HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skaltång
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/06/15 :  11:40:43  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Min billiga har gett upp, inser att jag behöver nått bättre.
Vad använder ni för skaltång?
Någon ni kan rekomendera?
Vill inte höra "Jag använder avbitare".

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/06/15 :  18:47:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Denna http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26006/skaltang_skalmaster tycker jag är bäst, den använder jag dagligen i arbetet. Annars är denna http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26016/kabeltang_cc-22 en klassiker, dock tycker jag den kan vara lite klumpig till väldigt tunna kablar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/06/15 :  19:16:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag använder avbitare

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/15 :  19:59:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En sån här har jag använt dagligen i snart fem år, jättebra.

http://se.farnell.com/weidmuller/stripax-0-8-6mm/wire-stripper-0-8-6mm/dp/828087

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/06/15 :  20:13:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har en liknande som Bernt länkade till. Fick den när den var väl begagnad så jag gissar på att den har använts i 15-20 år. Fungerar väldigt bra. Ska man skala längre längder(mer än 5-10cm) skulle jag kanske fundera på en sån som runestone länkat till.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/06/16 :  10:09:49  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tack för alla tips, den på Farnell verkar vettig.
Lite dyr men det betalar sig i längden tror jag.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/06/16 :  12:58:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tänderna ...

jag har en sådan här...

... men den är i delar eftersom den hakade upp sig. Den är annars perfekt eftersom den inte lastar sladden man skalar. Den klarade dessutom PTFE.
(Bilden och tången på bilden finns annars HÄR.
Köpte en sådan här ...

... men vad som helst funkar bättre.
I krisfall är det skalpell som gäller.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/06/16 :  20:47:33  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Den första känner jag igen, har jobbat med den nångång, vill
minnas att den var väldigt trevlig.
Bra tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/16 :  21:46:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Den klarade dessutom PTFE.

Ska kanske tillägga att 95% av det jag skalat under åren är PTFE.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/06/18 :  22:14:25  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Liknande den Bernt länkade till använder jag till tunna trådar typ tonarmskablar.
Liknande den Soundbrigade länkade till (ej Biltema) har jag till grövre trådar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000