HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svarva bromsskivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/02 :  11:48:07  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Min bil fullkomligt äter bromsskivor just nu. Har varit på två verkstäder men de kan inte hitta orsaken till att skivorna blir skeva.

Senaste skivorna är 2,5 månader gamla men har nu börjat vibrera vid inbromsning igen. Kör inte speciellt tufft så de slår sig inte pga det. Ingen broms ligger an vid test även om det kan höras ett svagt gnissel ibland. Mekanikerna har dock sagt att det inte ligger emot tillräckligt och att gnisslet inte påverkar skivan.

Balansering av däck/fälg är gjord.

Skulle det vara skit mellan skiva och nav skulle det vara skevt hela tiden och inte dyka upp igen efter 2-3 månader.

Nu är skivorna bytta 2ggr på ett drygt år och det börjar bli dyrt.

Tänkte börja med att svarva skivorna om jag nu bara hittar ett ställe i Gbg som gör detta nu i sommar.

Tips på svarvare eller på vad det kan vara?

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/07/02 :  12:00:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om de skulle ligga emot för mycket så blir ju det rätt uppenbart om du kör en bit utan hårda inbromsningar. Om inte någon skiva är redigt het så ligger ju inte bromsen an särskilt mycket.

Skeva skivor har jag inte haft, men däremot "fuktskadade". Står bilen med för mycket fukt i bromsbeläggen kan det bli som ett galvaniskt element mellan belägg och skiva som gör den ojämn. Är det tillräckligt så börjar det skaka när man bromsar. Se upp med att tvätta bilen och inte bromsa av skivorna inom rimlig tid efteråt med andra ord.

Tyvärr vet jag inte var du kan svarva dem, särskilt inte på "baksidan". Jag frågade verkstaden för flera år sedan och det där med svarva var inte något de sysslade med. Fråga på yrkesgymnasium var rådet då.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/02 :  12:18:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Försöker bromsa ordentligt då och då men det blir på ett annat sätt när man har automatlåda. Mycket fesbromsning blir det (= beläggen som blir kassa men inga skeva skivor).

Verkstäderna som har kollat upp det vet inget annat bot än att byta skivorna igen alt svarva dem men det går ju inte göra stup i kvarten. Något är det ju som orsakar att de blir skeva..

Får väl bli medlem på något motoforum.
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2012/07/02 :  12:41:53  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Kolla med gummiverkstäder, de brukar ha utrustning för att svarva bromskivor på in resp. utsida samtidigt, och vissa kan svarva skivorna direkt på bilen utan demontering, (hjulen då förståss).

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/07/02 :  14:44:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det är ingen ide att svarva, dom kommer bli att skeva direkt.
Vet inte riktigt varför men antar att det beror på förändringar
i materialet.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/02 :  15:40:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Gjutgods är som vår vän 'sladdis' påpekar
ett lurigt material.
Dels kan man gjuta in spänningar i materialet
när den kyls mer. Dels kan man få samlingar
av 'karbider' som gör materialet 'stenhårt'.

Vad som ska göras kan vara lite olika. I några
fall får man helt enkelt låta 'tid, väder o vind'
göra grovjobbet, ett eller två år under bar
himmel brukar hjälpa.

Värma upp detaljen 700-800 grader och låta
det ha det temperaturen ett par dygn. Sedan
låta den svalna lite pö om pö, vilket tar lika
många dygn.

Ovan gäller om det är 'material fel'.

Jag hade ett uppdrag åt Norrbit som tillverkar
just bromsskivor. Och fick vi problem med
svarvningen och/eller kast skicka vi tillbaka hela
partiet av gjutgods till gjuteriet. I Norrbits
fall var det sällsynt.

Om Ditt problem bottnar i materialfel, skulle
jag råda Dig att fixa en skiva från skroten.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/02 :  18:47:51  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ingen aning hur Brembo tillverar sina bromsskivor men 3 par på 2,5år är lite för mkt o när inte reperatörerna hittar orsaken så blir man lite sne.. el frustrerad.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2012/07/02 :  19:55:48  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Är det en Ford Mondeo,kompisen hade en sådan,
och den åt bromsskivor.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2012/07/02 19:56:16
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/07/02 :  20:23:16  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
När jag köpte min BMW för 12 år sedan så nödgades jag byta bromsskivor tre gånger under de första två åren. Problemet var märkligt nog att bussningarna i framvagnen var för mjuka, vilket ledde till att skivorna började wobbla vid inbromsningar. När framvagnen bussats om försvann problemen och skivorna höll 25000 mil.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2012/07/02 :  20:26:45  Show Profile Send Enkie a Private Message  Reply
Fråga en mekanisk verkstad om de kan svarva skivorna. Brembo borde ha koll på att göra skivor, det är ju trots allt en firma som levererar bromsar till de flesta sportbilstillverkare. Ibland får skivorna ovett för dåliga belägg som "kletar av sig" på skivorna. När beläggen är varma så lämnar de ett avtryck när bilen stannar och där blir friktionen annorlunda än där man fått slitage. Sedan byter man skiva och det fungerar tills det återigen kletar av sig. En del belägg behöver köras in med ett antal upprepade halvhårda inbromsningar säg drygt 100km/h ner till 30km/h och så upprepa tio-femton ggr i tät följd. Problemet som uppstår med "klet" är precis när bilen stannar, så lätta på bromsen precis innan bilen ska stanna.
Men självklart kan man ha otur att skivorna verkligen blir skeva.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/07/02 :  20:29:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det finns flertalet bilar som har samma problem, det är sällan det beror på skivorna. Men så finns det ju förståss alltid undantag. Vissa bilmodeller har för klena skivor. Är det ventilerade skivor du har ? I annat fall kan det vara idé att byta till ventilerade.
Kan som sagt också vara bussningarna till spindel som är dåliga.

Vad är det för bil ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/02 :  22:12:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Förstod jag det rätt så slits skivorna
jämnt. Hur ofta måste brombackarna
bytas?
Eller är det så att skivorna alltid är
ojämnt slitna?
Är det alltid dom främre skivorna som
slits?

Frågorna hopar sig.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/03 :  06:45:35  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Bilen, Audi A4 Avant -04. Har haft ett par olika Brembo, nu senast Max samt ATE bromsbelägg från Mekonomen. Skivorna är inte synligt slitna det minsta o ja de är ventilerade och mkt stora, 312mm i diam, 25mm tjocka. Alltid fram som blir skeva.

Vet att senaste modellen av Audi A4 har haft en hel del problem med vibrationer och att de flesta har lösts med att byta länkarmar i framvagnen. Känner inte att jag vill lägga ut 20000:- på att byta alla länkarmar på måfå bara.

Går på semester på fredag så då får jag lite mer tid att kolla saker. Skall ta o kolla så att det inte ligger för mkt skit mellan skiva och nav.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/07/03 :  08:05:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ring runt och fråga olika verkstäder (om du inte gjort det redan).

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/07/03 :  08:42:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag läste någonstanns att BMW gjort en utredning och hävdade att många skeva skivor, kommer av ogjämt, och felaktigt åtdragningsmoment av fälgarna.
Att materialet under tid deformeras pga spänningar i materialet
Jag vet ej hur mycket sanning det ligger detta (-eller var jag hittade denna info), men allt fler byter ju fälgar på däckverkstan där de troligen aldrig sett en kalibrarad momentdragare

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/07/03 :  18:06:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har du kontrollerat att oken fungerar och klämmer jämnt över skivan?

/p

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/03 :  19:58:06  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nä, inte jag men en mekaniker. Höger är utbytt för 2 år sedan men vänster är original. Skall kolla upp på semestern.

Kommer byta fälgar för jag har lite vibrationer som ballansering inte råder bot på. Fälgarna är lite slitna och det har alltid varit klart mindre problem m vinterdäcken.

Ska köpa nya billiga skivor från skroten för att kolla. Inga verkstäder som hinner svarva något nu i semestertider.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/04 :  11:12:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Problemet är nog att det är svårt att förstå
just problemet.

Oftast han man 'ringa in' felkällan rent logiskt.
men då måste man ha hela bilden klar.
Och viktigaste pusselbiten är 'hur såg bilen
ut när den var OK'.

Det värsta typ av fel är då två detaljer till-
sammans orsakar felet.
Var för sig är detaljerna inga problem.
Oc en värre är det om det är så att det handlar
om 'enskilda individer'.

nu skriver jag inte detta för att slå ner modet
på Dig.
Man måste bara vara inställd på att 'teknik'
är ett livslångt 'lärande'. Och man upphör
aldrig att bli förvånad.

Hoppas Du hittar en bra utväg ur detta.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2012/07/04 :  11:48:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag fick byta ett ok på min sierra,då det tog ojämt och orsakade vibrationer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

stefaninorr
Starting Member

4 Posts

Posted - 2012/07/05 :  10:29:00  Show Profile Send stefaninorr a Private Message  Reply
det brukar hjälpa att svarva skivor, för då har dom ingjutna spänningarna släppt, har svarvat många bromskivor på mitt förra jobb, åt folk inom rally branchen.
men som någon skrev, kan även vara mjuka bussningar i framvagnen somgör att man känner av skeva skivor.
sen ett litet tips om man vet att man bromsat väldigt hårt, håll inte fast bilen med bromsen, man stjäl värme från just den punkten och då kan skivorna slå sig lite lättare.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/05 :  10:57:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Javist "killen i norr", ojämn avkyling och
uppvärmning av gjutgods är ett aber,
stort som smått.
Och har det väl börjat kasta, går det inte
tillbaka av sig själv.

Men jag tror att man kan finna den/de felande
delen eller kombinationen av delar om man
jobbar systematiskt och inte 'trail and error'.
Bilens framvagn kan vara full av 'special-
tillverkade' komponenter som kanske inte
'lirar' så bra ihop.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/05 :  12:59:42  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har pratat med ytteligare en makaniker nu som är 99% säker på att det är något fel på bromsoket men han kommer självklart göra en undersökning och inte bara byta. Mjuka bussningar gör att vibrationerna kan kännas tydligare men de orsakar inte felet enligt honom. Hade det varit första gången skivorna blivit skeva efter bara 2,5mån så hade det troligtvis varit matrialfel men då det är 2:a gången på drygt ett år så är det mindre troligt.

Ang att släppa bromsen får jag väl lära mig att lägga in p-bromsen på automaten vid rödljusen.

Får tacka för alla tips o hoppas att jag har en vibrationsfri bil om ett par veckor.
Det tråkiga är alla pengar som dessa biblar slukar.. kunde köpt mkt hifi o musik (inte tidningen) för alla reparationer och reservdelar man betalat.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/05 :  17:53:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jag hoppas Du hittar en "proffsig" mekaniker
med erfarenhet av Din bil.
Skulle tro att det är det enda som han hjälpa
Dig.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/05 :  19:44:21  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ja med! =)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/07/10 :  22:56:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har haft samma sak på 2 st tyska kombis. Det är troligen oken. Vill du ha en enkel principskiss på hur systemet fungerar så PM:a.

Skönt att du fick det rullande.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000