HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Något om hörlurars typer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  15:56:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Menar karln verkligen att de där Koss UR 40 verkligen skulle vara något att hänga i julgranen?

Njae, ja, jo! För att de är så mångsidigt användbara, så lagom! Ett utmärkt svenskt ord! I väldigt många situationer.

Medan jag skriver detta och lyssnar till Haydn har jag bytt, nu till Audio Technica ATH-W 1000 Sovereign. Inte så dumt med mahognykapslar och getskinn mot huvudet. Skillnaden i ljud? Avsevärd. Men jämföra, hur? Som att ställa åt sidan en genomsnittlig europeisk småbil och övergå till sportvagn, kanske?

Sovereign kräver särskild hörlursförstärkare. Obekväm i liggande ställning. Tar plats, både på huvudet och i resväskan. Inte en lur för den som använder hörlurar bara när det inte går att lyssna på högtalare. Utan en lur för den som uppskattar att lyssna i hörlurar även när högtalare är tillgängliga, ibland, som ett fullvärdigt alternativ. För folk som gillar att häcka på Head-Fi.org.

Vissa, eller många, dyrare hörlurar liknar sportbilar också på det sättet, att man kanske väljer att ha dem i garage på vintern. Kräver särskilda hänsyn.

Då är flera av Koss produkter, t ex Porta-Pro som, glädjande nog, upptäckts av många ungdomar, oslagbara vad gäller kvalite i förhållande till pris och prestanda. Om man är väldigt sugen på te, där det inte dricks, blir man jätteglad när man hittat Liptons gula. Fast man gillar Fortnum & Mason bättre, särskilt Prince of Wales.

För sådär femton år sedan, när jag upptäckt Porta-Pro, innan den blev vanlig, fanns det hi-fi handlare i Stockholm som svor på, att Porta-Pro var "den bästa hörluren". Punkt. Typiskt kanske, för den sorts okunniga hype som förekommer i hi-fi världen. En grov överdrift, som inte hindrar att det ÄR justa lurar!

Zory
Polen

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/07/28 :  19:40:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
fanns det hi-fi handlare i Stockholm som svor på, att Porta-Pro var "den bästa hörluren". Punkt.


där håller jag med. fast med tillägget "för pengarna"

inte dom mest neutrala, men helt klart mest prisvärda och med en enorm spelglädje

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  19:47:41  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Som de flesta noterat skiljer man ofta mellan öppna, slutna och halvöppna lurar.
Dessutom mellan hörlurar och pluppar, in-ear. Liksom mellan högohmiga och låg-ohmiga hörlurar, mellan hörlurar med aktiv eller s k passiv brusreducering. Andra vanliga begrepp är lättdrivna och tungdrivna. Dessutom talas det om öronpåliggande och öronomslutande lurar.

Mina erfarenheter:

NYA hörlurar är nästan alltid bättre! Fast jag gillar vintage-prylar i gemen och inte kan låta bli att samla på vissa saker, t ex hörlurar, så är hörlureriet som tandläkeri eller flygplanskonstruktioner. Nyare är bättre i ALLA hänseenden, utom vad gäller kuriosa-faktorn. Bättre material, framförallt vad gäller membran men också vad gäller kablage mm.

Möjligt undantag: elektrostater! Jag har ett gammalt Koss-system och ett Stax av mellanklass. Båda låter mycket bra, framförallt i jämförelse med hörlurar i stort, kanske inte i jämförelse med nya elektrostater. Stax s k "earspeaker" modeller är jag personligen kallsinnig till, liksom andra liknande innovationer som går ut på samma sak, att så att säga hänga smärre högtalare i höjd med öronen men en bit ifrån dem.

Pluppar, även de allra bästa, är generellt sämre återgivare än hörlurar. De kan så klart ha andra fördelar, men för egen del föredrar jag alltid ett par hyggliga hörlurar framför de yppersta och dyraste pluppar som finns! Säkert har individuell anatomi stor roll att spela i sådana jämförelser. Men jag tycker i alla fall inte om, att pula in saker i hörselgången.

Öronomslutande är alltid bekvämare än öronpåliggande vid längre lyssning, generellt, andra faktorer lika.

Om en lur är det allra lilla minsta obekväm vid en kort provtur, bör man avstå! Vad som är bekvämt och obekvämt är höggradigt individuellt! Däremot är det ganska sällsynt att något som i förstone är obehagligt senare blir behagligt, även om undantag faktiskt finns.

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000