Enligt Duncanamps Tube data drar de 0,365A

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6N23P*

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2012/08/20 20:50:03
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/08/20 :  21:02:45  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Mmm, kanske säkrast att jaga fatt på ett motstånd?
Det hade bara varit så smidigt att fulkoppla. *s*
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/08/20 :  21:09:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Går väl o linda av lite på trafon.
Linda av,skrapa o på med en krokodil o prova,sen är det bara klippa.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/08/20 :  21:19:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skall du hänga på lite glättning till likriktad glöd har du strax över 4v att bränna bort.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/08/21 :  00:15:11  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Trafon är inplastad men jag ska se om det går att linda av på ett enkelt sätt. Bra idé... :)
Det är en bunt sekundära lindningar så det blir en del tråd.

Nah, jag tänkte köra med AC. :)
Iofs så skulle man kunna likrikta enkelt men jag tänkte försöka hålla det så enkelt det bara går. Less is more så att säga. :)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/08/21 :  00:23:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Är det svårt att linda av sekundären så kanske du kan linda på primären istället, effekten blir densamma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/22 :  09:43:00  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Asså för tydlighetens skull: Linda av varv på primären ger högre sekundärspänning, så där får du linda på om du vill ha lägre spänning på sekundären. Skall du linda av så blir det på sekundären, linda på blir på primären. Sekundären är den med grovast tråd och minst varv på din trafo. Gissningsvis ligger sekundären lindad utanpå primären i ditt fall.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:46:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Notera att toroidtrafos alltid har sekundären på utsidan(iaf av de jag träffat på). Knasig idé att vilja köra AC när trafons sekundärspänning är idealisk för DC-matning! Att linda av en epoxiinbakad trafo kan man glömma! 10kr i material och man är hemma, en brygga och en kondensator hur svårt kan det vara? Eller så kör man seriemotstånd som Bardis föreslår.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/08/22 13:47:19
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/22 :  18:25:43  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
En diod åt vart håll kanske är det allra enklaste, inte lastberoende.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000