HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp bygga coaxial eller 2-vägs (Sommar Projekt)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  20:08:29  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här ser mitt rum ut.
Ni får tänka bort högtalarna i förgrunden.
De stor som står i bokhyllan är de jag spelar på idag
Diskant SS 3004
Mellan Skaaning 15H 5,5"
Bas SS W26 10"
Slavbas seas 10"

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/06/08 :  20:31:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
RLK, då den är närbesläktad med moc så betyder rlk Rockin Little Kitten enär de är extremt pyttesmå.

Det är ett traditionellt bakladdat horn med relativt hög kompression, samma princip som JBL 4530 men nästan dubbelt så långt intern, går väldigt mycket djupare och har ännu bättre transientegenskaper men är våldsamt mycket svårare att bygga:

Detta är originalversionen, avsedd för 2st 8" eller en 12" driver.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  21:53:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för svaren. RLK blir nog lite för avancerat för mig så den kan vi glömma.
Som ni redan förstått så kan jag ingenting om horn eller liknande,har som sagt bara byggt BR och slutna lådor förut.

Om man jämför BR, TL, MLTL och TQWT vilken har bäst transientegenskaper och vilken går djupast.

En dum fråga till, hur ser MLTL och TQWT ut inuti

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/08 :  22:31:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En "vanlig" MLTL är en hög smal rektangulär låda. Inga mellanväggar eller så. Det ser ut som en hög smal basreflexlåda, men är inte det. Den är hybrid, men med tydliga tecken på kvartsvågsresonans inne i pipan/lådan.

En TQWP som jag kallar dem, är oftast veckad en gång, med en mellanvägg inne i lådan. Den är expanderande hela sin pip-längd, med en port i den änden med störst tvärsnittsyta. Kolla på Google bildsök om du vill se bilder på de olika avstämingarna.

MLTL är en mjuk gradvis övergång från kräkreflex till roligare avstämingar. De är lätta att bygga och min erfarenhet av de ljudsliga aspekterna är mycket positiv.

En Beyma 12P80Nd eller liknande bättre proffsbas borde funka mer än lovligt bra i en enkel MLTL. Som diskant skulle jag rekomendera en Beyma CD10Fe driver med lämpligt horn. De finns flera som använder dem här på forumet. Det finns andra alternativ om du vill, men jag tycker att Beymorna verkar ha et oslagbar pris/prestanda förhållande.

Det finns många alternativ till ovanstående förslag. Jag vill bara ge dig ett enkelt förslag på möjligheterna som finns.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:07:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Om man jämför BR, TL, MLTL och TQWT vilken har bäst transientegenskaper och vilken går djupast.

Du kan få alla att gå väldigt djupt, tänk bara på att du ofta får offra transientsvar om du
stämmer av högtalaren för lågt. Jag håller på att bygga ett par MLTL som är avstämda
till 40Hz men jag upplever dom som att de går djupare, basen är väldigt fysisk pga av
konstruktionen samt att jag använder 2 st 12" pro-element med hög känslighet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86666

Jag har cd10fe som circlomanen pratar om, det jag hört så låter den väldigt lovande.

Vad har du för budget förresten? Kommer du att dela passivt?

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2012/06/08 23:08:14
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:08:46  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för svaret Johannes uppskattas verkligen.

Satt just och läste i Ingvars tråd i butikshyllan http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206&whichpage=2
om de elementen. Han verkar ha elementen i en QW-1 låda vad det nu är för något Kan det vara någon form av MLTL
Skulle det fungera med en Beyma 12XA30Nd i den lådan, fanns en ritning på den.
Kostnaden blir ungefär samma för de element du föreslår och Beyma 12XA30Nd.
Skall man läsa det Ingvar skriver så verkar Beyma 12P80Nd och Beyma CD10Fe med TD194 hornet låta bra.
Skulle vara kul att höra lite åsikter från övriga som har byggt med de elementen.
Är det någon som byggt med 12XA30Nd så får ni gärna komma med åsikter om den.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:39:22  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Intressant byggtråd Sladdbarn.

40Hz skulle vara fullt tillräckligt, kommer att försöka dela passivt.
Har inte funderat så mycket på budgeten, men 4000:- till 4500:- per sida för elementen är nog smärtgränsen, men som vanligt så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt

Är det någon som har fler förslag på bra prisvärda 12" eller 15":are?

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/09 00:01:08
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/06/09 :  09:26:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har sökt världen över och de enda 12" och 15"-coaxialer med lågt
fs och rimligt bearbetningsbar tonkurva är dessa nya Beymor. Båda
elementen är helt enastående! Låter levande, dynamiskt och
framförallt behöver man inte kompromissa med "hifiegenskaper" så
som upplösning osv... De har en STOR baksida...De är riktigt svåra
att göra passiva filter till. Visst, få ett filter som låter
"levande och dynamiskt" är jättelätt, det ligger i elementets natur.
Nyckeln ligger i att tämja elementens tonkurva på exakt rätt sätt.
De som tror att enkla filter alltid är bäst bör se efter andra
element. Beymorna kräver mer handpåläggning för att gå från "rätt
bra" till "Världsklass" - det sista som gör att färgningar orsakade
av coaxialernas oundvikliga interferensproblem kring lämplig
delningsfrekvens elimineras. Det går och resultatet blir riktigt
bra, men det kräver eftertanke, energi och en stor portion envishet.
Kan du dela aktivt blir det naturligtvis lättare, men det är inte
ingenjörsmässigt lika vackert

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/06/09 :  09:28:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
18 Sound

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product_simple&pid=248

är också ett riktigt grymt element jag har byggt med, dock måste det
sättas i ett bakaladdat horn eller en stor pipa för att spela bra bas
på grund av sitt högre fs.

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/06/09 :  09:46:17  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hur är det med P.Audio ?

CommonsenseAudio bygger med dessa element.

Tex:

http://www.commonsenseaudio.com/paudio.html

T/S P.Audio 15" : http://www.usspeaker.com/paudio%20bm15cx38-1.htm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  10:24:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
framförallt behöver man inte kompromissa med "hifiegenskaper" så som upplösning osv...

Jag vet inte vad som är "hifimässigt" med just upplösning. Jag har aldrig hört ett "hifielement" med samma upplösning som tex mina Beyma 12P80Nd. Vill man ha extrem upplösning och renhet så är det just proffs-sidan som kan leverera. En Vifa/Seas/Dynaudio/Peerless bas låter murrigt och mjukt i jämförelse med tex Beyma 12P80Nd.

quote:
men det är inte
ingenjörsmässigt lika vackert

Det är väl inte ingenjörsmässigt att införa en massa onödig induktans och kapacitans mellan ett elektrodynamisk element och en självsvängningsbenägen förstärkare???

Om man simmar en 12P80Nd i Hornresp och lägger till 10 mH induktans och 1 ohm serieresistans så ser inte impulsrespons mm allt för skoj ut. Det blir ganska tragiskt. Lägger man till att det endast är en liten konding som håller en vanlig standard hififörstärkare från att börja sända brus i AM-bandet, och lite extra induktans och kapacitans tillsammans med långa knepiga högtalarkablar försöker trycka den förut nämnda labila förstärkaren över gränsen, så tycker jag att det är synnerligen oingenjörmässigt med passiva filter. BruteFir (tex) är ingenjörsmässigt, då du kan kompensera för så mycket av de inneboande defekterna som vanliga elektrodynamiska element har, redan innan signalen lämnar den digitala domänen.

I övrigt så håller jag med dig Petsson. Coaxialer kräver lite mer kunskap och trolleri med filtrena för att verkligen leverera.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/09 :  10:26:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ändrade subject på tråden så den även innefattar 2-vägs alternativ.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/09 :  10:54:22  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Såg att det fanns ett Beyma 12P80Fe http://www.supersonic.se/product.html/beyma-12p80fe---hogtalarelement-for-midbas-och-horn?category_id=14
Hur står sig det mot 12P80Nd, vad jag förstår så är det magneten som skijer i övrigt ganska lika, men det skiljer ca: 1000:- per element.

Tack för svaret Petter

Tycker att just passiva filter är utmaningen med att bygga högtalare, vilket också kan ta ganska lång tid innan man är nöjd.

Har i och för sig ett aktivt filter liggandes behringer dcx2496, får väl ta till om jag misslyckas totalt, men jag har för mig att det brusade en del när man använde de analoga ingångarna.

Men även om det är aktivt filter så måste man ju tämja tonkurvan på rätt sätt.

Har du förslag på bra 2-vägs kombinationer med bra "Hifi egenskaper så får du gärna tipsa

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/09 10:57:58
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/06/09 :  13:20:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Jag vet inte vad som är "hifimässigt" med just upplösning. Jag har aldrig hört ett "hifielement" med samma upplösning som tex mina Beyma 12P80Nd.

Jag har aldrig påstått något om hifielement...Så jag förstår inte
varför du ifrågasatte detta

quote:
Det är väl inte ingenjörsmässigt att införa en massa onödig induktans och kapacitans mellan ett elektrodynamisk element och en självsvängningsbenägen förstärkare???

Om man simmar en 12P80Nd i Hornresp och lägger till 10 mH induktans och 1 ohm serieresistans så ser inte impulsrespons mm allt för skoj ut. Det blir ganska tragiskt. Lägger man till att det endast är en liten konding som håller en vanlig standard hififörstärkare från att börja sända brus i AM-bandet, och lite extra induktans och kapacitans tillsammans med långa knepiga högtalarkablar försöker trycka den förut nämnda labila förstärkaren över gränsen, så tycker jag att det är synnerligen oingenjörmässigt med passiva filter. BruteFir (tex) är ingenjörsmässigt, då du kan kompensera för så mycket av de inneboande defekterna som vanliga elektrodynamiska element har, redan innan signalen lämnar den digitala domänen.

Du har en förmåga att, i mitt tycke, överdriva en smula. För det
första, det är klart att impulssvaret ändras om du kopplar på en
spole. Du har ju skapat ett låpassfilter! Hur mycket "skada" tror du
spolen gör i de frekvenser den inte påverkar...Det är en mer
relevant fråga.
Angående Ingenjörsmässigheten så anser i alla fall jag att det är en
mycket smidigare lösning att koppla en fullregisterhögtalare direkt
till en förstärkare istället för att först mata signalen genom en
dator som delar upp den till ett slutsteg per element. Om
slutresultatet blir fullgott med det passiva filtret, varför gå över
ån efter vatten?
Visst kan det vara intressant att bryta ny mark med digitalfilter och
allt vad det innebär, men ingenjörsmässighet för mig är enklaste
vägen till önskat resultat.

Tvåvägare? Det beror på hur mycket du vill och kan göra själv. Nu är
ju jag med i No Frills Audio, så allt jag säger kan ju vara
jävigt...men har du inte jättemycket erfarenhet, så leta efter
element med en jämn tonkurva och spridning. Det kommer bli mycket
lättare att handskas med, eller köp en byggsats. Då får du filtret
färdiglött - garanterat lyckat med andra ord.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  14:11:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har aldrig påstått något om hifielement...Så jag förstår inte
varför du ifrågasatte detta

Du skrev nått om "inte kompromissa med "hifiegenskaper" så
som upplösning osv.." och jag kanske drog lite förhastade slutsatser av ditt ordval "hifiegenskaper". "Hifiegenskaper" är väl snarare märke, utseende och ett lite mer diffust och trevligt ljud. En viss maskering för att inte avslöja för mycket av källmatrialets brister.
I min värld är upplösning oftast mer av en studio/proffsljud-egenskap, då de flesta skivor inte tål allt för hård och skoningslös analys.
De flesta brukar rygga tillbaka av för mycket upplösning, då de föregående apparaterna i återgivningskedjan har svårt med självförtroendet under dom omständigheterna.

Jag vet inte på vilket sätt jag överdriver. En vanlig operationsförstärkare kan förvandlas till AM-sändare utan att kopplas via en massa spolar och kondensatorer. Allt som behövs är en dålig lödning och lite kopplingskabel. Lägg till ett par hundra watt effektreserv och långa kablar med både induktans och kapacitans till den mixen, så är det inte så konstigt att jag pratar AM-sändning och andra problem. Vart är överdriften?

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/06/09 :  14:25:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Så ja, nu börjar vi bli överens

Jag tolkade ditt tidigare inlägg som du menade att alla (passiva)
högtalare och alla förstärkare hade problem med radiofrekvensgenerering
och självsvängning...Nog om det. Över till R1 T:s delikata "problem"
att välja element.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  16:55:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Beyma 12LX60 om du vill ha brutal bas till bekostnad av mellanregister-finlir och känslighet.

Beyma 12P80Nd om du vill ha känslighet och mycket bra, transparant och transientrikt mellanregister/midbas.

B&C 12PE32 för mer av ovanstående men utan 12P80Nds enorma slaglängd.

B&C FW76 för nått som ser ohyggligt brutalt ut. Kan inte kommentera ljudkaraktär då jag inte hört dem. Tycker om tekniska datan på deras site. Lågt Qts indikerar mycket bra kontroll på den rörliga massan, och oftast mycket låg dist. Har ett mycket gott intryck av B&C generellt, även om de kräver ett par 100 timmar för att bli av med mellanregister-nypighet.

Beyma 12G40 är ett äldre men mycket omtyckt element. Vet inte karaktär på just 12G40 men om det går att jämföra med 10G40 så låter det mycket välbalanserat och trevligt.

Detta är några 12 tummare jag tycker om, med lite varierande kvalitet och prisklass.

Mitt val hade varit B&C 12FWW76 eller Beyma 12P80Nd. Jag tror att 12P80Fe är ett väldigt bra element, men jag är svag får extremt låga Q-värden och det enorma klippet sådana element har. Jag är en transient-junkie!

Enligt min erfarenhet så är 12tummare en ganska gyllende medelväg för ett enklare 2-vägs-system. De går tillräckligt långt upp i frekvens för att vara lätta att dela över till en bra 1 tums driver. De kan leverera allt ljudtryck och all djupbas man behöver, utan att gå hela vägen ut och bygga stora horn. Stora horn är som lustgas och kompressormatning. Det förvandlar en Hemi bigblock till ett galet roligt fullblod, men kanske inte är helt rumsrent i alla sammanhang.

En enkel MLTL, TQWP, kräkreflex med slotportar/hörnportar eller bakladdat horn med nått av ovanstående element kan ge dig löjliga mängder välljud och glädje.

Diskant till ovanstående skulle i mitt fall bli Beyma CD10Nd. Jag tror att det finns många bra drivers där ute. Hoppas Ingvar kan rekommendera nån, då han verkar ha öra för välljud, och verkar insatt i Faital Pros sortiment. Faital Pro är mycket spännande, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/09 :  17:43:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack Johannes för att du delar med dig av dina erfarenheter

Har som sagt ingen erfarenhet av PA-element så det uppskattas, sen måste man naturligtvis lyssna själv, men det kan vara bra att ha som en utgångspunkt.

Jag vill att ljudet skall var transparant och transientrikt speciellt i bas och mellan, diskanten skall ha mycket luft, utan att skicka ut eller vara spretig (eller hur man nu skall förklara det)

Ljudbilden är också viktig för mig, det är därför jag är lite intresserad av coaxial också, inbillar mig att ljudbilden blir bättre när ljudet kommer mer från samma punk. Ljudbilden påverkas ju också av filtret.

Så de mest intressanta elementen just nu är:
Beyma 12P80Nd
Beyma 12P80Fe (Någon som har erfarenhet av detta element?)
Beyma 12XA30Nd

Diskant får jag välja när jag vet vilken bas jag skall ha
Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/09 17:49:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/09 :  17:57:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du har lämnat tanken på 18Sound-åttan? Synd, för den tycker jag som jag skrev tidigare är en riktig fullträff ljudmässigt.
Med tanke på hur du beskriver vad du vill ha så tror jag du skulle gillat den. Prestanda/pris är dessutom grymt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/06/09 :  18:02:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
ljudbilden blir bättre när ljudet kommer mer från samma punk.

Som jag minns det var inte ljudbilden vad Sex Pistols handlade om.

P80Fe är i stora drag samma element som neodymvarianten, fungerar likvärdigt i samma lådkonstruktion, lite skillnader här och där i parametrar, tonala skillnader finns dock, feritmodellerna (samma sak gäller 15")har en mörkare röst, absolut inte luddigare men med en mörkare eller "basigare" karaktär.

Beyma CD10Fe tycker jag som många forumvänner att det är bland de bästa HF element man kan hitta, för priset är det rent löjligt.
Min favorit annars är Faital HF104, dyrare men jag föredrar den ändå.

Väntar hem de första exemplaren av en nyhet, verkar mycket spännande:
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-fd371--diskant-med-ringmemebran-av-ketone?category_id=25

Vad gäller 12" så kommer Tomten nog i morgon. Mer info om innehållet i säcken kommer i "björntråden"

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/09 :  18:16:08  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Du har lämnat tanken på 18Sound-åttan

Nej jag har inte lämnat tanken på något, är lite orolig för att skillnaden jämfört med det jag har idag inte blir så stor med en 8" i basen. Men jag kanske har fel?
Basen jag har idag är en scan speak 26w/8867t00 (10"), modifieran med två extra magneter, låter ganska bra efter modifieringen, men saknar en del dynamiken.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  18:52:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag vill att ljudet skall var transparant och transientrikt speciellt i bas och mellan

Baserat på detta uttalande så måste jag säga 12P80Nd. Det må vara dyrt, men fy satan i gatan vilket klipp och vilken detaljrikedom. Det är så skarpskuret och exakt att det är läskigt. Det är inte ens samma galax som "inställsamt" eller "slätstruket".
Det kan ge mycket, men det kräver oxå mycket. Inget lättsamt "bara stoppa i en låda och bli nöjd" - element. Man måste ge det lite omvårdnad och kärlek. Trioder är fulla av kärlek tex. Enkla linjära förstärkare med minimalt av global återkoppling är väldigt kärleksfulla. Horn är oxå mycket kärleksfulla.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/09 :  20:53:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Det kan ge mycket, men det kräver oxå mycket. Inget lättsamt "bara stoppa i en låda och bli nöjd" - element. Man måste ge det lite omvårdnad och kärlek. Trioder är fulla av kärlek tex. Enkla linjära förstärkare med minimalt av global återkoppling är väldigt kärleksfulla. Horn är oxå mycket kärleksfulla.

Som slutsteg har jag Hypex UcD400HG med HxR, enligt mig så spelar de med bra kontroll och bra upplösning.
Eftersom jag har hemmabion och stereon i samma system så har jag en Denon receiver som försteg, har iof. en rör-förförstärkare i källaren som jag får ta till i nödfall.

Det som irriterar mig mest just nu är den stora pris skillnaden på 12P80Nd och 12P80Fe.
Men vi får se vad det blir.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  21:35:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Prisskillnad är kortvarig. Lyckan över ljudkvalitet är Långvarig. Kronofogden får vi glömma bort i ovanstående resonemang.

Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/09 :  21:39:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Som jag minns det var inte ljudbilden vad Sex Pistols handlade om.

Ingvar talar med hel tunga!!!

(Vifa talar med bedövad tunga och Reinfelt talar med kluven tunga som lite jämförande med ovanstående uttalande.)

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000