HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Flätade signalkablar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/07/13 :  07:24:18  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej. Jag har med viss framgång flätat lite signalkabel med CAT6 som material. Har blivit varianter på trefläta. Jag och några kompisar blev såpass impade att vi gjorde en trefläta av lite överblivet svalander-silver. Mängden var dock så lite att det blev två 50 cm balanserade med två ledare i silver/bomull och en jord av koppar. Resultatet var såpass bra att vi bestämde matrial till nya kablar. Nu sitter iaf jag i ett litet dilemma, ska jag göra treflätor med dubbla silverledare och dito jord al'a Kimber KCTG eller svalanders 4-fläta med jordenx2 lindad runt flätan?
Är det någon som har provat båda flätorna?
Vad jag har läst mig till på nätet så ger fyrflätan ett "tätare" lite fylligare ljud medans treflätan är luftig och mer typistk kimberljud.
Tacksam för feedback.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/07/13 :  10:18:50  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Jag gjorde några signalkablar av teflonslang och silverpläterad koppar från panduro,mest för stt ha nåt att göra en gång.
Det blev en 4fläta som faktiskt blev kvar i anläggningen i flera år.
Skulle senare göra några till men hade glömt om det var 3 eller 4 ledare så jag gjorde med 3. Hördes direkt att det var nåt som blivit fel,så jag kollade de gamla och det var 4 ja.tog isär och lade till 1 ledare till och så blev det som jag ville igen.
Mycket mera pondus i 4 ledaren tycker jag.kändes lite som om man glömt suben(ifall man har det).
Är lite sugen att ersätta 2 ledare med svalander silver faktiskt,och låta jorden va kvar orörd.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/07/13 :  22:53:52  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tack för ditt svar och att jag får ta del av dina erfarenheter. Nu har jag isolerat 14m svalandersilver 0,5mm med bommullsisolering, det känns i fingertopparna. Fy va drygt!
Klockade första metern ca35min sen gick det lite bättre o bättre. Sista metern gick på ca 15-20min. Det blev ett 1m par av svalandermodell dvs 4-fläta med ytterligare två ledare för jord lindade ytterst åt varsitt håll. Har lödningen kvar men det får bli i morgon. Jag köpte FURUTECH rohdium XLR , kompisen gör sin med dito guld, ska bli kul att höra skilnaden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000