HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 inverterad baffelstegskompesation - hur ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/16 :  14:30:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hej alla kunniga, tänkte återigen parasitera på eran kunskap beträffande det titeln låter avslöja.

Baffelstegskompensation är ju ett välbekant begrepp, var jag nu är ute efter är alltså motsatsen, en konding istälet för en spiole parralellt med en resitor, tror jag, frågan är vilka standardvärden på dessa komponenter jag ska leta efter för att uppnå följande :

En fallande respons som börjar vid 6kHz (0dB) för att nå -6dB vid 3Khz och sedan hålla sig på den nivån resten av vägen neråt.

Dessa "eq länk" ska fixa till den approximativt motsvarande sitgande responsen som mina småhorn har, TB 2" på JBL 2386 horn.

Jag har kollat runt på nätet men inte lyckats finna någon inveterad variant, tacksam för all hjälp, jag misstänker att det finns några här som kan detta mer eller mindre i huvudet :)

och jsut det, glömde nästan, vart hittar man sedan lämpliga komponenter ? kjell och company, claes ohlsson, teknikmagasinet ? (Elfa finns inte i Kalmar tyvärr...)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/07/16 14:30:44

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/07/16 :  15:50:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Googla på "shelving filter" så finns det onlinekalkylatorer som fungerar ganska bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/17 :  11:59:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tack för tipset. har kollat runt efter en online calculator men så här långt utan resultat, ska fortsätta leta.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/17 :  12:21:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En fallande respons som börjar vid 6kHz (0dB) för att nå -6dB vid 3Khz och sedan hålla sig på den nivån resten av vägen neråt.

Det låter som ett 6dB/oktav filter med -3 dB punkten vid 4500 Hz och ett motstånd på ca medelimpedansen under 3Khz.

Är det ett 8 ohms element så börjar du med runt 3,3 microfarad och ett 8 - 10 ohms motstånd. Dela upp de där 3,3 microfaraden i några mindre värden så du kan anpassa efter tycke och smak. Motståndet likaså. Dela upp det i 8 st 1 watts metallfilmsmotstånd eller liknande. Dessa värden stämmer sällan med teorin om man inte använder avancerade datorprogram som tar hänsyn till impedansvariationer, induktansvariationer och såklart hornets egenheter.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/17 :  15:51:05  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det du vill ha är ett filter som liknar sänkning i en bas-tonkontroll. Här är ett par länkar som nog är användbara men räkning och testning måste till: http://home.online.no/~jaeioluf/sound/eqpassiv.htm och http://makearadio.com/tech/tone.htm

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/17 16:24:01
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/17 :  17:31:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar, Elmentet är ju ett litet sött 2" bredbandare, men den lilla söta impedansen av 4Ohm, eller som det står i databladet DCR = 3,6 W (ja Watt, tänka sig:) ska nog vara Ohm :)

Så har jag förstått det hela rätt om jag gör så att jag kopplar en kondensator paralellt med en resistor på exemplevis pluspolen på det söta lilla elementet ? och att kondingen ska vara på 3,3uF och resistorn på 3,6 Ohm ? eller stiger/sjukner värdet på kondesatorn i och med den halverade imedansen jämfört med "receptet" ovan ?

tackar er för erat tålamod :)

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/07/17 :  18:47:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:

(ja Watt, tänka sig:)

Amerikanarna brukar benämna motstånd med W istället för Ohm-tecknet

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/17 :  20:03:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Till 4 ohm så hamnar du runt 6,8 uF och motståndet runt 4 - 6 ohm. Som sagt, använd multiplar av ett lägre värde för att kunna justera tills det låter bra.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/18 :  02:13:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tusen tack !! detta var precis vad jag undrade, mkt uppskattat ! nu ska det lödas friskt, dvs om jag kan hitta komponenterna i Kalmar :)

delningsfrekvensen sätts av värdet på kondingen och dämpningen av resistorn, givet att impedansen hos elementet är oförändrad vill sgäa, mina egna måhända felaktiga slutsatser alltså.

tusen tack återigen, detta är varför jag gillar forumet, möjligheten att kunna tappa av lite kunnande i lagom doser för att inte väcka misstanke om ren parasitering :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000