HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH-18"-21" för PA till plastgrabben. Sim hjälp!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/17 :  17:50:32  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Plastgrabben ärvde lite PA prylar av mig i julas och vill nu byta upp sig lite.
Då TH basar ger mycket för pengarna lutar det åt att bygga 2 st till att börja med. Det skall vara 18" eller större (21"). Jag vet att det har byggts ett TH-18 med 18sounds neo 9600 men hittar inga ritningar.

Vilka element skall man kolla på ? 18"-21".

mats

1W=115db.

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/17 :  18:22:40  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Danley använder både b&c 18sw115 och 18sounds 18nlw9600 i sina TH 118.
För PA räcker det ju ner till 40Hz.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/07/17 :  18:51:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hur stor publik ska dom användas till?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/17 :  19:35:30  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Några hundra Pers. Han fick ett par jbl 1x18" av mig och enkel 15 toppar med 2"driver. Men det räcker inte riktigt. Han har jobbat ihop pengar o vill bygga ut systemet. Topparna skall också få en omgång. Jag har lovat hjälpa honom med lådorna men jag e helt kass på att simulera dem. Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/17 :  19:53:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle generelt undvika 21 tum till PA-basar. Det är svårt att stämma av dem så pass högt. PA skall inte stämmas av nedåt 30 Hz då folk mest mår illa av allt för kraftig djupbas. Orevligt och effektkrävande. För djupt (under 40 Hz) tenderar att tappa kick och attack, dvs låter oftas slöa och murriga jämfört med 40 - 50 Hz avstämning.

Ett par Faital Pro 18HP1060 funkar riktigt bra i tappade horn. En avstämning på runt 38 - 43 Hz nånstans. Så högt som möjligt utan att simmen ser allt för knäpp ut.

Nått sånt här kanske:

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/18 :  02:18:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tjusigt värre ! klockren avstämning och mkt bra verkningsgrad, beroende på veckning skulle jag misstänka att den verkliga prestandan ligger runt 102dB/W/m från ca 40Hz i et par hanterilga lådor, detta osar både kick och masivitet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/18 :  02:21:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
snygg nivå på ripplet över passbandet också, samt ett mkt generöst S2, rent och jämnt sound, tight, säkerligen även vid delning en bra bit över passbandet för att avlasta topparna vid höggre nivåer (högre delning).

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  10:19:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Martinsson!

Med en THAM-veckning så tror jag denna kommer att ha ett rippel på 2 dB inom passbandet, vilket är ganska lagom för att få en lite roligare karaktär. Simmar den för slätt så låter den slätt, enligt min erfarenhet. Verkningsgraden är riktigt fin och avstämningen påminner om THAM15 en hel del. Den ger bra nivå nedåt 35-37 Hz nånstans. Kick och attack borde hamna strax "under" THAM15 pga högre Qes, Le och Mms, men jag tror inte det kommer saknas nått i det området ändå. Simmen nosar på 135 dB i 2 pi, vilket jag tror att den kan leverera i verkligheten.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/07/18 11:22:14
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/18 :  13:18:01  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Tack Johannes. Hur står det sig om man jämför med b&c sw eller 18s nlw9600 ? Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/18 :  14:11:49  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Tack Johannes. Hur står det sig om man jämför med b&c sw eller 18s nlw9600 ? Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  14:32:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte om det är så mycket skillnad mellan Faital Pro 18HP1060 och en st 18Sound 18NLW9600. Jag föredrar B&C. De verkar göra ruskigt fina element. Har bara erfarit kvalitet och välljud från dem.

Mitt val hade stått mellan B&C 18TBW100 och Faital Pro 18HP1060.

Inte mycket skillnad i spl-respons.

Max spl ser nån dB bättre ut pga de uppmätta +-14 mm linjär slaglängd som anges i databladet.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/18 :  17:46:57  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Tack igen Johannes. Hittar inte nått pris här i Sverige på B&C tbw100. Men Faitalen är ca 2K billigare än 18sounden.

Sågkompisen har lovat hjälpa mig att såga de kommande veckorna så det är väll bara till att beställa elementen.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/18 :  19:34:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Faital är väldigt billiga för sin prestanda. Vet inte om de är att betrakta som lika pålitliga under hård drift som B&C, men endast erfarenhet kan svara på det. Jag gillar det jag sett av Faital Pro så jag hade nog själv valt 18HP1060 framför B&C 18TBW100, då B&C är några tusenlappar dyrare.
Ingvar säljer Faital. Kolla med honom.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/07/18 :  22:27:14  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Den lilla erfarenhet av Faital Pro jag har är av ett 15XL1400 i mitt th och den har jag lassat in bortåt 2 kw @ 20 Hz tills jag vart orolig för att saker skulle falla ned från väggarna. Efteråt gick dock fläktarna på steget som två dammsugare.
Men kolla även med Ingvar om inte två (mer eller mindre) vanliga frontladdade horn med dubbla 18" vore ett alternativ du bör beakta.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/19 :  11:39:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har filat på en 230 liters variant, den är inte lika "elak" som Johannes upperliga variant vilket borde vara tämjeligen självskrivet då A/ den är 100 liter mindre och B/ det är Circlomanens konstruktion :)

Ska fila vidare på den men jag vill understryka att ett 18" TH är svårare att få till och kräver mer i form av volym än vad jag är van vid, och den som Johannes visar här är nog ungefär så bra det kan bli, har inte inte behpvet att kompromissa ner storleken (och däremed prestandan) så tycker jag att ni ska förfina, om nödvändigt, den lösningen som Johannes presenterat här.

Den är mindre och lättare än en 218 låda (ca 170 liter mindre) och med största sannolikhet mer kapabel, därtill kommer den även mkt sannolikt att låta bättre vilket oftast visat sig vara fallet och kan tillskrivas principen i sig, rätt avstämd är den också samt har för elementet(n) gynsamma volymer luft i sig vilket borde vara toppen sett till tolerans för olika element och livslängden hos desamma vid lite tuffare bruk, det som möjligen återstår är detaljer.

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/19 :  14:54:21  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Skall kolla med Ingvar om element finns hemma. 'Plastgrabben' e på mig som en iller. Skall man börja med 2 eller man skall bygga 4 direkt ? När man ändå sågar. Hur får man en fin ritning på lådorna ? Rutigt papper o penna ?
Tänkte såga bitar till mina egna horn också. Med 2 Beyma 12 LX60V2 element.

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/19 :  15:01:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror att du skall vänta lite, alternativt snacka med Martinsson, då han och jag knådat denna konstruktion en del. Jag tror han är på G med en ritning. Jag tror denna konstruktion kan bli nått speciellt.

Angående 2 eller 4, vad skall dom användas till?
Jag skulle tro att en st motsvarar en standard modern 218 låda i ljudtryck, men mycket bättre ljudkvlitet och klipp i ljudet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/19 :  19:44:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hang on ! Designing as I type :) skickar circlo ett preliminärt underlag ikväll för utvärdering och fördömmande :) OBS preliminärt :) räknar om allt går som det ska att ha något klart under helgen.

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/19 :  20:27:57  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Detta skall bli roligt att bygga. Undrar vad grannarna hade tyckt, hmmmmm. Circlo: han har egna fester o de blir större o större. Efter detta blir det dags förr fetare toppar som hänger med subbarna.

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/19 :  21:44:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Blir denna hälften av vad jag och Matinsson tror så kommer grannarna att HATA denna eller användaren. Som alla typer av massförstörelsevapen så bör den användas med viss försiktighet.

Vi (mest Martinsson) håller på att spåna fram detaljerna. Ritningsunderlag skickas kors och tvärs via mail. Samtalen duggar tätt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:24:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
5:e iterationen har skickats, L23 på plats hyffsat men de andra glider en bit utanför bekväma områden, främst S3 och S4... frågan är kan vi leva med det ? pust :) tacksamt väder för millimeterjakt i CAD :) 4st ritningar på en kväll är inte rekord på något sätt men rätt bra marcherat ändå, detta innebär att vi kommit ca 1/5 på vägen i antalet försök räknat om tidigare THAM utvecklingar är något att gå efter.

När en bra grundsim som den Johannes presenterat här dycker upp kan man inte bara vända ryggen och tro att inget märkvärdigt just har hänt :)

Nu ska den bara översättas till "verklighet" och då använder jag ordet "bara" i sin mest lösa form :)

Edited by - martinsson on 2012/07/19 22:26:10
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/20 :  04:15:44  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Har fått kontakt med Ingvar, så det e bara till att trycka på enter i beställningen. Vill bara se att allt funkar med ritningen.
Jag lovar att jag skall vara försiktig när jag provspelar, ha ha.
Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/20 :  10:27:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
04:15 Mats... inte bra, då ska man sova (erkänner att jag i ett ögonblick av sömnlöshet faktiskt satt och ritade vid denna tid...)

Nu är den 7:e ritningen (final iteration ? :) skickad till circlomanen (den ritningsgranskande översteprästen) för att kanske få ett hmmm och nja.. ok då... som resultat.

Så Johannes, kolla mailen :)

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2012/07/20 :  10:38:02  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Martinsson: beror lite på när man somnar också :) nädå fortsatte sova en stund till sen. Stort tack för hjälpen till er båda.
Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/20 :  10:43:35  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ingen fara Mats, men vi är inte klara än, jag har svårt att få ner L23 till de önskvärda 200cm, kommer som bäst ner till ca 230, surt sa räven, kan vara en begränsning i veckningen (THAM), men vi är närmre nu än vi varit tidigare.

De Maxar just nu ut på ca 130dB från 40Hz... vill gärna få upp det lite till, även om det inte på något sätt är illa, och det är i 2PI givetvis, dvs fristående på plan mark med 1200W in, vilket de borde klara galant även i verkligehten med tanke påa tt THAM15 tar emot 1,3Kw utan att gnälla för mkt.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/20 :  12:36:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Martinsson har gjort det igen!!!!

En liten teaser. Måtten kommer senare (ikväll troligtvis).

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000