HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lågnivåkabel av datakabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2012/08/04 :  22:18:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Håller på och löder ihop en lågnivåkabel av denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-799-30&toc=0
Men ska jag använda skärmen eller ska jag lämna den?
Eller ansluta endast i ena ändan?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/08/04 23:20:55

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  01:04:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu ska jag dilla på lite och gissa och ha mig ...

Men signaljord kommer alltså gå i en av ledarna.

Alla tre alternativen kan funka bra, men troligen är väl ett allra bäst.
Du får väl prova.

Själv tror jag mest på att ansluta i ena änden. Ansluten i bägge ändarna bildas en jordloop, som typiskt sett kan ge problem.
Ansluten i en ände bör överhörningen vä-hö minska jämfört med oansluten, då paren är separat skärmade.

Det var min gissning.
Någon annan kanske gissar annat, eller t.o.m _vet_.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/08/05 01:05:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2012/08/05 :  10:31:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men signaljord kommer alltså gå i en av ledarna.

Ja.

Vet att det fanns en sådan beskrivning på nätet,men kommer inte ihåg adressen nu.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/08/05 :  12:33:57  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Tips på läsning.

http://www.leinelinde.se/PageFiles/2266/shielding_connection_sw.pdf

http://www.audiosquad.com/Homepage/Download-File/f/103563/h/cd8a4c36ed92d61d54362da8dd44858d/Om koppling av kablar

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2012/08/05 :  16:29:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kabeln gjord (jordad i båda ändar)och prövad,störningsfritt,knäpptyst i högtalaren,där den förra en silverfläta gav lite störningar.Trevligare ljud än den förra oxå,kan rekomenderas!
Edit:Rekonmenderas att provas!

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/08/17 20:47:23
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/08/05 :  19:35:17  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Kul att du blev nöjd med din lösning, Ryssen.
Var och en må bli salig på sin tro.
Att kablar uppbygda enligt IBMs standarder för datornätverk är utmärkta för audiobruk är känt sedan länge.
För egen del har jag använt TwinAx P/N 7362211 sedan drygt 25 år.
Många olika kabeltillverkare har tillverkat kablar enligt denna standard och jag upptäckte att jag under årens lopp samlat på mig från fem olika tillverkare:

För närvarande finns två fabrikat hos Elfa
Belden Art.nr. 55-913-26 som korrekt anges som 7-kardelig och
Bedea Art.nr. 55-913-00 som i flera år felaktigt anges som enkardelig trots att den är, och alltid har varit 7-kardelig, vilket jag påpekat upprepade gånger. Belden har något mer avancerat uppbygd skärm, men jag har aldrig lyckats utsätta mina kablar för miljöer där jag hör skillnad mellan Belden och den ungefär hälften så dyra från Bedea. De är båda rejält styva och kräver gedigna RCA-kontakter typ Supra PPX, WBT eller välgjorda kopior med bra dragavlastning annars bryts de sönder inifrån.

Jag har inte tyckt att det skulle vara värt mödan att göra ett extremt noggrant lyssningstest för att ta reda på om det går att detektera någon hörbar skillnad mellan dem. När jag började använda dem i längder över 5 meter till monoslutsteg bredvid högtalarna, var det alldeles nytt med Token-Ring och kablar som P/N 4716748 var mycket dyrare och fanns inte på Elfa då (nu med Art.nr. 55-799-30).
Dessutom är den ännu styvare, så det har faktiskt aldrig blivit av att jag gjort mig ett par för jämförelse.

En smidigare kabel med snarlika data som mina Twin-Ax är Art.nr.55-813-43 Gotham GAC-2 (AES-EBU) som jag inte märkt att skiljer sig hörbart från övriga Twin-Ax.
Om någon jämfört Token-Ringkabel med två TP (Twisted Pairs) med Twin-Ax som har två enkelledare innanför skärmen är jag mycket nyfiken på era erfarenheter.

Sedan har vi kruxet - var och hur ska skärmen anslutas vid kvasibalanserad koppling med RCA-kontakter?
Jag har förgäves letat efter ett par gamla dokument jag haft som argument för mitt val men de har nog legat på servrar som somnat in någonstans.

I varje fall ansluter jag självklart den ena innerledaren till RCA-kontaktens mittstift och (nästan självklart) den andra innerledaren till hylsan. För att undvika jordslingor ansluter jag skärmen endast i ena änden.
Nu kommer den kontroversiella frågan - i vilken riktning ska änden med den anslutna skärmen kopplas?
En del hävdar att änden med skärmanslutningen alltid ska anslutas till mottagande apparat.
Jag håller inte med.
I typiska hifi-anläggningar (finns det?) vill jag upprätta stjärnjord, det vill säga en referenspunkt med lägsta möjliga resistans mot jord dit man ansluter alla andra jordningar.
I mitt fall är det förförstärkaren med integrerad RIAA.
Följaktligen kopplar jag både in- och utgående RCA-kablar med den anslutna skärmen mot förförstärkaren.

Ulf Nilssons dokument är intressant men delvis motsägelsefullt när jag kommer till sista sidan. Jag ska läsa det minst en gång till och begrunda...

Här är ett annat användbart referensdokument:
http://www.rane.com/pdf/ranenotes/Sound%20System%20Interconnection.pdf

Många Twin-Ax kablar, de flesta dock med med XLR i åtminstone ena änden.

Edit: städat bort olydiga fingrars dubbelslag mm.

Edited by - lennartj on 2012/08/06 05:03:25
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:38:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
I varje fall ansluter jag självklart den ena innnerledaren till RCA-kontaktens mittstift och (nästan självklart) den andra innerledaren till hylsan. För att undvika jordslingor ansluter jag skärmen endast i ena änden.
Nu kommer den kontroversiella frågan - i vilken riktning ska änden med den anslutna skärmen kopplas?
En del hävdar att änden med skärmanslutningen alltid ska anslutas till mottagande apparat.
Jag håller inte med.
I typiska hifi-anläggningar (finns det?) vill jag upprätta stjärnjord, det vill säga en referenspunkt med lägsta möjliga resistans mot jord dit man ansluter alla andra jordningar.
I mitt fall är det förförstärkaren med integrerad RIAA.
Följaktligen kopplar jag både in- och utgående RCA-kablar med den anslutna skärmen mot förförstärkaren.

Allt det där låter rätt i mina öron.

Att jag sen inte kan något om'et är ju en annan femma.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/08/17 :  21:14:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tack för ett intressant inlägg lennart, vilka XLR-kontakter är det du rekommenderar?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/08/18 :  00:09:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att få en riktigt bra skärmning skall skärmen anslutas i båda ändar.
Men då finns risk för jordloopar eftersom man oftast använder mer än en kabel.
Näst bäst är att ansluta ena änden där impedansen är som lägst och se till att den öppna änden blir så kort som möjligt.
Det funkar bra vid lågfrekventa störningar.
Har man högfrekventa störningar får man använda andra metoder som galvanisk avskiljning med trafo.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:01:39  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har just gjort färdigt högtalarkablar av Twinax. Då stumparna var lite för korta var för sig så skarvade jag ihop dom med de skarvdon som satt, blev två lika långa kablar så förmodligen var dom kapade för att dom gick i genom en vägg eller så.
Speakon i båda ändarna. Lämnade skärm oinkopplad då det inte finns något lämpligt att ansluta i eller anledning.

Till diskant tog jag en längre Twinax som jag hade, då jag inte hade två så fick dessa dela jord via skärm. Borde fungera utmärkt då jag har trafo på slutstegssidan.
Det kan förekomma en viss modulering av signalen pga spänningsfallet i jordledaren, men detta ligger nog så långt ner i nivå att jag inte bryr mig. Dessutom skapar nog rummet mer överhöring.

Hoppas jag hittar mer kabel i garaget.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2012/08/18 :  12:26:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det går att hitta på mer kul saker av koaxkabel.
För att inte skärmen bara skall hänga där som dödvikt kan ledarna o skärmen korskopplas.
Har provat ubytekabeln med fördel.
http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/08/18 :  15:08:13  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
@PG Jeppsson:
Tveklöst Supras Swift XLR-kontakter!
De är så underbart väl genomtänkta i alla detaljer (utom en) att de är en ren fröjd att montera. Man får dock inte vara alltför priskänslig.

För närvarande tror jag http://www.fynda.se/produkt/supra-swift-xlr-au-set-hane-hona/4312/ som tar 160 kr för ett par (hane+hona) med förgyllda kontaktytor.

Den mindre lyckade detaljen är färgmarkeringen, som man gör med tunna gummiringar som man rullar på framifrån till en fördjupning på kontakten. Problemet är att de lätt går av eller krullar av sig vid hantering.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000