Author |
Topic  |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2012/07/18 : 12:35:58
|
Sitter och funderar på skillnaden mellan tangential- och konventionella tonarmar.
Förutom att en tangentialarm håller vinkelfelet konstant; vad finns det mer för teoretiska och praktiska skillnader? |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts |
Posted - 2012/07/18 : 12:58:29
|
Vinkelfelet är noll hela tiden med tangential arm. Man kan dessutom ganska enkelt justera både vertikala och horisontella masströghetsmomentet efter vilken komplians du har på pickuppen. Och detta oberoende av varandra.... VTA brukar vara lättare att justera på tangential armar.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2012/07/19 : 00:01:24
|
Jag har ju då kört tangentialarm ett tag - generellt sett tycker jag de är svårare att ställa in än en pivotarm, men när du väl fått inställningen rätt så är det inte svårt att finjustera då och då. En sak som med de mekaniska (cantus & clearaudios-armar) kan innebära problem, är att båda har väldigt låg verikal massa, medans de har extremt hög horizontell massa, så du blir lätt "begränsand" på ditt pickupurval om du vill matcha bättre. Hur som helst, prickar du rätt så låter de helt enkelt förbannat bra! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2012/07/30 : 16:26:59
|
quote: Vinkelfelet är noll hela tiden med tangential arm.
Jag hävdar att vinkelfelet är konstant. Att justera vinkelfelet till absolut noll är inte lätt att göra. Nära noll är lättare. Lite hårklyverik kanske men rätt skall vara rätt. |
 |
|
|
Topic  |
|