HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Med böjar och BEM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/08/04 :  17:38:17  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
I och med lite diskussioner runt böjar, veck och längder tänkte jag att vi kunde titta lite närmre på vad som kan hända i en veckad pipa.
Själva elementet är default så det har inte gjorts några försök till absolut simulering i det fallet.

http://img690.imageshack.us/img690/3332/compall.png

Det tar längre tid att rendera resultatet än att simulera.

När det gäller flera veck än så här så lär tiden krypa i väg.
Borde dock vara möjligt att göra om intresse finns.
Bara detta tog ett par timmar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/08/04 17:51:01

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/04 :  17:49:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag är inte riktigt van att avläsa sådana bilder.
Kan du förklara lite vad som är vad?!
Det är mycket intressant, och i allra högsta grad aktuellt just nu. Tack att du har tagit dig tid att räkna, simma och rendera bilder!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2012/08/04 :  17:58:50  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Simuleringen *borde* visa SPL alltså tryck i pipan.
Jag är inte så insatt i denna typen av simulering.
Blev intresserad av om det gick att göra så här och resultatet ser hyfsat trovärdigt ut då jag kan tänka mig att det *borde* gå till ungefär så här. Speciellt efter Astos rigorösa mätningar utmed en riktig pipa.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/08/06 :  10:42:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag förstår nog inte riktigt vad det är jag ser. Att simulera horn och pipor med böjarnas inverkan är superintressant.

Är det två horn som ligger parallellt du simulerat på. Liknande Klipsch hörn horn?

Jag gissar att elementet sitter i den smala delen av hornet och att det är ett front/bak- laddat horn, inte TH.

Vilket program har du gjort simmen med?

Vad är dina slutsatser av vad vi ser?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/06 :  20:41:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
mycket intressant.. vid 215Hz kommer en utsläckning, vet inte riktigt vad den beror på då längden på vecket inte riktigt stämmer mot någon resonans... vid höga frekvenser verkar hornet avlastas mitt i första vecket.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2012/08/06 :  23:00:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Programmet är AxiDriver(demoversionen)
Man kan inte simulera asymmetriskt och därför blir det två lika dana pipor.
Konen är en helt platt sak utan dammskydd. Har inte tagit hänsyn till några TS parametrar så interaktionen mellan kon och luft är inte "känd".
TH går inte att simulera så vitt jag vet.

Från början ville jag se om det blev några konstiga fenomen precis i böjen men det ser inte ut så.
Däremot ser det ut som vi har ett tryckminima(eller något liknande) som ser ut att kunna bli påverkat om man har lite fler veck. Kanske är det det som ändrar "svackan" vid flera veck.

*edit* Om jag minns rätt så såg man en utsläckning vid olika frekvenser på olika platser i pipan på Astos mätningar.
Kan vara det vi ser här.

Is that him?
That's the buffet table.

Edited by - Joda on 2012/08/06 23:02:48
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/08/07 :  09:31:00  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Jag skulle säga att det som blir intressant med en sådan här simulering är den slutgiltiga överföringsfunktionen.
Jag tror inte att du får särskilt mycket info av att leta efter tryckmoder i olika delar av pipan. Undersök om du kan göra ett svep, eller kombination av flera mätningar, som du sen kan se en trend eller få en uppskattning av pipans överföringsfunktion mot given insignal.

I detta fall har du inget direkt "flöde" eller stora luftmasserörelser som av sin rörelse (turbulens) skapar oljud.
I comsol (FEM simuleringsprogram) så kan man välja en punkt i den geometriska rymden och sedan få ex ett frekvenssvar utifrån den punkten, och det utan att den behövde berökna alla element i modellen. Dvs det tog kanske en minut istället för 1 timma.

Har inte fått i mig något kaffe idag ännu, så det kan vara så att jag skrivit något knasigt ;)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2012/08/07 :  13:55:45  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
SPL/Tryck vs frekvens längs pipan med ungefär 20cm mellanrum.
Påminner väldigt mycket om Astos mätning.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/08/07 :  15:25:03  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Joda: Jag har nog missat den andra tråden, men jag får inte riktigt grepp om vad du söker. Är det en veckad pipas beteende kontra en icke veckad med annan utvidgning?
Försök gärna beskriva så skall jag försöka hjälpa till med det jag kan =)
Mvh

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2012/08/07 :  15:59:24  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Idén är att försöka ta reda på vad det är för magiskt som händer vid flera veck så som tex THAM stilen och hur detta går att utnyttja på bästa sätt.
Att öka förståelsen för vad som händer helt enkelt.
Då det är lite opraktiskt (och dyrt) att bygga/mäta sig fram så är simulering ett bra alternativ.

Så har du möjlighet att simulera enkel samt flerveckad pipa så vore detta intressant.

Här är länken till Astos tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=1

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/08/07 :  16:17:32  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Har emellanåt tillgång till Comsol, så jag ska se vad jag kan göra. Ber på hur jobbet ser ut, så får jag se när jag kan komma med något.
Men jag skall göra vad jag kan, annars kan jag säkert ge något tips för någon annan som för detta framåt.
Mvh

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000