HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Det olösliga problemet? Passiva värda att ha med!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  13:28:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Just nu på väg till Kazakstan, på ett ryskt resanderum i Saratov, har jag med mig JBL Control 23. De låter mycket bättre med större förstärkning än en T-amp kan ge. Med den är de ändå just nu det ENDA alternativ jag känner till som är värt besväret. Vore kul om folk kunde ge tips här!

Aktiva plastgrejor 2.1 eller t o m 5.1 liksom billiga rese- och dator-högtalare, liksom iPod-dockor--alla dessa finns i överflöd men låter typ skit! (Nästan, jfr. nedan.) Bose har jag noll förtroende för.

Canton, Focal och eventuellt XTZ säljer ganska små satelliter, med i det närmaste fullt frekvens-omfång. B&W gör ett par små (aktiva) dator-högtalare som lär vara bra. Genelec säljer ett numrerat antal ganska dyra tuber 2.0 för audiofiler. Dessa nämnda har jag INTE provat! Glad om du som gjort det ger din mening!

Zory
Polen

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  13:45:51  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Det finns en NASA-ingengör herr Foxx som påstår att hans bärbara stora som en halv ölburk är audiofila. Det finns en engelsman som tillverkar en elegant mono-högtalare, komplett med boett-skruvar, helt i metall. Någon provat dessa?

Det finns ett par anspråksfulla amerikaner, typ college-grabbar, som hävdar att deras små aktiva följer helt nya vetenskapliga principer. Inga importörer i Sverige, så det blir dyrt att kolla. (Jag köpte Super T-amp på det sättet från USA, det var ett dyrt nöje. Prestanda de samma som originalet, snyggare hölje men taskig byggkvalitet i alla fall på aluminium-chassi och volymratt.) Några uppslag här?

Det finns mycket bra högtalar-element hos tyska tillverkare av fullregistertyp som både har låg vikt, goda prestanda och mycket rimliga priser. Problemet är att de uteslutande specificerats för ganska stora sko-kartonger. Jag kan inte räkna på sådana saker. Kan du?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  13:54:14  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Vad är det då för fel på iPod-dockor? Inte något alls nödvändigtvis, i hemmet. Jag har Sonys hitintills bästa, största och dyraste. Trots att den jobbar med allt det jag är kritisk mot (aktiv, ljudkorrektion, konstgjord bas) låter den faktiskt helt utomordentligt bra. Men tillsammans med 20 V väggbula blir den resväskans huvudinnehåll. Dessutom har den, liksom alla bergssprängare, ghetto-blasters och iPod-dockor samma egenhet: dåligt stereoperspektiv! Högtalare ska gå att placera!

Zory
Polen
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/28 :  18:39:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Grabben hade köpt en tung klump som vibrerade och gjorde det mesta den placerades på till högtalare. Helt imono, och fan vet om det lät vettigt...
Hur små/stora för högtalarna vara? Man kanske kunde bygga in en T-amp i en högtalarlåda som det ofta är gjort på PC-högtalares plastburkar och därmed spara plats och göra en anordning för en iPoddocka på något intelligent sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000