HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edcor XSM15k/15k
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/11/02 :  17:23:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sedan några år tillbaka har jag ett par kopplingstrafos av den modellen liggande, inköpta för småpengar i syfte att agera fasdelare i något bygge ihop med ett par utgångstrafos från samma tillverkare.
Häromdan tog jag med dem hem till Lord och utsatte dem för diverse plågsamma trafoförsök i syfte att se vad de dög till. Tillverkarens specar är väldigt kortfattade och på nätet hittar min inte just mer än att diverse personer tycker att de "låter bra" i den och den applikationen.

Först ut på banan var att testa XSM15k/15k driven röret PC86 med lite (3mA) likström genom primärlindningen. Resultat: Totalt fiasko. Vid låga frekvenser såg utsignalen närmast halvvågslikriktad ut och uppåt föll frekvensgången brant över något hundratal Hz. Vi misstänkte mät- eller kopplingsfel innan vi drog slutsatsen att dessa trafos verkligen, verkligen inte gillar likström genom lindningarna.

I nästa steg utökades kopplingen med en drossel som anodlast åt röret och en konding på 2uF i serie med trafon för att frånskilja likströmmen. Resultat: Betydligt bättre, 20-20000Hz -1dB (i enlighet med tillverkarens specar alltså). Det som imponerade var att den frekvensgången gällde även vid ganska imponerande signalnivåer, tyvärr minns jag inte dessa exakt men 80V peak to peak mätt över hela sekundärlindningen var inga problem och jag har för mig att vi var uppe i det dubbla också.

Med en dos lokal återkoppling från anod till galler på röret blev det ännu roligare, vill minnas att vi kom upp i bortåt 50kHz innan det hände något nämnvärt med utnivån.

Mätmässigt en ganska lovande liten trafo alltså, speciellt med tanke på att den kostar knappt en hundring och förstås under förutsättning att man inte ens tänker tanken på att dra minsta lilla likström genom lindningarna. Hoppas kunna bjuda på ett utlåtande om ljudkvalitén också inom en inte allt för avlägsen framtid.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/02 :  18:24:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi löper biljetter till "splash seats" och väntar med stort intresse på en härlig föreställning.

*) Splash seats kallades första radens platser till Las vegas-showe 'La Reve'.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2011/11/02 :  19:04:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
"En inte alltför avlägsen framtid" är i alla fall ambitionen, förutom att byggas med dessa trafos ska jag svänga ihop ett sexkanalssteg till hornen, skrämma liv i mina gamla RCA 808:or, prova GU50 som alternativ till de bångstyriga 813 samt göra nåt kul med ett par spännande 10k/8R spartrafos med luftgap som följde med hem från Lord...

Sistnämnda projekt känns ganska lagom att börja med i och med att jag legat ganska lågt på rörbyggarfronten något år nu. Spånar lite på 6S4A i katodföljarkoppling som slutrör och E81L i pentodkoppling som drivsteg, ihop med en nättrafo som ändå ligger och skräpar skulle det rensa lite i skrotlådorna och säkert ge en hel watt (i medvind) över ett i nödfall acceptabelt frekvensomfång...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/20 :  19:27:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så här snart ett år efter de lovande mätningarna rotade jag fram dessa trafos och lödde ihop ett äkta skatbo bestående av en ingångstriod, två utgångspentoder och en handfull motstånd och kondingar. Tanken var att använda trafon som fasdelare men det gick inte alls, mäter man från ände till ände så beter sig trafon alldeles utmärkt men så fort man jordar mittappen på sekundären blir det pannkaka av alltihop.

Testade med olika mätmetoder och kopplingar för att utesluta att jag gjort någon tankevurpa men hur jag än testade blev resultatet detsamma, med jordad centertapp kollapsar frekvensgången fullständigt.
Undantaget var när jag även jordade primärens centertapp och bara använde halva primärlindningen men även då blev det obalans mellan sekundärens lindningshalvor vid höga frekvenser.

Väldigt tråkigt.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/20 :  21:23:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bifilärlindad?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/08/20 :  22:55:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag börjar misstänka det. Fasvänder man utgången så blir det också pannkaka, kör man trafon 1:1 och i rätt fas så mäter den däremot misstänkt bra. Tyvärr har man lite begränsad användning av 1:1-trafos som inte tål DC...
Riktigt bittert det här, jag trodde jag hade hittat en riktigt elegant fasvändare för 12 dollar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000