HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köpte ny RIAA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2012/07/19 :  20:27:46  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Hemma i min vintagehörna så spelar jag vinyl med en Thoréns 125 LB med 12" SME arm.
I vardagsrummet där min stora Thoréns inte får plats så spelar jag på en Pro-Ject Debut III
med puppan Ortofon OM 5E och RIIA NAD PP2.

Funderade på att skaffa en bättre vinylspelare till vardagsrummet men det kändes sådär
eftersom jag inte spelar så mycket vinyl.
Tänkte att jag kanske kunde nå en liten förbättring om jag bytte ut början och slutet.
Sagt och gjort, början dvs. puppan byttes till en AT-95E och
slutet dvs. RIAA blev en CAMBRIDGE AZUR 651P.

Skrev i tråden om HiFi-invest att jag köpt en CAMBRIDGE 651P och då skrev tomano58:

Grattis! Kom gärna med lite lyssningsintryck när du kommit så långt. Vad hade du innan? Jämförelse?

Jag tycker att det blev en tydlig skillnad efter byte av början och slut och nu sitter jag nöjd
(hur många gånger har man sagt det egentligen), tror jag.
Vad som påverkat mest av puppa och RIAA så tror jag att det är RIAAn som påverkat mest.
Nu är jag inte så kunnig på det här med puppor och RIAA-steg men om det finns ngn i Malmö
eller omnejd som är intresserad av att testa 651P så kommer jag gärna på besök med RIAA och fikabröd till kaffet.
Dagtid funkar också eftersom jag lever i ett After Work tillstånd.

I'm only in it for the music.

Edited by - 30Hzbone on 2012/07/19 20:31:12

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:57:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul med ombyte, men inte kan det väl låtit såå illa innan heller?
AT95E är ju en flåbuse i min mening medan OM5 kan va lite korgosse istället!
Du kan väl byta tillbaka om nån vecka ller så när grejerna fått lira ett tag, och berätta vad du hör för skillnader?

Nu känner jag inte just dina RIAA, men de jag själv nyttjat har alla krävt att sitta anlutna och spela i ett par tre dagar innan de låtit OK. Det gäller alla prisklasserna upp till runt 8-10Tkr ända från enkla Pro-Ject PhonoBox.
Det är en nackdel med att prova runt bland vännerna att grejerna måste vara anluna så länge...

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2012/07/20 :  06:45:02  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Hej Micke, trevligt med respons.
Jag fick tipset om AT-95E av en kompis och efter att jag läst detta blad (sid 90):
http://audiofidelity.no/comlete_mags/29.pdf ,tar några sekunder att ladda,
så blev jag sugen på att prova puppan själv.
Vi har väl alla våra erfarenheter av "inbränning" och "uppvärmning" av elektronik.
Ny elektronik bruka jag ha inkopplad under en dag och där jag då spelar så mycket det är möjligt.
Vid användning därefter så tycker jag att prylarna presterar tillräckligt bra, för mina öron,
efter en halvtimmes inkoppling/användning.
Kan tänka mig att det finns komponenter/apparater som mår bra av längre uppvärmningstid.
mvh
@lve

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2012/07/20 :  10:41:39  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
AT-95E hade jag under några år på min förra spelare, en Linn Basik. Tyckte att den var mycket trevlig, och för pengarna ett fynd. Kul att du är nöjd med ditt nya Riaa, Cambridges förra fick ju bra omdömen av användarna.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/20 :  16:33:54  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Grattis! Och som sagts tidigare, AT-95E är ett tokfynd för pengarna. Har själv haft en i många år men just nu ligger den och vilar till förmån för Goldring 2400.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/08/17 :  19:41:19  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hade en OM10 en gång... var det tråkigaste jag hört :( Kör nu en Pickering 1800S på min Thorens 166:a. AT-95E verkar väldigt intressant, men sägs inte passa speciellt bra ihop med den lätta tonarmen på Thorens 166.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000